Kleine wei 'met de hand' hooien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Kleine wei 'met de hand' hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 08:17

Sinds een van onze paarden vorig jaar is overleden krijgt mijn tinker de wei in zijn eentje niet meer kaal.
Ik heb een stuk wei van 750m2 waar het gras inmiddels een meter hoog staat.

Ik vraag me af of het te doen is om zo'n stukje te (laten) maaien en dan met de hand te schudden, en het hooi los in een schuur op te slaan.
Zijn er mensen die dit wel eens doen, en hoe ga je te werk?

belle_boef

Re: Kleine wei 'met de hand' hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:28

Het is te doen. Ik gebruik een schuine hark en gooi het 2 keer per dag om. Bewaren doe ik dan op een grote hoop op pallets.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:30

Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 01-07-20 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:30

Ik vind het omleggen pure ellende, dus ik zou het niet aanraden :')
Of het kan, ja, dat wel!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:32

Wij hebben het vorige week ook gedaan met een nieuw ingezaaid stuk dat voor de eerste keer gemaaid moest worden. We hebben het laten maaien, en dan zelf omgekeerd. Tijdsintensief en vermoeiend, maar het is te doen. Wij hebben het dan wel laten pakken tot voordroog, gras was te vers om het goed droog te krijgen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:32

gerlindie schreef:
Ik vind het omleggen pure ellende, dus ik zou het niet aanraden :')
Of het kan, ja, dat wel!

Zwaar zeker en ook niet het fijnste klusje maar bij een klein oppervlakte prima te doen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:35

Ik maakte altijd wat hooi met de hand voor de konijnen maar dat waren maar kleine stukjes, dan blijft het nog leuk :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:36

https://www.google.com/search?q=met+beh ... ImoLr4BXbM

Is dat een idee Annemiek. Dat je het hooi laat drogen op oppers. Zo deden vroeger heel veel boeren dat. Ik denk dat een handig iemand, dat zijn jullie, dat zo gemaakt heeft en dan heb je maar een keer het werk. Dan kan het rustig drogen en haal je het later binnen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:37

Ja tuurlijk kan dat. Wat ik altijd deed was de hoeken diep uitmaaien (het land had een paar hoeken die meer dan 90 graden waren en die konden ze toch niet maaien met de machine) met een bosmaaier met grasmessen erop. Keren deed ik altijd met een hark of hooivork (2 tand) en dan opslaan in een box als het droog was. Tip en truc van de oude boeren, dikke laag en dan wat zout erover strooien en dan weer een laag. Neemt overtollig vocht weg en heb je minder kans op schimmel.

Grinnik die hooioppers heb ik zelfs nog staan. Ik heb ze nooit daarvoor gebruikt. Hier zijn ze ondersteuning voor mijn waslijn als ik dekens was :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:40

Wat zijn grasmessen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 08:52

Ah leuk te lezen dat er meer mensen zo gek zijn om het met de hand te doen :D
Ik lees ook dat een zeis niet eens zo duur is, dus dat wil ik ook eens proberen.
Het topic van TheaD ken ik inderdaad, dat bracht me eigenlijk ook op het idee!

Ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk makkelijker is; de oppers (of hooiruiters heten ze hier volgens mij) gebruiken, of 2x per dag keren..

Maar ik zal toch even moeten wachten op goed en zonnig weer, dus heb nog even de tijd om er over na te denken :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:54

Voor je het op ruiter gooit moet het toch ook al droog en een aantal keer gekeerd zijn? Een ruiter is toch de manier om het te bewaren?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:57

Sclimpre schreef:
Wat zijn grasmessen?

Speciale messen voor op de bosmaaier. Zien eruit als een zaagblad, en snijden het gras veel directer en mooier af dan het beroemde touwtje of zon 3 puntsmes.

Afbeelding

Ze noemen hem tegenwoordig een brushcutterblad, maar ik persoonlijk vind hem veel meer geschikt voor gras. Elk takje wat je pakt maakt je messen heel snel bot. Omdat hij dus eigenlijk zaagt komt je gras er zo strak en heel af. Zonder de breuk die je met een normaal mes hebt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:59

Dankjewel, deze kende ik niet.
Ik krijg spontaan zin om het te proberen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 09:00

belle_boef schreef:
Voor je het op ruiter gooit moet het toch ook al droog en een aantal keer gekeerd zijn? Een ruiter is toch de manier om het te bewaren?

