Grondprijs van weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Grondprijs van weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:11

Ik weet niet of het hier goed staat, anders maar verplaatsen.

Wij zijn in januari verhuisd en heb nu mijn paarden aan huis. Ik heb 2 kleine weitjes wat totaal ruim 2000 m2 is, daarnaast heb ik nog een bos wat ruim 8000m2 is, dus totaal ruim 1 ha. Nu ligt er een op ongeveer 20 meter achter ons bos een weitje braak wat ongeveer 4000m2. Ik heb de eigenaren benaderd of ik het zou kunnen huren, maar dat willen ze niet, ze zitten er aan te denken om het te verkopen. En ze vroegen dus of ik interesse had.
Nu ik er zo over nadenk heb ik wel interesse, maar wat is een reële prijs?

Op internet lees ik prijzen tussen de 6 en 7,5 euro per meter. Ik heb een oude boer hier in de buurt gesproken en heeft het begin dit jaar verkocht aan 6 euro per meter, dit stuk was 3 ha groot en lag niet aan een verharde weg. Maar hij heeft geen idee wat dit waard is.

Het perceel waar ik interesse in heb is dus ongeveer 4000m2 en is omringd met bos (eiken en dennen) Het ligt in noord-brabant, het is zand grond. Het ligt aan het einde van een verharde weg, naast een industrieterrein. Het wordt nooit een industrieterrein, dit hebben ze al geprobeerd, zelfs een vrachtwagen op parkeren mag niet. Hebben ze al waarschuwingen voor gehad en vanaf nu volgen er sancties als het weer gebeurd. Ik denk dat het al 4 jaar braak ligt. Er is een hoek wat alleen maar brandnetels zijn, aan 1 zijde zijn er veel bramen de weide ingegroeid en er staat veel onkruid in zoals jacobskruiskruid.

Wat is zo’n perceel waard, of is het wat er de gek voor geeft?
Laatst bijgewerkt door maringe op 22-06-20 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Re: Grondprijs van weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:15

Ik heb hier ooit eens naar geïnformeerd in het oosten van het land waar ik woon.
Daar was de prijs (3-4 jaar geleden) 85.000 per hectare en sommige stukken gingen voor veel meer weg.
Vraag en aanbod spelen uiteraard heel erg mee.
Als er veel vraag is naar grond, dan gaan de prijzen hard omhoog.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:16

Is per regio heel verschillend denk ik. Hier in het zuiden wordt vaak geroepen tussen de 5 en 7.50 per vierkante meter. Ik heb zelf een wei gekocht voor 7 euro per vierkante meter. Je kunt altijd wat lager inzetten dan dat je ervoor over zou hebben en dan merk je zelf wel wat ze ervoor willen hebben. Hoger dan 7.50 zou ik zeker niet gaan. Voor zover ik weet maakt het niet zoveel uit wat er voor iets opstaat qua onkruid enzo wel is het belangrijk om te weten of er subsidies op zitten zoals voor een heg en of er vergunningen zijn voor een inloopstal en wat voor grond het is; akkergrond, gras of echt een bouwkavel (in dat laatste geval heb je ook een huisnummer etc. en dan is het natuurlijk meer waard).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:22

Land aan gesloten aan een huisperceel is meer waard, omdat het de prijs van het huis hoger maakt. Maar een stukje van 0.4ha in slechte staat waar enkel agrarische activiteiten op mogen is een ander verhaal. Te klein om goedkoop te bewerken met een trekker (keren kost diesel) en in slechte staat van onderhoud.

Aangezien er zo te lezen niks anders mee zal mogen dan gras verbouwen, er al jaren niks mee gedaan is, en aan de beschrijving te lezen is de vruchtbaarheid ook slecht, zou ik zeker niet boven die 6 euro willen bieden, eerder richting 5. Dit zijn stukjes die maar voor een beperkte groep mensen interessant is en die moet je maar net vinden.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:26

Je kunt de grond van je buren maar 1 x kopen en dat weten ze meestal wel goed uit te spelen. Zo hebben wij ook 10 euro de m2 betaald. Zeeland

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:26

Afbeelding
Het gaat om deze wei, als de foto tenminste gelukt is.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:32

Het is alleen voor agrarische doeleinden mogelijk. Er mag nog geen tegel ingelegd worden voor verharding, dus ook geen schuilstal of iets dergelijks. Te klein voor een boer om telen, daarnaast volledig omringd door bos, dus er wordt veel water weggezogen door de grote bomen.
De grond grenst niet aan ons perceel, daar ligt nog een stuk bos van iemand anders tussen.

