paard sloom 24/7 op de wei, bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotte001

paard sloom 24/7 op de wei, bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:36

Goedemiddag!

Ik heb mijn paardje op dit moment 24/7 op gras staan. Hij is begin van het seizoen wat te dik geweest toen er nog veel extra ruwvoer gevoerd werd, maar nu hij alleen gras eet is hij mooi op gewicht. Wel merk ik dat hij tijdens de training sloom is.. We mogen door een blessure nu weer gaan opbouwen met longeren, en waar hij normaal te veel energie had om normaal te stappen, is hij nu niet vooruit te branden.. Kan dit door dat hij te weinig energie uit het gras haalt? Er staat voldoende gras op het land. Of ligt het dan meer voor de hand dat er iets anders aan de hand is ?
Hij staat wel pas sinds begin dit jaar ook de nacht buiten, misschien kost dat hem meer energie?

Hij krijgt nu elke dag een vitamine brok (vitalbix) en verder dus alleen gras.

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat wijsheid is :Y)

belle_boef

Re: paard sloom 24/7 op de wei, bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:40

Kan ze wel echt rusten? Voor sommige paarden is 24/7 buiten te vermoeiend en komen ze niet tot uitrusten

lotte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:42

belle_boef schreef:
Kan ze wel echt rusten? Voor sommige paarden is 24/7 buiten te vermoeiend en komen ze niet tot uitrusten

Ja zeker, ze staan regelmatig met zn alle te dutte. Ook is de kudde vrij rustig, en heeft mijn paard ook de ruimte om zijn eigen gang te gaan. Zo staat hij regelmatig met de rest, maar neemt hij ook wel eens de tijd om in zijn eentje te gaan rusten of eten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:11

Rustig gaan opbouwen, hij heeft gewoon nul conditie. ;) Duurt een paar weken. Zet een roundpen af en laat hem zelf spieren kweken. Niet gaan bijzetten met allemaal draadjes. Liever dagelijks een kwartiertje (opbouwend) dan af en toe een keer.

lotte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:13

Lindsey_99 schreef:
Rustig gaan opbouwen, hij heeft gewoon nul conditie. ;) Duurt een paar weken. Zet een roundpen af en laat hem zelf spieren kweken. Niet gaan bijzetten met allemaal draadjes. Liever dagelijks een kwartiertje (opbouwend) dan af en toe een keer.

Maar normaal was hij gewoon fris, heet van zichzelf. En kon hij door zijn eigen energie niet eens rustig stappen. Nu is hij niet vooruit te branden, is echt een groot verschil.

Ik longeer hem nu om de dag 20 minuten, zonder bijzet oid. Hij heeft ook maar 4 weken stil gestaan, dus lijkt me sterk dat een slechte conditie dit veroorzaakt. Zal vast mee spelen als ik hem een uur zou laten draven, maar dat is zeker niet het geval

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:25

Slaapt hij ook echt plat?
Verder kan het ook een gas probleem zijn, dan kan het goed helpen om eerst 15-20 buiten los te stappen en dan pas wat in de bak te gaan doen.

lotte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:27

Sizzle schreef:
Slaapt hij ook echt plat?
Verder kan het ook een gas probleem zijn, dan kan het goed helpen om eerst 15-20 buiten los te stappen en dan pas wat in de bak te gaan doen.

Nee hij slaapt niet plat dat ik zie, maar dat heb ik hem eigenlijk nooit zien doen.. Maar hij staat niet aan huis, dus ik zou niet weten wat hij die andere 22 uur uitspookt als ik er niet ben :)

Gas? Daar heb ik nog niet aan gedacht. Hoe zou dat nu kunnen komen dan?

Hij is aan de hand trouwens ook een stuk slomer, niet alleen in de bak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:35

Plat slapen is essentieel dus dat zou ik wellicht eens testen met een birth alarm. Ik heb mijn paard weer uit een 24/7 groep gehaald omdat ze te weinig plat ging liggen en daardoor echt doodmoe was. Nu staan ze snachts buiten en als ze dan smorgens op stal komt gaat ze standaard eerst 2 uur plat.

