Wat mag ik verwachten van mijn nieuwe pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TDS

Wat mag ik verwachten van mijn nieuwe pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 17:09

Hi iedereen,

Als alles goed gaat, komt mijn eerste eigen paardje binnenkort deze kant op. Ik ben even langs geweest bij de pensionstal omdat ik benieuwd was welke stal het was geworden en kwam toen tot de conclusie dat de stal een schuin dak heeft met een piepschuimlaag met een enorm gat erin en nog andere scheuren. Ik ben bang dat dat grote gat eventueel uitnodigt tot knagen, aangezien het een groot gat is en redelijk laag zit vanwege het schuine dak. We hebben bij de staleigenaar geïnformeerd, maar hij zag er geen probleem in en was ook niet heel enthousiast over het idee van een triplexplaat of iets in die richting over het gat heen te plaatsen? Wat zouden jullie doen?

Daarnaast vroeg ik me af of ik mag verwachten van de pensionstal dat ze de stal "schoonmaken" wanneer ik er als nieuwe klant kom te staan met een nieuw paard. Zoals de voer-/waterbak schoonmaken, de stal uitspuiten, etc?

Misschien nog handig om te weten, het is een volpensionstalling. Er wordt o.a. gevoerd, gemest en buitengezet. Vandaar ook mijn vraag over het schoonmaken van de stal, dat zit waarschijnlijk weer anders bij een stal waar je alles zelf moet doen..
Laatst bijgewerkt door TDS op 06-07-20 17:20, in het totaal 3 keer bewerkt

mala26

Re: Wat mag ik verwachten van mijn nieuwe pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:13

Als wij een nieuwe pensionklant krijgen doe ik altijd even spinnenwebben raggen, water en voerbak schoonmaken en zorg dat er een goeie laag stro in ligt (pension doet hier zelf mesten verder)

Ik denk dat je wel mag verwachten ja dat het gat in ieder geval dicht wordt gemaakt en voer en waterbak schoon wordt gemaakt. Uitspuiten niet.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:14

Waar ik sta worden alleen de drinkbak en de stalwanden schoon gemaakt als ze echt heel smerig zijn. Voor de rest word er ook niks schoon gemaakt. (denk aan kast, voerbak..)

Maar ik vind het wel fijn als de stal is schoon gemaakt als ik nieuw kom op een stal. Vooral de water en voerbak!

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:17

Helemaal schoongemaakt zou ik niet verwachten. Dat doe ik meestal zelf wel.

Maar ik zou echt wel willen dat het gat gemaakt zou worden, moet wel veilig zijn voor het paard!
Ik zou er ook bang voor zijn dat mijn paard piepschuim zou gaan eten, en dat lijkt me niet gezond.

Ziet het er verder wel goed uit? En komen de paarden voldoende buiten? Heb je ook naar de kwaliteit van het ruwvoer gekeken en de hoeveelheden die er gevoerd worden? Dat kan per stal nog wel eens schelen helaas.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:37

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het type stal dat je hebt gekozen. Als je bij boer piet die er ook wat paarden bij heeft komt te staan gaat dat natuurlijk heel anders dan op een top dressuurstal. Als ik hoor over het gat verwacht ik dat het in verhouding om een lagere stalprijs gaat. Ik zou dan ook niet verwachten dat de hele stad gepoetst wordt. Heb dit ook nog niet mee gemaakt op de stallen waar ik stond. Op de wei drinken ze ook uit de zelfde drinkbak.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:40

Als het gat in het plafond niet gemaakt wordt, zou ik zeker niet verwachten dat zij je stal schoon maken en uitspuiten, maar dit kun je evt in overleg ook zelf doen?

Wat betreft het gat: mijn paard heeft ook een schuin deel plafond met een gat, echter heeft ze in de 3 jaar dat ze in deze stal staat nog nooit aan dat gat gezeten. Geen van de paarden bij ons op stal overigens. (Zitten wat meer gaten in het plafond)

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 01:36

quickie schreef:
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het type stal dat je hebt gekozen. Als je bij boer piet die er ook wat paarden bij heeft komt te staan gaat dat natuurlijk heel anders dan op een top dressuurstal. Als ik hoor over het gat verwacht ik dat het in verhouding om een lagere stalprijs gaat. Ik zou dan ook niet verwachten dat de hele stad gepoetst wordt. Heb dit ook nog niet mee gemaakt op de stallen waar ik stond. Op de wei drinken ze ook uit de zelfde drinkbak.

Ik woon in de randstad en betaal hier de hoofdprijs voor stalling, haha.. Maar goed, dat schoonmaken neem ik maar voor lief, dat wil ik zelf ook nog wel doen, maar ik ga denk ik wel nog even doorvragen naar het gat, ik wil het risico gewoon niet nemen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 02:34

Onafgedekt piepschuim in de plafonds van stallen is hier verboden; je wil niet weten wat er gebeurd met dat spul als de boel brandt.... %)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 06:30

Ik ben werkelijk verbaasd dat stallen niet schoon opgeleverd worden. Waar ik gestaan heb werd dat wel gedaan en dat zijn doe het zelf stallen geweest. Even en stal uitspuiten is toch niet zoveel werk ? Maar ik zal juf zeur zijn want ik zou ook verwachten dat ik een net dak had.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 06:45

Piepschuim kruimelt ook enorm (ligt je stal vol plastic korrels) en er zitten vaak gaten in omdat ongedierte er gangen in knaagt.. Er is geen stal helemaal zonder muizen en ratten hoor maar een beetje binnen de perken kan ik vaak wel waarderen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:17

Ik zou zeker geen kapot piepschuim plafond willen, Schoonmaken zou netjes zijn maar deed ik anders wel zelf. Hoe ziet de rest van het terrein en de stallen eruit?

