jaarling wordt aangevallen in kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loe

jaarling wordt aangevallen in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 21:49

Hoi, een vraag. Mijn jaarling staat al een aantal maanden in een vrij stabiele kudde met meerdere leeftijden, rassen en merries/ruinen. Ze is van nature erg onderdanig maar afgezien van enkele grommen en snauwen staat ze er prima tussen. Nu staat er alleen af en toe een wat oudere ruin bij die haar bewust aanvalt. Geen correctie of op haar plaats zetten maar gewoon vanaf de andere kant van de wei aan komen galopperen en haar hard bijten.
Ik weet en snap dat paarden en vooral veulens opgevoed moeten worden, maar dit lijkt mij niet de juiste manier. Ik heb nu een veulen dat doodsbang is voor veel andere paarden en vaak in blinde paniek wegrent voor deze ruin.

Mijn vraag was eigenlijk, kan mijn paard hier iets aan overhouden, in de zin van angstig blijven voor andere paarden of vluchtgedrag creëren? Of hoort het er helaas toch gewoon allemaal bij?
Deze ruin gaat eerdaags weer weg, maar zal waarschijnlijk wel ooit weer terug komen.

Mungbean

Re: jaarling wordt aangevallen in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:58

Nee dat hoort er absoluut niet bij :n
Die moet je het liefste direct splitsen in 2 stabiele groepjes voordat je niet alleen een bang paard maar ook een kapot paard hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:59

Het lijkt mij dat je paardje zich veilig moet kunnen voelen in de kudde. Niet alle paarden gaan altijd goed met elkaar. Ik zou mijn paard er weg halen, dit is niet goed voor haar welzijn.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:08

Dit is dus geen sociale ruin die jonge paarden op kan voeden.

QuarterSpook

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:17

Zou dat niet te lang afwachten. Oudere ruin is zeker niet sociaal.

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 07:58

Dankje voor de reacties, ik ga actie ondernemen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:33

Mijn destijds jaarlingmerrie werd constant aangevallen door onze shetlander. Ontzettend bijten (echt vasthouden) opjagen, door het draad jagen. Zelfs als ik de shet in een andere wei deed ging ie door het draad om haar weer op te gaan jagen. Mijn merrie deed niks terug en was doodsbang. Uiteindelijk heb ik de shet in een klein stukje gezet, met 4 draden stroom (waar het stroom ook op de wei kwam). En toen bleef ie er achter. Ik heb hem denk ik een aantal maanden apart gehad en toen er weer eens rustig bij gedaan. Hij liep gelijk op haar af en wilde weer beginnen. Maar zij gaf hem een knauw en het was afgelopen. Nooit meer problemen gehad.

Denk dat het ook een stukje zelfvertrouwen van je jaarling is. Maar ik zou ze ook zeker apart van elkaar gaan zetten. Want hier wordt ze niet beter van. Succes