Daarnaast maakt gras gewoon meer gas dan hooi.
Ik moet standaard altijd even mijn paard ‚ontgassen‘ als ze van de wei komt anders loopt ze echt niet voorwaarts.

lotte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:38

Sizzle schreef:
Plat slapen is essentieel dus dat zou ik wellicht eens testen met een birth alarm. Ik heb mijn paard weer uit een 24/7 groep gehaald omdat ze te weinig plat ging liggen en daardoor echt doodmoe was. Nu staan ze snachts buiten en als ze dan smorgens op stal komt gaat ze standaard eerst 2 uur plat.

Daarnaast maakt gras gewoon meer gas dan hooi.
Ik moet standaard altijd even mijn paard ‚ontgassen‘ als ze van de wei komt anders loopt ze echt niet voorwaarts.

Ah oke, dat wist ik niet. Ik zie hem eigenlijk nooit plat liggen. Ook toen hij meer op stal stond niet. Hij had dan wel stro in zijn staart waardoor ik wel wist dat hij gerold/gelegen had, maar dit kan ik nu natuurlijk niet zien.

Oh goed om te weten, ga ik dat eens proberen! Bedankt :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:04

Hoe hield je hem hiervoor? De meeste paarden worden rustig(er) als ze 24/7 buitenstaan. Als hij toen beperkt buiten kwam, is de kans groot dat dit zijn 'echte' gedrag is en hij hiervoor zijn energie niet kwijt kon. Als hij echt sloom is, is het een ander verhaal natuurlijk.

lotte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 19:06

Ladyson schreef:
Hoe hield je hem hiervoor? De meeste paarden worden rustig(er) als ze 24/7 buitenstaan. Als hij toen beperkt buiten kwam, is de kans groot dat dit zijn 'echte' gedrag is en hij hiervoor zijn energie niet kwijt kon. Als hij echt sloom is, is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik heb hem een periode ook 24/7 buiten gehad, toen was hij ook niet zo. Hiervoor stond hij de nacht wel binnen, maar overdag wel van 8 tot 6 buiten. Dus het is wel meer geworden, maar hij is niet van een enkel uurtje buiten gekomen.

Ja dat hij rustiger wordt lijkt me ook logisch hoor, maar heb nu dus het idee dat hij zo rustig wordt dat ik hem misschien dus wat kan bijvoeren bijv? Om hem wat meer energie over te laten houden in plaats van alles op te maken door de dag heen.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:41

Ik lees even mee, zelfde probleem hier.
Alleen staat mijn paard al meerdere jaren 24/7 op de wei het hele jaar rond.
En zodra het gras begint te groeien wordt hij slomer.
Vraag me af hoe dit kan, hij krijgt er wel krachtvoer bij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:47

Ik vermoed dat veel paarden die 24/7 op gras staan, dit probleem hebben: krijgen teveel voeding binnen, hun energie gaat naar de verwerking hiervan. Ik laat de mijne ook altijd minstens een uurtje "uitbuiken" voor ik rij, ook al heeft ze geen 24/7 ruwvoer (bewuste keuze van mijn kant, en zeker voor dit paard: ex HB) en heeft ze strookbegrazing.

lotte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 19:49

hwn schreef:
Ik vermoed dat veel paarden die 24/7 op gras staan, dit probleem hebben: krijgen teveel voeding binnen, hun energie gaat naar de verwerking hiervan. Ik laat de mijne ook altijd minstens een uurtje "uitbuiken" voor ik rij, ook al heeft ze geen 24/7 ruwvoer (bewuste keuze van mijn kant, en zeker voor dit paard: ex HB) en heeft ze strookbegrazing.

Kan me voorstellen dat dit een probleem kan zijn, maar betwijfel of dat bij mij zo is. Hij heeft inderdaad ook strook begrazing en is juist aan het afvallen nu.

Uitbuiken gaat bij mij niet; aangezien mijn paard enorm onrustig wordt als ik hem op stal zet. Dit levert dus alleen maar stress voor hem op. Maar ermee wandelen voor we gaan werken ga ik zeker proberen!