Paarden overdag of snachts op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DMM

Paarden overdag of snachts op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:41

Bij mij op de wei begint het gras een beetje op te raken en omdat ik het dit jaar niet te kort wil laten eten in de hoop dat ik volgende jaar een mooi vol grasveld heb (met 3 veulens op komst) vroeg ik me af waar ik het beste aan doe zowel voor de paarden als voor het land.

Ik wil ze nu halve dagen op het land zetten maar ik vroeg me af wat het beste is overdag op het land en snachts in de paddock of snachts in de wei en overdag in de paddock. En is het dan ook nog afhankelijk van het weer (temperatuur)

Als ze in de paddock en in de wei staan hebben ze altijd mogelijkheid naar inloop stallen te gaan.

Heleennn

Re: Paarden overdag of snachts op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:47

Ik denk niet dat het veel uitmaakt voor je gras of ze er ‘s nachts of overdag op gaan. Ik denk ook dat het geen probleem zou mogen zijn dat ze de weide afgrazen ook al wil je volgend jaar een dikke grasmat. Je kan altijd in het voorjaar je land bemesten en een paar maanden laten groeien (februari tot april bijvoorbeeld). Dan zou er toch opnieuw voldoende gras moeten opstaan lijkt me?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:20

Ik denk dat ze in de wei minder snel de neiging zullen hebben om naar de inloopstallen te gaan, dus afhankelijk van regen en ongedierte zou ik het dagelijks bekijken wat de beste optie is.