gevaar voerwanden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_bos

gevaar voerwanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:16

Ik zou graag gaan werken met voerwanden voor de stalling maar onze hoefsmid adviseerde dat niet te doen. Hij wist dat er paarden daardoor hun nek hebben gebroken omdat ze tussen de grote opening van de voerwanden naar buurman ov buurvrouw hebben gehapt of vastgezeten.
Welke ervaringen hebben jullie met voerwanden?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:21

Die ervaring, maar pony brak gelukkig niet de nek. Leeft nog, maar heeft een tijd met een soort verlammingsverschijnselen rondgelopen.
Dit was een voerrek zonder dichte tussenstukje, gewoon alleen buizen van boven naar onder en na elke buis een gat waar een paard met het hoofd doorheen kon. Waarschijnlijk heeft deze pony haar hoofd tussen twee spijlen gehad, een vlieg gevoeld en haar hoofd omgeslingerd om de vlieg weg te jagen. Daarmee is ze in het aansluitende vakje gekomen met haar hoofd en kon niet meer terug. Brandweer is erbij geweest om de buis los te slijpen.

Ik zou zelf alleen een voerwand gebruiken waarbij tussen twee gaten een groot stuk zit waar geen hoofd (of been) doorheen kan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:46

Afbeelding

Ik heb deze voerwanden thuis. Inderdaad om en om voergaten vanwege het gevaar dat ze klem kunnen komen te zitten. Zeer tevreden over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:49

Waar ik sta ook voerwanden die je bij opfokboxen hebt. Geen problemen hier. Maar hier kunnen ze aan alle 4 kanten elkaar snuffelen, ideaal :D

Afbeelding

Hilary

Re: gevaar voerwanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:06

Zo’n variant als bij Mindim op de foto staat ging bij mijn kennis dus fout, helaas.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:08

Wat Mindim hierboven laat zien is een gevaarlijk voerrek. Paarden kunnen met hun hoofd klem komen te zitten in het gat ernaast als ze hun hoofd naar achteren zwaaien. Zulke voerrekken horen om en om dicht te zijn. Die zijn kant en klaar te koop.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:08

Ik heb helaas in z'n soortgelijke wand er paard zien stikken, die was uitgegleden. Met als gevolg 1 spijl in de luchtpijn en een andere voor z'n neus. Kon geen kant op. Hulp kwam helaas te laat. Nog geprobeerd de spijl door te slijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:12

marionblo schreef:
Wat Mindim hierboven laat zien is een gevaarlijk voerrek. Paarden kunnen met hun hoofd klem komen te zitten in het gat ernaast als ze hun hoofd naar achteren zwaaien. Zulke voerrekken horen om en om dicht te zijn. Die zijn kant en klaar te koop.

Elke stal is gevaarlijk als een paard er niet goed in staat, uitglijdt of wat ook. Smalle spijlen kunnen benen weer in blijven steken. Hier geen problemen er mee.