Vorig jaar heb ik een prachtige nieuwe stal gebouwd. 1 grote stal als inloop met voerrekken en 1 kleine stal in geval van een zieke. Lang nagedacht over de vloer, maar uiteindelijk gekozen voor een vlakke betonnen vloer. Mijn paardenbeesten deden nooit iets in de oude stal, maar keurig alles buiten. Ik helemaal blij met mijn nieuwe stal, droom die uit komt en vooral die voerrekken, hemels.
Helaas heb ik in korte tijd afscheid moeten nemen van mijn 2 pony's (ingeslapen) en is er een veulen kwpn-er bijgekomen. Ik heb nu dus 2 paarden. Mijn ene paard doet nog steeds keurig alles buiten, maar mijn nu jaarling plast en poept waar hij staat en dat is dus meestal met zijn hoofd in het hooi en dus binnen. Hij maakt er een ongelooflijk vieze gore bende van

Beesten hebben dus een stal van 3,5 x 6, met daarvoor bestrating van 5 x 10, daarna zand van 5 x 10 en daaraan de paddock van 17 x 40. Ze hebben altijd overal toegang toe. Matrassen weggehaald, maar paard plast net zo makkelijk op het kale beton, het interesseert hem niet. Nu uit wanhoop maar weer de hooikist met hooinet buiten gezet en wordt er dus niet binnen gevoerd en nu houdt hij de stal schoon (en plast hij op de bestrating).
Ik wil natuurlijk weer gebruik maken van mijn voerrekken. Gewoon lekker het hooi op de grond gooien en niet moeilijk doen met netten vullen. Maar ik wil ook niet al die zeik binnen hebben, terwijl als hij 5 meter loopt, hij lekker in het zand kan plassen.
Heb al geprobeerd een stuk in de stal als plasplek in te richten, maar het maakt allemaal niet uit. Hij eet en plast waar hij staat. Iemand met andere suggesties? Ik snap dat het geen wereldprobleem is, maar het levert een hoop werk en dat was nou net niet het idee achter mijn mooie stal.