Paard zindelijk(er) maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Paard zindelijk(er) maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 00:45

Ik wist even geen andere titel, maar ik zit toch echt even ergens mee.

Vorig jaar heb ik een prachtige nieuwe stal gebouwd. 1 grote stal als inloop met voerrekken en 1 kleine stal in geval van een zieke. Lang nagedacht over de vloer, maar uiteindelijk gekozen voor een vlakke betonnen vloer. Mijn paardenbeesten deden nooit iets in de oude stal, maar keurig alles buiten. Ik helemaal blij met mijn nieuwe stal, droom die uit komt en vooral die voerrekken, hemels.

Helaas heb ik in korte tijd afscheid moeten nemen van mijn 2 pony's (ingeslapen) en is er een veulen kwpn-er bijgekomen. Ik heb nu dus 2 paarden. Mijn ene paard doet nog steeds keurig alles buiten, maar mijn nu jaarling plast en poept waar hij staat en dat is dus meestal met zijn hoofd in het hooi en dus binnen. Hij maakt er een ongelooflijk vieze gore bende van |( . Er lagen stalmatrassen in, maar daar blijft de urine lekker onder staan. Strokorrels, houtkorrels nemen urine natuurlijk goed op, maar dit wordt enorm naar buiten gelopen en eerlijk gezegd zat ik er niet op te wachten om dagelijks de stal uit te moeten mesten.

Beesten hebben dus een stal van 3,5 x 6, met daarvoor bestrating van 5 x 10, daarna zand van 5 x 10 en daaraan de paddock van 17 x 40. Ze hebben altijd overal toegang toe. Matrassen weggehaald, maar paard plast net zo makkelijk op het kale beton, het interesseert hem niet. Nu uit wanhoop maar weer de hooikist met hooinet buiten gezet en wordt er dus niet binnen gevoerd en nu houdt hij de stal schoon (en plast hij op de bestrating).

Ik wil natuurlijk weer gebruik maken van mijn voerrekken. Gewoon lekker het hooi op de grond gooien en niet moeilijk doen met netten vullen. Maar ik wil ook niet al die zeik binnen hebben, terwijl als hij 5 meter loopt, hij lekker in het zand kan plassen.

Heb al geprobeerd een stuk in de stal als plasplek in te richten, maar het maakt allemaal niet uit. Hij eet en plast waar hij staat. Iemand met andere suggesties? Ik snap dat het geen wereldprobleem is, maar het levert een hoop werk en dat was nou net niet het idee achter mijn mooie stal.

Poekkie

Re: Paard zindelijk(er) maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 00:54

Ik vrees dat je er helaas niet zo veel aan kan doen. Misschien helpt het om een paar hoopjes mest buiten te laten liggen, maar ik vrees ervoor.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 01:51

Ik heb nog nooit gehoord dat je paarden zindelijk zou kunnen maken
Ze doen het gewoon waar ze op dat moment staan

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 02:20

Hij mest meestal wel buiten, plassen altijd binnen als daar hooi ligt. Nu ligt het hooi buiten en is er niets aan de hand.

MirandaDvG schreef:

Dat is in mijn geval niet waar. Paard (en voorheen pony's) mest op vaste plekken en plast zelden binnen. Meeste paarden hebben ook een hekel aan gespetter, maar helaas heeft mijn jonkie daar geen last van.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 06:04

Is dat niet iets wat individueel bepaald is, gewoon afhangt van het paard in kwestie?
Wij hebben twee pony’s die altijd keurig in één hoek van de stal mesten en een vaste plasplek hebben, de derde is een zwijn die zijn ding doet waar hij toevallig staat, het vervolgens door de hele stal loopt en er ook nog rustig in gaat liggen. Dat zouden die andere twee nooit doen maar dat is niet onze verdienste, dat doen ze van nature.
In de wei overigens hetzelfde, vaste mest- en plasplekken versus laten gaan waar je staat.

Ik ken overigens wel mensen die hun paard hebben geleerd op commando te plassen dmv een geluidje. Handig als je er een hebt die niet kan plassen op de trailer oid en zich daardoor niet fijn voelt op wedstrijd.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 06:18

MirandaDvG schreef:

Mijn paarden staan op matten (speeltuin zwarte tegels voor kids) en plassen nooit binnen. Waarschijnlijk omdat de plas dan tegen hun benen aan spat (mijn theorie haha). Ze lopen altijd naar het zand of de wei om te plassen als ze staan te eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:46

Estera schreef:
MirandaDvG schreef:

Dat is in mijn geval niet waar. Paard (en voorheen pony's) mest op vaste plekken en plast zelden binnen. Meeste paarden hebben ook een hekel aan gespetter, maar helaas heeft mijn jonkie daar geen last van.

Maar dat doen ze niet omdat jij ze dat heb aangeleerd of wel? Zindelijk maken is gedrag aanleren. Je kan het wel proberen natuurlijk, bijvoorbeeld door het gewenste gedrag te gaan belonen.

Ik heb hengsten die mesten op een hoop. Dat is niet aangeleerd noch zindelijk, dat is gewoon wat hengsten doen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:48

Als je de omstandigheden zodanig maakt dat buiten plassen prettiger is door die matten, dan ging het hier met meerdere paarden vanzelf (100% score)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:41

Ik heb een klein hengstje gehad wat altijd op 1 hoop mestte. Hij maakt zo hele torens. Je hoefde maar 1 grote hoop weg te halen, hartstikke handig. Maar dat was niet aangeleerd, dat deed hij gewoon.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:46

Tsja. Je hebt een paard. Dit hoort erbij.