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:45

ik heb ook mijn eigen stal schoongemaakt. hij was keurig opgestrooid.. zelf schoonmaken vond ik ook leuk.. je box werd ahw echt van jouw.. net als een nieuw huurhuis of koopwoning eigen maken haha.. ik heb zelfs de muren voorzien van een nieuwel laag verf.. kapot dak zou ik me wel hard voor maken.. t moet wel veilig zijn...bij ons sneuvelde vorig jaar met een storm meerdere ramen maar dat werd keurig en snel verholpen...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:59

Maar een nieuw huurhuis krijg je toch ook schoon afgeleverd? Of ik begin nu te begrijpen waar mijn tijd te kort vandaan komt, ik maak te veel schoon.
Als ik van stal verhuisde leverde ik die gepoetst weer af. Net als ik in een schone stal in kon trekken.
Als je op je nieuwe stal aan komt met je paard is het toch wel zo prettig dat je hem er in kan zetten en niet eerst moet gaan poetsen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:32

Een schone en hele stal is toch wel het minimum dat je kan verwachten. Piepschuim in een stal is een raar idee, muizen zijn dol op piepschuim en dan komen al die korreltjes tussen het stro.
En liefst geen meststrepen van de vorige op de muren, dus even met de hogedruk erdoor is geen overbodige luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:40

Een schone stal met een degelijk en heel plafond kun je toch wel verwachten.
Hier werd de water en voerbak niet schoon gemaakt dus heb ik zelf nog even gedaan.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:48

Bij ons is het zo dat als iemand weggaat de stal helemaal leeg wordt gehaald. Verder wordt er niks schoongemaakt. Nu maak ik zelf de voerbak en drinkbak als het nodig is tussendoor schoon. Verder zitten er vlekken op de muren maar goed, of mijn paard die vlekken er op maakt of een ander paard. Dat maakt me niet zoveel uit :') Ik kan me ook niet herinneren dat een stal vies achter bleef als er iemand weg ging. Misschien dat diegene ze dan zelf nog ging uitspuiten. Weet ik dan niet precies.
Nu gaan wij deze zomer de paarden een keer 24/7 op het land zetten en de stal grondig schoonmaken + stallen uitspuiten dus dan zal ik het verschil vast wel gaan zien :)

Piepschuim en een gat in het plafond zou ik in ieder geval niet blij mee zijn...
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 07-07-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:49

Maar, even een vraag. Staat je paard er nu al, of zo het zo kunnen zijn dat alles wordt schoongemaakt voordat je paard er komt te staan?

Aan de andere kant, als het je nu al dwars zit, waarom ga je niet elders staan?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:53

[quote="quickie"]Ik zou dan ook niet verwachten dat de hele stad gepoetst wordt.[quote]

Tja, lijkt me idd een beetje veel gevraagd :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:01

Je stal schoonspuiten doen ze denk ik niet. Dan loopt het water zo de andere stallen in, dat is geen doen. Drink- en voerbakje even schoonmaken zou wel prettig zijn en natuurlijk een hele nieuwe bodem stooisel erin.

Ik zou zeker doorpakken op dat plafond. Dat moet gewoon in orde zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:53

Dat er piepschuim is zal wel isolatie zijn en een oudere stal vermoed ik zo. Maar nogmaals hoe ziet de rest van het terrein eruit, Komt nu in elk geval op mij over als een ouder terrein/ stallen complex waar niet teveel aan gedaan/ gemaakt wordt en dat zou mij behoorlijk gaan frustreren

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:57

Lynn_Nikita schreef:
Dat er piepschuim is zal wel isolatie zijn en een oudere stal vermoed ik zo. Maar nogmaals hoe ziet de rest van het terrein eruit, Komt nu in elk geval op mij over als een ouder terrein/ stallen complex waar niet teveel aan gedaan/ gemaakt wordt en dat zou mij behoorlijk gaan frustreren

Ja dat is ook meteen mijn gedachte, misschien niet helemaal terecht. Maar ik denk dan ook, hoe ziet de rest er uit? Is de omheining enz wel veilig.

Ik zou in ieder geval niet blij zijn dat mijn paard piepschuim kan eten.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:59

Maar, een gat is het plafon. Begrijp ik dan nou goed dat als het regent je paard dus op stal in de regen staat? Of mis ik iets? :=

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:01

bliksemflits schreef:
Maar, een gat is het plafon. Begrijp ik dan nou goed dat als het regent je paard dus op stal in de regen staat? Of mis ik iets? :=

daar zullen nog gewoon de dakplaten boven zitten. Een dak is meestal niet gemaakt van piepschuim :)

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:05

_Penotti schreef:
bliksemflits schreef:

daar zullen nog gewoon de dakplaten boven zitten. Een dak is meestal niet gemaakt van piepschuim :)

Nee dat leek mij al logisch ja, maar in m'n hoofd klikte dat niet helemaal :')

Ik zou er trouwens niet blij mee zijn. Op een volpension (waar je zeker in deze regio flink wat geld voor neer mag leggen) verwacht ik wel een stal die niet kapot is.
Schoonmaken kan je zelf nog doen als je dat prettig vind :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:28

Toen ik weg ging op de laatste pensionstal heb ik de boel netjes achter gelaten, stal netjes schoon, goede strooisel achter gelaten zodat de volgende kon beslissen het te houden of niet. Plek waar mijn kast had gestaan ook netjes schoon gemaakt. Wilde geen wijzende vingers hebben om dat soort dingen, plus je weet maar nooit waar je elkaar weer voor nodig kunt hebben.

Het gat in het dak wilde ik ook dicht hebben hoor, als was het maar om het niet zo uitnodigend te maken om verder er aan te knagen.