Friese paarden benen scheren i.v.m. plekjes

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Irisdepieres

Friese paarden benen scheren i.v.m. plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 22:57

Hallo,

Mijn verzorgfries heeft veel last van korst-achtige plekjes in zijn sokken.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat het precies is, vaak zijn het korrelige korstjes die ik weg kan wrijven/krabben/plukken. Hiervoor is het wel belangrijk de benen kort in de beharing te houden.

Laats hebben we zijn benen geschoren, omdat we op stal een scheerapparaat te leen hadden.
We zijn nu een week of 3 verder en het is nu eigenlijk alweer te lang.

Ik wil daarom graag zelf wat aanschaffen. Ik vraag me alleen af of een tondeuse zoals deze:
https://www.dekroo.nl/products/sectolin ... ial=433971

Wel sterk genoeg is voor de stugge beharing van een Fries. Heeft iemand wellicht ervaring of tips wat voor soort machine goed werkt voor het opscheren van de benen van een fries?

Mocht iemand ervaring hebben met dat soort plekjes op de benen hoor ik het ook graag!
Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:00

Ik kan je niet helpen met het scheren maar wilde wel wat advies aanbieden over de plekjes, misschien heb je er wat aan.

Zijn de benen ook wat gezwollen? Het zou CPL kunnen zijn namelijk, wat voornamelijk voorkomt bij de grotere rassen met sokken. Zou er zeker de DA naar laten kijken

https://www.paardenlymfedrainage.nl/chr ... rtweg-cpl/
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 04-07-20 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:00

Zoek maar eens naar CPL, ik denk dat je dan je antwoord hebt van wat het is...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:05

Dit is hyperkeratose, of eenvoudig gezegd een (vaak) genetische overdreven aanmaak van keratine. Keratine zit in onder andere haar en hoeven, wat dus ook het mooie, meer aanwezige behang verklaart van Friezen maar het komt ook vaak voor bij Tinkers, Clydesdales, Shires, etc.

Ik heb zelf een Moser Max 45 voor mijn Tinkers en ben daar echt super tevreden mee. Heb ook zo'n goedkope Sectolin 210 gehad, maar die messen worden zeer snel bot en ik vind het apparaat niet sterk genoeg.
Afbeelding
Dit paard op de foto heeft overigens ook een milde vorm van CPL, maar dus ook last van die hyperkeratose.

Irisdepieres

Re: Friese paarden benen scheren i.v.m. plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 23:34

Dankjewel voor jullie reacties! Ik herken hierin geen CPL, het is niet dik, vormt geen plooien en bloed niet. Ik behandel al voor mijt, maar wellicht is het wat resistent geworden voor de sebacil, het blijft lastig...

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 03:07

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 04:15

Ik snap dat het lastig is omdat het jouw paard niet is, maar is er al een dierenarts geweest om vast te laten stellen wat het is? Dan kan je het doelgericht gaan behandelen :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 07:16

Suikervrij voeren, benen zo droog mogelijk houden, behandelen met bye mite. Alle borstel e.d. Er ook mee wassen. Kort maken, schoon maken en dan weer aan laten groeien en alleen het sokje laten zitten aan z'n Koot gewricht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 07:20

Ik zou het zeker gaan behandelen alsof het wel cpl is. Goede voeding kan echt veel verschil maken.

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 09:55

Dankjewel. Gelukkig doe ik dat allemaal al, en een dierenarts heeft al meerdere malen gekeken en daarbij wassen met sebacil aangeraden (wat ik ook doe). Het is dus vooral Lastig, omdat niks helemaal lijkt te helpen.

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 10:08

Ik heb voor nu ook even geen reacties meer nodig. Ik weet wat ik kan aanschaffen vanuit pb’tjes, dankjewel!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:32

Jammer dat er dan blijkbaar wondermiddelen worden doorgegeven per PB terwijl gewone meelezers of geïnteresseerden dat ook wel zouden willen weten....

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:52

Binck8 schreef:
Jammer dat er dan blijkbaar wondermiddelen worden doorgegeven per PB terwijl gewone meelezers of geïnteresseerden dat ook wel zouden willen weten....

Wondermiddelen bestaan niet helaas. Ik bedoelde dat ik een scheerapparaat heb gevonden, zoals gevraagd..

Er staan vast nuttige adviezen tussen voor meelezers hoor. Maar ik heb nu even geen extra info of advies nodig.

Ik doe alles er al aan en besef me dat je een diagnose het beste door een dierenarts kan laten stellen. Ik vind het prettig om te lezen dat ik niet de enige ben met deze beenproblemen en ga nu verder met behandelen waarin ik ook zeker sommige adviezen mee zal nemen.

Voor de geïnteresseerden ik ga de sectolin S210 proberen om de benen mee te scheren.

Groetjes,

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:00

Irisdepieres schreef:
Binck8 schreef:

Voor de geïnteresseerden ik ga de sectolin S210 proberen om de benen mee te scheren.

