Is dit om te lossen dat mijn jonge jaagt achter de oude? Wil echt graag dat ze overeen komen heb de oudere ook gekocht om mijn jonge gezelschap te houden.

Dit was de eerste ontmoeting met de draad er nog tussen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:ben ik niet helemaal met jullie eens hoor.
een 2 jarige is ook nog erg jong en in mijn ervaring liggen die juist nog ontzettend veel languit te slapen.
dus die rust is er wel denk ik
daarbij vind ik 19 totaal niet oud.
ligt ook veel aan het karakter en de gezondheid van de pony zelf...
is toch een kwestie van uitproberen of karakters samen gaan
Sizzle schreef:Dat klinkt in iedergeval positief
Hopelijk vinden ze de klik binnenkort. Je moet ook oppassen om ze niet te lang te splitsen want dan dat kan er ook juist voor zorgen dat ze nog heftiger worden als het „eindelijk“ mag. Misschien eerst onder toezicht.
Niet ieder ouder dier is er van gediend om tegenop gesteigerd te worden en getackeld te worden maar als hij dat al gewend was dan kan het prima meevallen.
Lunamoon schreef:Het hangt ook wel af hoe dominant ze allebei zijn. Is de oudste te onderdanig, dan gaat die flink wat lappen krijgen van de jonge, dat is een kwestie van rangorde. Is de oude de dominantste, dan komt het wel goed, dan blijft de boven de andere ivm rangorde. Dan gaat de jonge respect krijgen voor de oude. Maar zoals je het zelf zegt, dat de oude onzeker wordt, gaat het volgens mij niet lukken omdat de jongste altijd gaat proberen om hogerop in de rangorde te komen. Misschien toch best apart houden tot de jongste gecastreerd is en dan hopen dat het goed komt....
Sizzle schreef:Een gezonde 2 jarige hengst gaat hoe dan ook etterbakken en uitdagen. Dus ik hoop dat je een speels en weerbaar maatje hebt die ook graag een pets terug durft te geven want anders is je 2 jarige binnen een week de baas. Dat is voor zijn latere sociale competenties niet positief.
Een 2-jarige hengst zoekt meestal geen gezellig maatje samen te kroelen maar een samen-keihard-door-de-wei-raggen-maatje. Bij merries werkt het meestal wel.
herr_balou schreef:Sizzle schreef:Een gezonde 2 jarige hengst gaat hoe dan ook etterbakken en uitdagen. Dus ik hoop dat je een speels en weerbaar maatje hebt die ook graag een pets terug durft te geven want anders is je 2 jarige binnen een week de baas. Dat is voor zijn latere sociale competenties niet positief.
Een 2-jarige hengst zoekt meestal geen gezellig maatje samen te kroelen maar een samen-keihard-door-de-wei-raggen-maatje. Bij merries werkt het meestal wel.
Ik sluit me hier graag bij aan. Die hengst moet met leeftijdsgenoten bijvoorkeur van zelfde maat.
Ik weet een welsh hengstje (klein) bij kwpn hengst, zelfde leeftijd, hij stond zijn mannetje maar ik zou niemand dat welshje gunnen die zal hier en daar niet meer helemaal heel zijn in nek en rug.
Femke_Tweety schreef:Arme 19jarige.
Geen haar op mijn hoofd die er maar over peinst om mijn senior met een jonge stuiterbal samen te zetten.
Leuk dat je de jonge hengst een maatje gunt. Dat meen ik. Maar bekijk het ook eens vanuit de ogen van de senior.
Aangeschaft worden als bliksemafleider en soort real life boksbal voor zo'n jonkie.
Nope, in de basis vind ik dit geen gelijkwaardige combi.
Sizzle schreef:Naja, dat ligt aan het paard natuurlijk. Niet iedere 19 jarige voelt zich oud en bejaard. Genoeg oudere ruinen die nog net zo maf zijn als een jonkie. Ik heb ook een oud dampig springpaard gekend dat echt niet van plan was om rustig aan te gaan doen, die leerde de jonkies hoe je over de omheining springt (minder handig)![]()
Tips vallen er niet echt te geven: het klikt of het klikt niet. Belangrijk is dat de oudere pony voorlopig de baas blijft maar dat kun je niet afdwingen.
Sizzle schreef:Gewoon tijd geven uiteindelijk schikken de meeste paarden zich naar hun situatie. Mocht het onverhoopt niet werken dan valt daar niet echt iets aan te doen.