Ik heb genoeg ruimte voor mijn paarden dat ze beweging hebben, maar dan moet ik ze het jaar rond hooi bijvoeren.
Laatst bijgewerkt door maringe op 22-06-20 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:33

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:35

Ga gewoon met ze in gesprek en vraag wat ze ervoor willen hebben. Dan kun jij inschatten of het je waard is en of je het eraan uit wilt geven. Dan kun je akkoord gaan of een tegenbod doen. Dat is de enige simpele manier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:42

maringe schreef:
Het is alleen voor agrarische doeleinden mogelijk. Er mag nog geen tegel ingelegd worden voor verharding, dus ook geen schuilstal of iets dergelijks. Te klein voor een boer om telen, daarnaast volledig omringd door bos, dus er wordt veel water weggezogen door de grote bomen.
De grond grenst niet aan ons perceel, daar ligt nog een stuk bos van iemand anders tussen.

Ik heb genoeg ruimte voor mijn paarden dat ze beweging hebben, maar dan moet ik ze het jaar rond hooi bijvoeren.

Ik heb een wei op zandgrond aan de bosrand. Bosrand en alle andere plekken onder/bij de bomen heb ik het langste groen en het beste gras groeien. Die bomen zuigen eerder water op (via symbiose met schimmels die grondwater "ruilen" voor suikers) dan weg van wat ik dus zie.
Als er niks gebouwd mag worden, is het dus niet interessant voor iemand zonder andere stallingsmogelijkheden en een industrieterrein is ook niet altijd de beste plek 's nachts, lijkt mij alles bij elkaar maar een heel beperkte markt voor te vinden als je wil verkopen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:46

Ik heb al gevraagd wat ze in gedachten hadden, maar daar hadden ze nog niet over nagedacht. Ik denk dus dat ze het willen verkopen, maar dat er geen geïnteresseerden zijn. Ik heb ook gevraagd of ik het kan huren tot die tijd dat hun er uit zijn, maar dat doen ze niet. Ik denk dat ze hopen dat ik het zo graag wil hebben, dat ik het wel koop tegen een goede prijs. Maar dan koop ik het niet, heb ruimte genoeg alleen geen gras, dan voer ik wel hooi bij. Voor 25.000 euro kan ik veel hooi kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:51

Voor de prijs van die grond kun je héél lang hooi kopen :)

En vergeet niet dat eikenbomen=eiken processie rups en ook de naaldboom processierups (nog erger) rukt al op deze kant op.

Belangrijk is verder...kun je op die wei komen zonder dat je moet omlopen (dus direkt vanaf je eigen grond er op komen)? Heb je er toezicht op zonder er naar toe te moeten lopen ?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 16:04

Ik heb er geen direct toezicht op, achter mijn huis heb ik eerst 60meter eigen weide, daarna ligt er 90 meter eigen bos en daarna 20 meter bos van iemand anders en daarna de weide. In het begin van mijn bos heb ik een poort waar ik uitkan lopen op de openbare weg. (Langs ons perceel loopt een openbare weg), via die openbare weg (andere kant van de weg ligt het industrietereintje) kan ik naar het weitje lopen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:13

Ik vind dat jacobskruiskruid ook wel een dingetje!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 07:55

De weide kopen of huren gaat hem niet worden. Ze willen de weide alleen verkopen en ze willen er 25 euro per m2, want misschien wordt het nog wel eens meer waard. Ze laten het nog liever braak liggen dan dat er iemand iets aan heeft. Ze zijn bang dat ik er in de toekomst iets aan verdien. Dus het zal nog wel langer braak liggen :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:01

Nou voor die prijs gaat nooit iemand het kopen inderdaad, hoe komen ze nu toch bij zo'n idioot bedrag joh :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:06

imaudy schreef:
Ik vind dat jacobskruiskruid ook wel een dingetje!

Je zal de grond toch volledig moeten bewerken en omheinen dus die jkk is dan wel weg te krijgen
daar gaat een grondprijs niet van omlaag. Ik zou een bod doen waar jij je prettig bij voelt, uitleggen waarom en als ze het dan niet wegdoen, laten gaan, misschien bedenken ze zich wel weer
edit lees net je update, wow wat een prijs

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 13:20

Het zijn mensen die geld zat hebben, ze gunnen een ander niets. Hun denken dat het misschien in de toekomst toch industrieterrein wordt en dan is het meer waard. Ik denk van niet, want dit stuk ligt rondom in de bossen, achter het industrieterrein, liggen weilanden, dus denk dat dat eerder erbij betrokken wordt dan dat ze natuur opofferen voor industrie. Dus ik laat het voorbij gaan en voer mijn paarden volledig hooi bij, en lopen ze lekker in een bos van 1 ha. Met dit weer wel prettig.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:25

nou lekker los laten dan.... straks gaat t andersom.. smeken ze jouw of je het aub wilt kopen van ze... je hebt Gond genoeg en lekker hooi bij geven... komt tijd komt raad