Wie weet een mooie oplossing???????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje81

Wie weet een mooie oplossing???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 14:49

Hoi, fijn dat je mijn bericht wil lezen.

Ik ben opzoek naar ervaringen voor een goed werkende maar ook mooie/nette oplossing voor de watertoevoer naar een eb-en vloed bak.

Het water voor de bak zal uit een waterbron komen. Nu moet er een pomp komen die het water uit de bron naar de eb en vloed put komt.

Het voorstel van de bouwe is om een pomp en hydrofoor boven de grond te plaatsen en hieromheen een houten bekisting met deksel te maken.

Nu heb ik daar een voorbeeld van gezien en het eindresultaat is groot, lomp en opzichtig. Precies wat ik NIET wil!

Wie heeft hier ervaring mee en weet een oplossing die er netjes en afgewerkt uitziet???

Opties die we overwegen zijn een 2e put om de pomp in te plaatsen. Dat zit mooi in de grond en dus uit zicht, maar we hebben nog geen goede oplossing voor ventilatie/koeling voor de pomp.

Mogelijk een stroompomp gebruiken ipv hydrofoor. Dat is veel kleiner en heb je dus een kleinere omkisting.

Of een drukverhogende pomp die in huis gebruikt wordt om de druk op de qaterleiding te verhogen. Mooi compact ding van ongeveer 40x20x20. Daarvan weten we alleen nog niet of ie overweg kan met eventuele luchtbellen die meekomen uit de bron.

Ik zat ook nog te denken om een bestaande kunststof bak ofzo te gebruiken als omkisting. Zoiets als die gebruikt worden voor strooizout.

Laatste puntje om rekening mee te houden is de hoeveelheid geluid die geproduceerd wordt. De omkisting zullen we denk ik goed isoleren en op rubber tegels plaatsen om geluid te beperken. Of de bron wat verder van de bak af?

Jullie tips, ideeën en ervaringen zijn heeeeel erg welkom ☺

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wie weet een mooie oplossing???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:09

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:38

Ik ben er niet geheel in thuis, maar heb je al een bron of laat je een gat boren?

Wij hebben namelijk alleen eigen water voorziening voor alles, huis en stal. Ons boorgat is geloof ik 80m diep en als ik het goed heb zit de pomp daarin, die zie je dus niet en hoor je ook niet. Die leiding loopt direct naar onze watertank in de kelder. Dan hebben we op de bovenverdieping nog een boiler.. Wij hebben natuurlijk een behoorlijk krachtige ivm de stal. Hij pompt geloof ik 5000l per uur. Alles werkt hier op stroom.

Weet niet of je er wat aan hebt :)