Oud paard bij 2 jarige hengst introduceren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaArt

Oud paard bij 2 jarige hengst introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 14:40

Sinds kort hebben wij onze 2 jarige hengst aan huis op de weide en we hebben net een maatje voor hem aangeschaft, een 19 jarige d pony. Denver zelf is 1m50. Ze staan nog gescheiden met een draadje en vandaag hebben we ze even bij elkaar gelaten. Dat ging eerst heel goed maar daarna heeft Denver de oudere pony toch wat weggejaagd in een hoekje. Nu hebben we het draadje terug gespannen en de weides omgedraaid dat de oudere pony op het andere stuk ook eens staat.

Is dit om te lossen dat mijn jonge jaagt achter de oude? Wil echt graag dat ze overeen komen heb de oudere ook gekocht om mijn jonge gezelschap te houden.
Afbeelding
Dit was de eerste ontmoeting met de draad er nog tussen.

yarkayunda

Re: Oud paard bij 2 jarige hengst introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:43

Ik zou ze een tijdje met de draad ertussen laten staan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:00

Een gezonde 2 jarige hengst gaat hoe dan ook etterbakken en uitdagen. Dus ik hoop dat je een speels en weerbaar maatje hebt die ook graag een pets terug durft te geven want anders is je 2 jarige binnen een week de baas. Dat is voor zijn latere sociale competenties niet positief.
Een 2-jarige hengst zoekt meestal geen gezellig maatje samen te kroelen maar een samen-keihard-door-de-wei-raggen-maatje. Bij merries werkt het meestal wel.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-07-20 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:03

Castreren wil ook wel helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:36

Weet niet of een 19 jarige blji gaat zijn met een 2 jarige racekees, die jong is onbehouwen en wil dollen... Daar gaat je rustige ouwe dag :+ }> , kan iuteraard best goed gaan, maar ook heel goed niet geoe gaan.
Ook al zou je 2 jareig castsreren, blijft hji jong en speels, doorgaans meer dan een 19 jarige.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:34

Ik vrees er ook een beetje voor dat dit geen goede match wordt.

Een jonge hengst wil spelen en uitdagen. Een ouder dier heeft graag op tijd rust...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:51

ben ik niet helemaal met jullie eens hoor.
een 2 jarige is ook nog erg jong en in mijn ervaring liggen die juist nog ontzettend veel languit te slapen.
dus die rust is er wel denk ik
daarbij vind ik 19 totaal niet oud.
ligt ook veel aan het karakter en de gezondheid van de pony zelf...
is toch een kwestie van uitproberen of karakters samen gaan :j

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:54

Voor een 19 jarige is hij wel heel energiek en heeft altijd bij jonge hengsten gestaan bij de vorige eigenaar. En hij haalt wel uit naar Denver maar ja weide is ook nog nieuw voor de oude pony.. En Denver is braaf waar wel beetje een etterbakje soms. In augustus wordt hij gecastreerd (ivm met klophengst zijn en we dan de operatie hebben gepland). Maar is wel een hele brave hengst ook tegen de honden en ons is hij heel respectvol.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 18:56

ellepel schreef:
ben ik niet helemaal met jullie eens hoor.
een 2 jarige is ook nog erg jong en in mijn ervaring liggen die juist nog ontzettend veel languit te slapen.
dus die rust is er wel denk ik
daarbij vind ik 19 totaal niet oud.
ligt ook veel aan het karakter en de gezondheid van de pony zelf...
is toch een kwestie van uitproberen of karakters samen gaan :j

Ja in het begin ging het echt goed en dan begon mijn jonge beetje uit te dagen en werd de oudere klein beetje onzeker. Maar dat kan ook natuurlijk aan de verandering van omgeving zijn...
Ik hoop dat ze goed matchen want wil echt ze allebei een goed leven geven want Denver snackt echt naar een maatje maar heb echt geen tijd om 2 jonge paardjes op te leren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:57

Dat klinkt in iedergeval positief :)
Hopelijk vinden ze de klik binnenkort. Je moet ook oppassen om ze niet te lang te splitsen want dan dat kan er ook juist voor zorgen dat ze nog heftiger worden als het „eindelijk“ mag. Misschien eerst onder toezicht.
Niet ieder ouder dier is er van gediend om tegenop gesteigerd te worden en getackeld te worden maar als hij dat al gewend was dan kan het prima meevallen.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 19:04

Sizzle schreef:
Dat klinkt in iedergeval positief :)
Hopelijk vinden ze de klik binnenkort. Je moet ook oppassen om ze niet te lang te splitsen want dan dat kan er ook juist voor zorgen dat ze nog heftiger worden als het „eindelijk“ mag. Misschien eerst onder toezicht.
Niet ieder ouder dier is er van gediend om tegenop gesteigerd te worden en getackeld te worden maar als hij dat al gewend was dan kan het prima meevallen.