Volgens mij zijn die echt bedoeld om het te laten drogen. Ze moeten ook hol zijn van binnen zodat het sneller droogt.
http://ikvertrekweer.nl/frankrijk/hooimijt-maken/
Maar het zou best kunnen dat het gras eerst al een paar keer gekeerd en een beetje droog moet zijn. Dat zou ik niet weten eigenlijk!

Die bosmaaier met grasmes is eigenlijk ook een goed idee zo te horen! Ik zou eens moeten zoeken of er niet nog ergens een bosmaaier in de schuur van mijn vader verstopt ligt..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-07-20 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:02

belle_boef schreef:

Ja correct. De hooiruiter is voor het nadrogen. Daar moet het dus al enigzins droog voor zijn. En eerlijk als het dan al bijna droog is heb ik niet meer zoveel zin die hooiruiters eerst op te bouwen, vol te stampen voor 1 of 2 dagen. Dan moet het toch naar binnen (want er komt altijd regen) :D :+

Sclimpre schreef:
Dankjewel, deze kende ik niet.
Ik krijg spontaan zin om het te proberen :)

Ik ook alleen maar bij toeval omdat we een bosmaaier kochten waar dat mes bij zat. 1 keer geprobeerd en ik ben echt helemaal om. Zon fijn mes voor gras.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:41

belle_boef schreef:

Ja hoor. De ruiters waren om het eerst op te slaan en later te halen. Vroeger werd alles los in de hooiberg gedaan en dat deed je niet in enkele dagen. Op de ruiter werd alleen het bovenste laagje nat bij regen, en ook snel weer droog.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:46

Ik heb een gewoon mes, dus met drie bladen op de bosmaaier. Dat kun je heel prima gras mee maaien hoor. Maait net zo als een zeis en het gras gaat er niet kapot van. De fijn getande zijn meer voor houtachtig spul

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:51

Mijn vriend maait hier met de zeis en met een beetje een goede techniek gaat dat echt snel, minstens even snel als met een bosmaaier. Hij is er wel een ééndaagse cursus voor gaan volgen, bleek dat hij het de jaren ervoor niet heel ergonomisch deed :P

Zo'n hooimijt staat ook wel heel idyllisch :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:28

Sorry voor het omhoog schoppen, maar toevallig kwam er op FB een filmpje voorbij "op de boerderij 1920-1960". Daarin wordt ook de hooiruiter in verschillende uitvoeringen besproken. Ik dacht gelijk aan dit topic en wilde hem toch nog even delen hier, voor diegene die dat leuk vindt.
https://www.youtube.com/watch?v=b-Psgkg ... l7UkNBaS14

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:48

Een hooiruiter is alleen voor nadrogen. Dus ja, wij hebben het ook wel eens gedaan. Het was nog niet helemaal droog en er kwam een regenperiode aan. Dan moet je wat. Maar het blijft heel veel werk.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:48

Wij deden vroeger (20 tot 30 jaar geleden) thuis altijd ons stuk masien met kleine traktor en de rest met de hand keren tot het droog was en daarna op hooiruiters opslaan. Het hooi moet inderdaad al droog zijn voor je het op de ruiters doet anders krijg je broei in je hooi en dat wil je echt niet. Bij kennisen is er weleens z'on hooiruiter in de fik gevlogen omdat het niet droog genoeg erop gedaan is en met het warme weer is het te warm geworden in het midden.
Ik vond het altijd ...werk, daarna zijn we verhuisd en sta ik pension met mijn paard. Wel doehetzelf maar koop hooi bij de boer.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:59

Zo'n klein stukje als dat van de TS kun je zeker met de hand doen.

Het word alleen stukken minder leuk als je een perceel van 2 hectare een dag nadat het afgereden is met de hand moet keren omdat je tractor stuk gelopen is :=
Hebben we dus serieus ooit aan de hand gehad.
Wel gelukkig last minute iemand gevonden die het de laatste dag voor persen nog een keer kon draaien, en dan op rijen kon leggen ook.

Je wil niet weten hoeveel pakken pleisters wij versleten hebben >;)

Daarna ben ik steeds vaker het hooi maar gaan kopen :D

Hoefijzer2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 16:03

Ik heb gezien dat ze een stukje afzette.En stukje bij beetje het draad verschoven zo houd je paard het netjes bij

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 16:08

Hoefijzer2 schreef:
Ik heb gezien dat ze een stukje afzette.En stukje bij beetje het draad verschoven zo houd je paard het netjes bij

Dit topic gaat over hooien, niet hoe je paard het gras kan kort houden