In hoeveel stukken weide verdelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rest van weide in 2 of 3 stukken verdelen?

Poll eindigt op

2 stukken (van ongeveer 5000m2)
23 (31%)
3 stukken (van ongeveer 3300m2)
50 (68%)

Totaal aantal stemmen: 73

Myfairytale

In hoeveel stukken weide verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:05

Sinds januari zijn we verhuisd en hebben we een groot weiland bij huis.
De paarden zullen van 's ochtends tot vlak voor het donker wordt op de weide lopen. In de nacht gaan ze op de paddock met onbeperkt hooi of 's winters op stal.

Vanwege een bepaalde doorgang hebben we vast 1 weide afgezet, doorgang is 5 meter breed, zodat er ook nog een trekker op kan komen.
Nu kunnen we de rest nog verdelen.
We twijfelen of we er nog 2 grote stukken van maken (ongeveer 5000 m2) of 3 stukken van allemaal ongeveer dezelfde grootte (3300m2).

Het gaat om 1 kudde van 5 paarden van onszelf, die altijd bij elkaar staan.

Ik ben benieuwd naar wat Bokkers zouden doen en waarom?

Edit: de paddock is altijd beschikbaar, evenals een heel klein stukje bos.
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 01-07-20 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: In hoeveel stukken weide verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:06

Ik zeg 3 stukken en iedere maand rouleren? Maar wie weet zit ik fout?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:07

Ik stem op 2 stukken met 5 paarden !

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:07

Ik heb ze dit jaar ook voor het eerst aan huis, heb gekozen om m’n wei in drieën te verdelen. Voor mijn gevoel kunnen de twee stukken dan iets langer bijkomen en heb je meer aan ke wei. Maar geen idee of het succesvol gaat zijn haha so far so good in ieder geval :D

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:09

3 stukken, sowieso is het altijd goed om te paarden regelmatig te verweiden ivb met wormbesmetting

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:10

In je pol ontbreekt de mogelijkheid om de weide niet op te splitsen. Dat zou nl mijn voorkeur zijn, omdat de paarden dan het meeste ruimte hebben. Voor onderhoud kan je dan een stuk afzetten met prikpaaltjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:17

Uit de getallen in je poll maak ik op dat je "grote" weiland dus 1 ha van afmeting is. Dat is imo gewoon te klein voor 5 paarden.
Ik zou zéker het niet in kleinere stukken knippen dan door de helft.
Je zou zelfs kunnen argumenteren het helemaal niet op te delen. In de tijd dat die ene helft zich wat hersteld wordt de andere dubbel belast, en de boel verandert dan sowieso in een woestijn of een modderpoel.
Dan beter beperkter op het land laten mbv strook begrazing, en langer in de paddock, als die tenminste een beetje aan de maat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:19

Sclimpre schreef:
In je pol ontbreekt de mogelijkheid om de weide niet op te splitsen. Dat zou nl mijn voorkeur zijn, omdat de paarden dan het meeste ruimte hebben. Voor onderhoud kan je dan een stuk afzetten met prikpaaltjes.

Hier ben ik het mee eens, anders delen door 2, niet door 3.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:20

sanowa schreef:
3 stukken, sowieso is het altijd goed om te paarden regelmatig te verweiden ivb met wormbesmetting

Met 5 paarden op 0.3 ha moet je zó vaak verweiden dat dat geen enkel effect heeft op de wormbelasting van het land.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:29

Is het een optie om de paddock open te laten naar de weide? Voor je gras is 3 delen beter. Voor je paarden hangt het af van de groep: als daar soms wat onenigheid in zit of een paar rakkers die regelmatig wel een crossen, zou ik zeggen hoe groter hoe beter.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:30

Ik mest de weide iedere dag uit, omdat ik dat een prettiger idee vind.

Kuggur: nee, ons weiland is ruim 1,5 hectare. Maar omdat we dus al een stuk afgezet hebben i.v.m. een bepaalde doorgang heb ik dat niet meegeteld. Je kunt het te klein vinden voor 5 paarden, maar dit is imo prima, zeker omdat ze hele dagen erop staan en in de nacht op de paddock staan met onbeperkt hooi. Dat blijft zo, want ik wil ze in de nacht gewoon het meest veilig hebben staan. Denk dat die 5 van ons weinig te klagen hebben. :) We zitten hier in NL en helaas niet in IJsland waar allea nog zo uitgestrekt is.

Sclimpre: Dat kan zeker, maar dat is voor ons geen optie. We willen de stukken af kunnen sluiten om het rust te kunnen geven. Dat kan natuurlijk met prikpaaltjes, maar dat is al gauw zo lelijk en enorm bewerkelijk, zeker als ze door de hele weide heen lopen en hier en daar mesten of juist heel kaal eten.

sanowa: ik mest de weide wel, maar alsnog heb je natuurlijk te maken met met dat toch wat blijft liggen.

Mloes: wat leuk dat je ze nu ook aan huis hebt! :) Wij zitten dus met hetzelfde dilemma.

