3 pony's: 1 met bulten, andere 2 niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

3 pony's: 1 met bulten, andere 2 niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 18:07

Ik heb twee Welsh merries, een schimmel en een vos. En een vos veulen.
Gisteren trof ik de schimmel ineens onder de bulten aan. Daags ervoor was er nog helemaal niets te zien.
Het gekke is dat de andere twee helemaal niets hebben.
De bulten zijn zo groot dat je ze van tientallen meters kunt zien zitten. Er zitten plakkerige korsten op, die half omhoog staan en daaronder is het kaal en een beetje bloederig/vochtig. Ze had er geen last van.
Afbeelding

Omdat er wat bulten op haar gezicht open waren en er vliegen op zaten, heb ik de kap omgedaan.
Die kon vandaag weer af, want door de kap waren helaas nog wat plekjes boven haar oogkas open geschuurd en daarnaast had ze een dik linkeroog.

Afbeelding

Afbeelding

In grazende houding zitten de bulten vooral op de onderste helft van haar lijf: onderbenen, buik/flanken/schouders, hals en hoofd. Oh, en haar oor.

Vorig jaar heb ik de pony's een tijdje luzerne brok gevoerd en toen kregen beide merries bultjes. Voornamelijk op de bovenlijn bij de ruggengraat. Die waren ook veel kleiner.

Nu heb ik één van de 3 pony's met bulten op de onderste helft van haar lijf. Ik sta voor een raadsel. Iemand een idee?

Spaansepony

Re: 3 pony's: 1 met bulten, andere 2 niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:05

Ik heb er hier 4 van lopen met deze symptomen. Dacht in eerste instantie dat ze wellicht last hadden van bloedluis van de loslopende kippen, deze willen nog wel eens in de binnenstal bivakkeren en alleen daar de paarden hadden er last van. Gewassen, met speciaal spul erop gespoten. Hele stal leeg gemest en alle boxen en wanden afgespoten met hoge drukreinigrr en nog eens nabehandeling. Helaas, bulten blijven. Dus ik volg graag

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:24

Door de Dazen?

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:38

Staan er eiken in de buurt met eikenprocessierupsen? Misschien heeft ze in brandharen gelegen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:43

Bij ons had 1 vd de pensionpaarden het,volgens de dierenarts zijn het insectenbeten.De eigenaar had speciaal de Da laten komen omdat de rest het niet had.Het is tot nu toe niet verergerd volgens de Da gaat het vanzelf weg. de eigenares doet er wat zinkzalf op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:02

Ik heb er hier 1 staan die inmiddels ook 3 van deze bulten heeft. Mij lijkt het van de dazen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 20:51

Inmiddels anderhalve week verder en ze heeft er geen extra bulten bij gekregen. De bulten die ze had zijn al kleiner, maar nog steeds zichtbaar.
Gezien de locatie van de plekken dacht ik idd dat ze misschien ergens in is gaan liggen. Maar het lijken wel echt beten of steken, niet alleen huidirritatie. Dan vind ik het wel weer gek dat ze ook op de pezen van haar onderbenen zitten, en op haar oren.
En dat de andere twee niks hebben. Ze zijn vrijwel altijd bij elkaar in de buurt.
Goed, wellicht komen we er nooit achter wat het veroorzaakt heeft...