We hebben ze al even bij elkaar gelaten en dat ging wel even goed samen gelopen even en gesnuffeld maar als de oudere dan even wou eten ging Denver de etterbak uithangen en dan hebben we ze terug gescheiden. We dachten ze nog even gescheiden te houden maar dan af en toe onder toezicht even samen. En dan ze te wisselen van stuk om de 2 dagen zodat de andere pony de gehele weide op zijn gemak kan verkennen. Ik hoop dat dit een beetje een goede aanpak gaat zijn

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:43

Dat scheelt natuurlijk wel wat dat hij het jonge geweld al gewoon is.
Hopelijk gaan ze goed samen binnenkort !

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:16

Het hangt ook wel af hoe dominant ze allebei zijn. Is de oudste te onderdanig, dan gaat die flink wat lappen krijgen van de jonge, dat is een kwestie van rangorde. Is de oude de dominantste, dan komt het wel goed, dan blijft de boven de andere ivm rangorde. Dan gaat de jonge respect krijgen voor de oude. Maar zoals je het zelf zegt, dat de oude onzeker wordt, gaat het volgens mij niet lukken omdat de jongste altijd gaat proberen om hogerop in de rangorde te komen. Misschien toch best apart houden tot de jongste gecastreerd is en dan hopen dat het goed komt....

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 21:00

Lunamoon schreef:
Het hangt ook wel af hoe dominant ze allebei zijn. Is de oudste te onderdanig, dan gaat die flink wat lappen krijgen van de jonge, dat is een kwestie van rangorde. Is de oude de dominantste, dan komt het wel goed, dan blijft de boven de andere ivm rangorde. Dan gaat de jonge respect krijgen voor de oude. Maar zoals je het zelf zegt, dat de oude onzeker wordt, gaat het volgens mij niet lukken omdat de jongste altijd gaat proberen om hogerop in de rangorde te komen. Misschien toch best apart houden tot de jongste gecastreerd is en dan hopen dat het goed komt....

Denver is wel echt geen dominante hengst is super lief in de omgang heel zacht naar de honden toe.. Het ander paardje kennen we natuurlijk niet zo goed maar liet zich wel niet doen maar ging wel in een hoek staan maar haalde degelijk uit naar Denver terwijl die eigenlijk niet veel deed buiten hem wat proberen op te jagen om te spelen

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 05:44

Gisteren hebben we ze heel lang samen gezet, in het begin was mijn jonge nog wel wat ondeugend maar hierna nam hij zelf afstand. Hij wou nog wel toenadering maken maar de oudere pony liet dit even niet meer toe, terwijl mijne jonge dan respectvol op afstand blijft. Met eten zetten we ze nog apart. Mijn jonge is nu eenmaal wel heel opdringerig maar bedoeld niet echt iets slechts, ik hoop wel dat ze nog wat beter overeen gaan komen..

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:03

Sizzle schreef:
Een gezonde 2 jarige hengst gaat hoe dan ook etterbakken en uitdagen. Dus ik hoop dat je een speels en weerbaar maatje hebt die ook graag een pets terug durft te geven want anders is je 2 jarige binnen een week de baas. Dat is voor zijn latere sociale competenties niet positief.
Een 2-jarige hengst zoekt meestal geen gezellig maatje samen te kroelen maar een samen-keihard-door-de-wei-raggen-maatje. Bij merries werkt het meestal wel.

Ik sluit me hier graag bij aan. Die hengst moet met leeftijdsgenoten bijvoorkeur van zelfde maat.

Ik weet een welsh hengstje (klein) bij kwpn hengst, zelfde leeftijd, hij stond zijn mannetje maar ik zou niemand dat welshje gunnen die zal hier en daar niet meer helemaal heel zijn in nek en rug.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 05:43

herr_balou schreef:
Sizzle schreef:

Ik sluit me hier graag bij aan. Die hengst moet met leeftijdsgenoten bijvoorkeur van zelfde maat.

Ik weet een welsh hengstje (klein) bij kwpn hengst, zelfde leeftijd, hij stond zijn mannetje maar ik zou niemand dat welshje gunnen die zal hier en daar niet meer helemaal heel zijn in nek en rug.

Denver en rebel zijn dezelfde grote, dit was een vereiste voor ons dat ze dezelfde maat hebben.
Nu heb ik wel geen tijd om 2 jonge d pony's op te voeden ik werk 6/7 en alle tijd dat ik overhou steek ik in mijn honden en Denver ( jonge hengst). Hierbij kon ik dus echt geen andere jonge bij hebben.. Dit was eerst het plan een jong leeftijdsgenootjes, maar nog een 2 jarige heb ik echt niet de tijd voor en een 3 à 4 jarige da al wat kent paste niet binnen budget dat door de crisis wel enorm gekrompen was. Ik moet nu al elke zaterdag bij werken om wat extra over te houden na de castratie van mijn hengst dat handen vol geld gaat kosten..

Ik had graag wat tips gehad om dit beter te doen verlopen, niet enkel verwijten dat ik er een jonge voor had moeten kopen, want dit was praktisch en financieel niet haalbaar. Ik weet dat een leeftijdsgenoot de betere keuze had geweest, maar dat ging niet. Dus roeiend met de riemen dat we hebben, had ik graag tips of ervaringen van andere hierin gehad.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 06:58

Arme 19jarige.