Pandora2: waarom stem je daarvoor? :)

billy3105: we willen de stukken wat af laten eten en rouleren vóórdat het echt heel kaal wordt inderdaad.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:31

Poekkie schreef:
Is het een optie om de paddock open te laten naar de weide? Voor je gras is 3 delen beter. Voor je paarden hangt het af van de groep: als daar soms wat onenigheid in zit of een paar rakkers die regelmatig wel een crossen, zou ik zeggen hoe groter hoe beter.

Jazeker! Dat ben ik vergeten te vermelden, ze hebben ook altijd toegang tot de paddock en een klein stukje bos. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:35

Maar van 5 paarden alle mest elke dag uit de weide halen is toch niet te doen op termijn? Dat zijn minstens 3 a 4 bomvolle kruiwagens per dag? Waarom sleep je niet gewoon?

Als ze toegang hebben tot de paddock, zou ik 3 stukken doen.

Wij hebben hier 5 weides: 6000m2, 4000m2, 4000m2, 3500m2 en nog een kleintje. Allen aangesloten aan een soort halve track en paddock met hooi en in de weides zelf strookbegrazing (dus eigelijk zelfs nooit de volledige wei ter beschikking). Voor 6. Dat gaat echt prima en de weides staan goed. Nu doen wij dit beleid ook wel zodat ze niet te dik worden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:38

Myfairytale schreef:
Kuggur: nee, ons weiland is ruim 1,5 hectare. Maar omdat we dus al een stuk afgezet hebben i.v.m. een bepaalde doorgang heb ik dat niet meegeteld. Je kunt het te klein vinden voor 5 paarden, maar dit is imo prima, zeker omdat ze hele dagen erop staan en in de nacht op de paddock staan met onbeperkt hooi. Dat blijft zo, want ik wil ze in de nacht gewoon het meest veilig hebben staan. Denk dat die 5 van ons weinig te klagen hebben. :) We zitten hier in NL en helaas niet in IJsland waar allea nog zo uitgestrekt is.

.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als ik zeg te klein voor 5 paarden bedoel ik het weidegang/graas aspect, niet de levensruimte, bewegingsvrijheid. Ik dacht dat dat wel duidelijk was uit de context.
Jouw anderhalve ha wordt niet groter omdat ik toevallig ergens anders woon en wat meer plaats ter beschikking heb.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:39

Ik heb een groot weiland en doe stripbegrazing. 2 x Lint met prikpaaltjes iedere dag een stuk omzetten en de draad aan de achterkant mee omzetten. Iedere dag een strook nieuw gras en aan de achterkant kan het weer groeien. Na een tijd weer vooraan beginnen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:42

Poekkie schreef:
Maar van 5 paarden alle mest elke dag uit de weide halen is toch niet te doen op termijn? Dat zijn minstens 3 a 4 bomvolle kruiwagens per dag? Waarom sleep je niet gewoon?

Als ze toegang hebben tot de paddock, zou ik 3 stukken doen.

Wij hebben hier 5 weides: 6000m2, 4000m2, 4000m2, 3500m2 en nog een kleintje. Allen aangesloten aan een soort halve track en paddock met hooi en in de weides zelf strookbegrazing (dus eigelijk zelfs nooit de volledige wei ter beschikking). Voor 6. Dat gaat echt prima en de weides staan goed. Nu doen wij dit beleid ook wel zodat ze niet te dik worden

Ze hebben altijd toegang tot de paddock in ieder geval. :j
Vanwege de eerste weide hebben we nu ook even met (brede) strookbegrazing gewerkt, maar dat doen we op de volgende weides niet meer. Als het gras minder is op de weides, dan krijgen ze ook overdag hooi bijgevoerd op de paddock.
Fijn om een ervaring te lezen met meerdere stukken.

Ik haal iedere dag de mest uit de weide en uit de paddock, vind het een prettig idee dat het schoner blijft met het oog op wormen en ze laten dan ook minder grote stukken staan.
Als dit teveel werk blijkt, gaan we zeker slepen. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:47

Ik ben het met Kruggur eens, dit is in mijn beleving echt te weinig voor 5 paarden. Ik zou er maximaal 3 op zetten, zelf beperk ik het tot 2.
Mijn wei heb ik in de winter in 3 stukken verdeeld, in de zomer in 6 ivm omweiden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:48

Kuggur schreef:
Myfairytale schreef:

.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als ik zeg te klein voor 5 paarden bedoel ik het weidegang/graas aspect, niet de levensruimte, bewegingsvrijheid. Ik dacht dat dat wel duidelijk was uit de context.
Jouw anderhalve ha wordt niet groter omdat ik toevallig ergens anders woon en wat meer plaats ter beschikking heb.

Dat denk ik ook, dat dat niet helemaal duidelijk op mij overkwam.
En nee, mijn weide wordt niet groter, maar het is soms makkelijker praten als je het zelf beter voor elkaar hebt (is met alles natuurlijk zo).