Hopelijk heb je hem dan voor weinig op de kop kunnen tikken of lenen want ik vind dit apparaat het echt niet waard :o Mesje kost telkens ca 12 euro. Uiteindelijk ben je meer geld kwijt dan dat je een iets duurder apparaat koopt waarvan je de messen kan slijpen. Veel duurzamer ook gewoon. Dit ding is prima voor wat baardharen weg te scheren oid maar niet voor echte sokken en regelmatig gebruik.

Maar ik hoop dat hij voor jou wel fijn werkt. Hier ligt hij te verstoffen sinds ik de Moser heb.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:15

Ik zou niet de sectolin kopen. Bij mijn kwpn'er komt hij er al bijna niet doorheen als ik hem niet regelmatig scheer. En die mesjes kun je weg gooien na een paar keer gebruiken.

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 14:23

Thanks nog even dames, heb hem toch maar terug gestuurd en de moser besteld. Goedkoop is duurkoop als ik het zo toch hoor . Ik zal laten weten of hij goed bevalt!

PietjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:40

Irisdepieres schreef:
Hallo,

Mijn verzorgfries heeft veel last van korst-achtige plekjes in zijn sokken.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat het precies is, vaak zijn het korrelige korstjes die ik weg kan wrijven/krabben/plukken. Hiervoor is het wel belangrijk de benen kort in de beharing te houden.

Laats hebben we zijn benen geschoren, omdat we op stal een scheerapparaat te leen hadden.
We zijn nu een week of 3 verder en het is nu eigenlijk alweer te lang.

Ik wil daarom graag zelf wat aanschaffen. Ik vraag me alleen af of een tondeuse zoals deze:
https://www.dekroo.nl/products/sectolin ... ial=433971

Wel sterk genoeg is voor de stugge beharing van een Fries. Heeft iemand wellicht ervaring of tips wat voor soort machine goed werkt voor het opscheren van de benen van een fries?

Mocht iemand ervaring hebben met dat soort plekjes op de benen hoor ik het ook graag!
[ [url=m/04akq2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je al eens een behandeling gegeven tegen mijten? Dat zijn gemene rakkers die ongelooflijk veel jeuk veroorzaken. Vraag je DA naar een flesje Bymite of iets anders. Mijten worden vaak voor mok aangezien. Succes!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:53

Irisdepieres schreef:
Thanks nog even dames, heb hem toch maar terug gestuurd en de moser besteld. Goedkoop is duurkoop als ik het zo toch hoor . Ik zal laten weten of hij goed bevalt!

Ga je je echt niet beklagen +:)+ Laat zeker weten hoe hij bevalt.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:02

Ik zat even naar de plekjes op het been te kijken, mijn fries heeft ook wat aan de benen. Maar hier hebben we nooit echt een duidelijk antwoord op gehad van de dierenarts.

Heeft die van jou ook dat het jeukt?? En wondjes op de benen??

Mijn topic van een tijdje terug:
[MD] Wat heeft mijn paard aan het been?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:08

Irisdepieres schreef:
vaak zijn het korrelige korstjes die ik weg kan wrijven/krabben/plukken.

Herkenbaar, dit had mijn paard (arabofries) ook. Ik wist niet zeker wat het was maar leek op horzeleitjes. Toen heb ik zijn sokken geknipt en onderbenen dagelijks gepoetst met zo'n zwarte groomer blok. Heeft niet lang geduurd voordat alles weg was :D

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 10:13

Jackytje schreef:
Irisdepieres schreef:

Ga je je echt niet beklagen +:)+ Laat zeker weten hoe hij bevalt.

Ik heb hem zojuist binnen! Je kunt hem gewoon gebruiken zo met het 1mm snijblad toch? Een opzetstuk voor de benen leek me niet logisch.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:31

Ik zou persoonlijk een 3 mm mes erbij kopen. Eén mm is zeer kort, dan scheer je tot bijna op de huid en moet je opletten met bv. zonnebrand. Ik heb het al op 1 mm gedaan maar dan krijg je echt roze doorschijnende benen :=

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 18:36

Jackytje schreef:
Ik zou persoonlijk een 3 mm mes erbij kopen. Eén mm is zeer kort, dan scheer je tot bijna op de huid en moet je opletten met bv. zonnebrand. Ik heb het al op 1 mm gedaan maar dan krijg je echt roze doorschijnende benen :=

Nou ik heb ze net geschoren en het apparaat is in iedergeval top! Hij wou niet echt stilstaan dus het was een hele klus en het kan een stuk mooier (oefening baart kunst hoop ik).

Het is idd wel erg kort nu, ik ga even kijken voor een 3mm voor de toekomst. Gelukkig groeit het snel aan zullen we maar zeggen haha

Afbeelding

Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:38

Benen zien er op het eerste zicht netjes uit, heb je de korsten goed kunnen verwijderen?

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:23

ik volg