De een is nu eenmaal schoner op zichzelf dan de ander.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:36

Suzanne F. schreef:
Ik heb een klein hengstje gehad wat altijd op 1 hoop mestte. Hij maakt zo hele torens. Je hoefde maar 1 grote hoop weg te halen, hartstikke handig. Maar dat was niet aangeleerd, dat deed hij gewoon.

zo een heb ik ook! hartstikke handig met uitmesten.... alleen wel jammer dat hij dat hoopje altijd als hoofdkussen gebruikt :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:42

Met een lange adem kun je paarden redelijk zindelijk maken.
Althans in een stal, of dat ook lukt op een groter stuk weet ik niet.

In stal laat je altijd een paar mestballetjes liggen op de plek waar je wilt dat ze mesten. Beste is nog daar een paar balletjes van een ander bij te leggen.
Het kan lang duren, denk in weken, maanden.
Maar de meeste paarden gaan daar dan toch in de buurt bij mesten.
Natuurlijk heb je van die viezeriken die de hele stal gebruiken en het nooit leren.

Ik heb ook 1 ruin die bijna in 1 hoopje mest en dat was toen hij hier kwam ook een die maar poepte waar het uit kwam.
Mijn merrie heeft ook alleen maar de achterkant van de stal, nooit elders.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:55

MirandaDvG schreef:

Dat is juist niet zo, een koe en schaap schijten waar ze lopen of staan, een paard loopt in de wei of paddock altijd eerst naar een vaste plek. In de stal wil het wel helpen om de mest steeds in dezelfde hoek te leggen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:05

Je kunt paarden wel leren plassen op commando. Elke keer als je hem ziet plassen ga je fluiten. Ze gaan het fluiten dan linken met plassen en zo kunnen ze op commando plassen. Wij hebben zo een paard geleerd te plassen buiten de stal (dit paard stond wel alleen op stal om op te zadelen, verder 24/7 buiten). Hij plastte vaak na het rijden in de stal. Nu als hij terug loopt naar de wei in de berm in het gras. Maar ik kan me zo voorstellen dat je er niet altijd bij staat als hij plast.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:06

pillow schreef:
Dat is juist niet zo, een koe en schaap schijten waar ze lopen of staan, een paard loopt in de wei of paddock altijd eerst naar een vaste plek. In de stal wil het wel helpen om de mest steeds in dezelfde hoek te leggen.

Mijn kleintje en Fries eten in de wei gewoon door tijdens het mesten.
Alleen als ik onder de overkapping voer dan loopt de kleine even met zijn kont naar achteren en de Fries loopt wel iets verder weg.

Mijn ruin daarentegen mest wel graag op een redelijk vaste plek.
Ook in de wei loopt hij naar 1 zijde en mest daar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:35

In een voldoende ruime box kun je paard wel zindelijker maken, maar in een inloopstal lijkt me dat heel moeilijk.

Door te kijken waar een paard mest en plast kun je in een box een verschuiving aanbrengen. Door steeds de mest op een hoop te gooien in de hoek waar hij/zij toch al mest, hebben wij onze paarden eigenlijk best snel 'geleerd' om daar te mesten. (paar weken). Door de stal voor de helft dik in te strooien (stro met een onderlaag van hennep) werd daar geplast (want inderdaad, de meeste paarden vinden dat gespetter niet fijn). Elke dag een paar minuten kwijt aan fatsoeneren van het stro-eiland en de mest eventueel beter ophopen, en eenmaal per week uitmesten. Dat ging echt prima en heel snel, omdat je de mest niet tussen het schone stro hoeft uit te zoeken. Er bleef altijd wel veel schoon stro over. Maar onze dieren staan alleen 's nachts binnen.

In de wei gaan de meeste paarden van nature eigenlijk naar vaste mestplekken, daar eten ze dan ook niet. Ook niet als je de mest weghaalt, en zelfs niet als er een tijd geen paard heeft gelopen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 04:21

Als ik dit allemaal zo lees, dan vrees ik dat ik simpelweg met een zwijnen-paard te maken heb. Ik heb hem nog nooit in het zand zien plassen, wel op de wei en binnen. Raar paard, maar helaas, dan blijven ze voorlopig maar buiten eten. Misschien dat hij het ooit nog leert.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:35

Zwijn-paard, klinkt grappig! Ik heb ook zo’n zwijn gehad!

Misschien kun je proberen hem truffels te laten zoeken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:40

Ik heb ook een zwijn paard gehad, ik zal je eerlijk zeggen dat ik haar (ja een merrie) daardoor echt minder leuk vond. Ik ging me steeds meer ergeren aan haar en kreeg er echt een kort lontje van. Ik heb haar toen ook verkocht. En nee, niet alleen daardoor maar het speelde wel mee. Ik was er zo klaar mee. Varken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:46

Kun jé de stal nu de rest Vd zomer niet afsluiten zodat hij wel moet plassen buiten? Hooi ook buiten geven.
Misschien leert hij het dan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:47

pillow schreef:
MirandaDvG schreef:

Dan zal die van mij een koe zijn. Die loopt niet naar een vaste plek. Zowel in het land als in stal doet ze alles waar ze staat, mesten en plassen. Ze zet niet eens een stap als ze in het land mest.

Zelfs de manier die hevonen beschrijft helpt hier na 3 jaar nog steeds niet. Elke dag mest in 1 hoek gooien, maar ze mest nog steeds door de hele stal heen en ook het plassen doet ze niet op 1 plek. Maar de mest op de plek gooien waar ze toch al mest werkt al niet als alles door de hele stal heen ligt.

Vorige paarden waren allemaal veel schoner en deden wel meer op 1 plek en waren veel schoner. Maar bij deze heb ik de hoop opgegeven en zorg ik maar dat ik elke dag de mest zelf op 1 plek gooi.