Geen haar op mijn hoofd die er maar over peinst om mijn senior met een jonge stuiterbal samen te zetten.

Leuk dat je de jonge hengst een maatje gunt. Dat meen ik. Maar bekijk het ook eens vanuit de ogen van de senior.

Aangeschaft worden als bliksemafleider en soort real life boksbal voor zo'n jonkie.

Nope, in de basis vind ik dit geen gelijkwaardige combi.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 07:35

Naja, dat ligt aan het paard natuurlijk. Niet iedere 19 jarige voelt zich oud en bejaard. Genoeg oudere ruinen die nog net zo maf zijn als een jonkie. Ik heb ook een oud dampig springpaard gekend dat echt niet van plan was om rustig aan te gaan doen, die leerde de jonkies hoe je over de omheining springt (minder handig) _O-
Tips vallen er niet echt te geven: het klikt of het klikt niet. Belangrijk is dat de oudere pony voorlopig de baas blijft maar dat kun je niet afdwingen.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 07:39

Femke_Tweety schreef:
Arme 19jarige.

Geen haar op mijn hoofd die er maar over peinst om mijn senior met een jonge stuiterbal samen te zetten.

Leuk dat je de jonge hengst een maatje gunt. Dat meen ik. Maar bekijk het ook eens vanuit de ogen van de senior.

Aangeschaft worden als bliksemafleider en soort real life boksbal voor zo'n jonkie.

Nope, in de basis vind ik dit geen gelijkwaardige combi.

Daarom dat ik hier ook tips vraag om het fijner te maken voor de senior.
En mijn hengst is helemaal geen stuiterbal, eerder een mak lammetje.. Is half koudbloek en barock pinto en heel koel en rustig in zen hoofd voor een jonge.
De senior is dan weer een paardje met veel bloed en looplust en énergie. Alleen is mijn 2 jarige een beetje opdringerig en dat is zo beetje het enige waar het botst. In het begin liep mijn hengst er een beetje achter, doet hij nu al niet meer en staan al gewoon bij elkaar. Maar hij wilt gewoon zo graag vriendjes zijn met de andere. Hij heeft al helemaal door dat achter de pony lopen geen zin heeft, en de andere het niet leuk vind. En heeft hier ook respect voor. Maar wil graag dat de senior zich ook thuis voelt vandaar. En dat ze toch iets aan elkaar hebben.

Als met mijn jonge grondwerk aan het doen was, sprong de senior zo over het draadje dat we hadden gespannen heen om te komen kijken wat we aan het doen waren, is zeker geen afgemeefde of bejaarde pony.. Ook iets waar ik hard naar gezocht had eentje met nog pit in.
Laatst bijgewerkt door EvaArt op 08-07-20 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 07:43

Gewoon tijd geven uiteindelijk schikken de meeste paarden zich naar hun situatie. Mocht het onverhoopt niet werken dan valt daar niet echt iets aan te doen.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 07:46

Sizzle schreef:
Naja, dat ligt aan het paard natuurlijk. Niet iedere 19 jarige voelt zich oud en bejaard. Genoeg oudere ruinen die nog net zo maf zijn als een jonkie. Ik heb ook een oud dampig springpaard gekend dat echt niet van plan was om rustig aan te gaan doen, die leerde de jonkies hoe je over de omheining springt (minder handig) _O-
Tips vallen er niet echt te geven: het klikt of het klikt niet. Belangrijk is dat de oudere pony voorlopig de baas blijft maar dat kun je niet afdwingen.

De baas is hij niet, maar doet ook zeker niet onder. De oudere pony houdt de jonge gewoon op afstand, maar als we ze scheiden om eten te geven spring hij toch nog eens over het draadje om nog even bij mijn jonkie te staan. Maar voor de rest zoekt de oudere pony geen contact. Mijn jonge respecteer dit dan ook en houdt afstand.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 07:53

Sizzle schreef:
Gewoon tijd geven uiteindelijk schikken de meeste paarden zich naar hun situatie. Mocht het onverhoopt niet werken dan valt daar niet echt iets aan te doen.

Ik hoop dan echt dat het goedkomt, maar is wel al enorm ge beterd tegenover de eerste dag. Gelukkig is Denver echt een rustige, vult zijn dag het liefst met eten en dutjes
Veel meer als dat doet hij niet, is ook van niets onder de indruk terwijl rebel de senior dan weer van alles onder de indruk is en iets geks voorbij komt de andere kant van de weide opstormd. Dan kijkt mijn jonge echt van wat doe jij nu gek beest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:11

denk dat het wel goed komt.
mijn ruin van 28 speelt nog dagelijks met de jongere ruinen uit zijn groepje.
hij begint vaak ook nog zelf bij ze.
is het wel zo dat als hij aangeeft er zat van te zijn ze dan nog even doorklieren bij mijn oude merrie van 27 of bij elkaar.
dan zijn ze daarna wel moe en is het klaar :j