Maar wbt de weidegang/het graasaspect dus. Dat begrijp ik en dat wordt ondervangen door zodra er minder gras is, hooi bij te voeren op de paddock. In de nacht krijgen ze dit sowieso al. :j Ik wil ze graag ook in de wintermaanden op de drogere dagen in de weide laten lopen. We willen daar een stuk voor "opofferen", zodat ze hopelijk nog wat kunnen knabbelen en in ieder geval extra bewegingsvrijheid hebben.
Op de stal waar we hiervoor tijdelijk stonden waren de weides nagenoeg kaal en kregen ze overdag geen hooi bijgevoerd. Dat wil ik sowieso anders.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:49

pillow schreef:
Ik heb een groot weiland en doe stripbegrazing. 2 x Lint met prikpaaltjes iedere dag een stuk omzetten en de draad aan de achterkant mee omzetten. Iedere dag een strook nieuw gras en aan de achterkant kan het weer groeien. Na een tijd weer vooraan beginnen.

Dat wil ik graag een beetje voorkomen, wil graag dat ze in ieder geval veel bewegingsvrijheid hebben en hoop d.m.v. het splitsen van de stukken het gras ook rust te geven zodat het weer kan groeien.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:51

Achterom schreef:
Ik ben het met Kruggur eens, dit is in mijn beleving echt te weinig voor 5 paarden. Ik zou er maximaal 3 op zetten, zelf beperk ik het tot 2.
Mijn wei heb ik in de winter in 3 stukken verdeeld, in de zomer in 6 ivm omweiden.

Het weiland is helaas niet groter en we hebben nu 5 paarden. Als het gras op raakt, zullen ze ook overdag hooi bijgevoerd krijgen. :j
Het gras is dus i.c.m. hooi en de paddock.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:55

Hier 1 1/2 hectare gras, vanuit de binnenstal komen ze in een schuilstal, waar 1 wei aan vast zit van 2000m2 schat ik, deze heeft 3 doorgangen naar de 3 andere weides, de eerste is dus altijd in gebruik zeg maar. En de andere 3 afwisselend, met strookbegrazing in de voorjaar, zomer periode. En ik ruim ook mest in die tijd vh jaar.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 16:00

jobamara: hoeveel paarden heb jij er op lopen? En hoe groot zijn jouw weides?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:10

Wij hebben 1 hectare ter beschikking, daarop liggen een aantal paden en stukjes wei. Over het algemeen werken we binnen deze stukken met strookbegrazing, maar schuiven wel snel door (niet laten millimeteren, zeg maar).
- ca 3.000 m2 waar we werken met strookbegrazing over de volle breedte van de wei (30 meter), we sluiten een deel van het begraasde stuk af, maar houden dan een pad van minstens 5 meter breed naar het deel waar gegraasd kan worden.
- 800 m2 wat we gebruiken aan het begin van het graasseizoen om op te bouwen. In het begin krijgen ze het hele stuk, na verloop van tijd zetten we een draadje om makkelijker te kunnen uitmesten.
- 3.600m2 dmv strookbegrazing over de volle breedte (60 meter), waar we ook weer een deel van afsluiten op een gegeven moment en het nieuwe deel dmv een pad te bereiken is
- vak van ruim 2.000 m2 wat verdeeld is in kleinere vakken ivm longeren en rijden, maar waar de verdeling wel weggehaald kan worden (draden weghalen). Ook hier begrazen we in stroken.

Onze pony’s (waren er 5, momenteel 4) grazen tussen ca april en september, bij voorkeur op langer / taaier gras. Daarbuiten niet of beperkt ivm allerhande kwaaltjes. Paddock (300 m2), schuilstallen en track (3x 50 bij 5 meter) zijn altijd toegankelijk en we voeren altijd hooi bij. We mesten ook dagelijks alles uit (3 kleine kruiwagens had ik gisteren). Ivm makkelijker mesten en beter afgrazen zorgen we voor lange stroken die niet te breed zijn, over het algemeen werkt dat prima.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:12

Ik zou het zelf juist eerder nog kleiner maken en in 4 of 5 stukken verdelen. Met grote stukken heb je al snel dat ze voorkeursgedeeltes hebben waar het gras lang wordt en overbegraasde delen. 2x per week verweiden en dan het vorige stuk maaien zodat alles weer gelijk is. Eventueel 1 of 2 delen s winters ook nog beschikbaar houden voor een paar uur.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:15

Hmm op de top van paarden, 1 Gelderse merrie, 4 D pony's en een B pony. Nu nog 4 D pony's.
Bij goed grasland en onderhoud prima te doen, we hooien zelfs nog 1 x per jaar. Zit je op klei of zand?
Hier lopen ze voorjaar/zomer in de nacht buiten, van donker tot een uur of 3.Als het bloedheet is komen ze eerder binnen. ( slapen en een keer hooi) In de herfst en winter overdag buiten en krijgen ze langzaam aan alle weides tot hun beschikking dan ruim ik geen mest meer. Die slepen we idd uit elkaar bij droog/vorst/zonnig weer.