Nieuw paard laten wennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje97

Nieuw paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 00:26

Eindelijk is het zo ver. Dinsdag komt mijn eerste eigen paardje. Hij is 4 jaar en net een maand onder het zadel. Nog nooit verhuisd en nog nooit bij andere paarden gestaan.

De stal waar hij vandaan komt is 4km van zijn toekomstige stal, ik wil hem dus op de fiets naar zijn noeuwe stalling brengen (naasf de fiets is hij bekent) maar dan? Dan kom ik op de nieuwe stal, de eigenaar wil dat ik hem direct in de wei met 3 andere paarden zet. Laat ik hem eerst het erf verkennen of zet ik hem direct in de wei? En wat doe ik de eerste dagen met hem, hoe zorg ik dat hik snel op zijn gemak is en alles gezien heeft op de nieuwe stal?

Alle tips en ervaringen zijn welkom.

Amado7

Re: Nieuw paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:43

Lekker in de wei zetten. Je kan prima proberen om hem bij de anderen te zetten, even kijken hoe dat gaat. En anders misschien een mogelijkheid om hem in een weitje ernaast te zetten zodat ze kunnen snuffelen?

Eerste dagen lekker laten wennen. Niet te veel mee doen qua trainen, of gewoon een keertje borstelen. Laat hem lekker even op zn gemakje wennen en kijk naar je pony.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:45

Hoi

Wat leuk , een eigen paard! Gefeliciteerd! Paarden moeten wennen aan elkaar dus je kan hem het beste in een stukje afgezet weiland NAAST de andere paarden zetten de eerste paar dagen. Zodat ze kunnen kijken en snuffelen. En als je het helemaal netjes wil doen dan nog voor een paar dagen het rustigste paard uit de kudde met die van jou naast de anderen (in een groter stuk!) En persoonlijk zou ik zorgen dat je hem pas brengt als het voor de andere paarden ook weer staltijd is de eerste dag. Tenzij ze dag en nacht buitenstaan, dan kan dat niet natuurlijk. Wel heel lekker voor je paard! En de eerste dagen gewoon rustig en aan doen en niet veel werk van het paard vragen.

Een nog beter antwoord dan dit is dat van Machteld van Dierendonck, een van de bekendste gedragsdeskundigen op het gebied van paarden van nederland (gepromoveerd en werkt ook voor de universiteit). Ik quote:

Citaat:
1. Eerst zet je ze naast elkaar, in een situatie dat ze elkaar steeds zien. Een wei naast een wei met een dubbele draad er tussen zodat ze elkaar niet kunnen aanraken is een optie. Je kunt ook een wei in een wei makenmet dubbele omheining. Op stal liefst boxen naast of tegenover elkaar waarin ze contact met elkaar kunnen hebben, minimaal elkaar zoveel mogelijk kunnen zien (krachtvoerbak plek mag wel afgescheiden blijven). Eventueel op een gegeven moment wat plankjes weghalen van de tussen wand; of de deur tot op de grond ‘doorkijkbaar’ maken als ze tegenover elkaar moeten staan.

2.Laat ze aan de hand kennis met elkaar maken. Paarden die elkaar aan de hand leren kennen of regelmatig met elkaar in de bak lopen, zijn minder fel tegen elkaar dan als ze los zijn. Samen rijden of samen wandelen met de paarden is een goed idee.

3.Wissel een aantal keer van wei /paddock. Paarden communiceren heel erg veel met geur en exploratie is heel belangrijk. Het nieuwe paard / de nieuwe paarden moeten de mogelijkheid krijgen de nieuwe wei/paddock rustig te leren kennen om te weten waar de uitgangen zitten etc. Ondertussen kunnen ze ook door aan mest / urine te ruiken de andere paarden vast ‘leren kennen’. Omgekeerd kunnen de “thuis paarden” de nieuwe paarden vast leren kennen aan hun geur.Zorg dat er geen hoekjes of doodlopende plekken zijn.Je kan natuurlijk ook stro / bodembedekking met mest uitwisselen.

4.Hou in de gaten wat er gebeurt en kijk of er een is die “vriendjes”wil worden.Iser eentje uit de kudde die net wat verder over de draad hangt? Die meer moeite doet om contact te maken?

5.Introduceer het geïnteresseerde paard eerst met de nieuwe paard(en):zorg voor een dubbele motivatie: beetje honger en veel hoopjes hooi en veel ruimte, dan de nieuwe paard(en)en de ene geïnteresseerde bij elkaar. Voer het hooi op is de nieuweling(en)weer apart zetten. Eerst in een grote paddock / wei, dan op kleinere ruimte / paddock. Als dat goed klikt, kan je er ook eens een ander bijzetten; of een triootje maken.Dan steeds langer bij elkaar laten.

6.Meestal is er na de introductie na een dag of twee, drie een korte periode waar het nieuwe paard wat meer durft en gaat uitdagen. Denk dus niet te snel dat het gelukt is. Eventueel haal je ze na een dag of twee weer even uit elkaar en zet ze dan weer bij elkaar.

7.Uiteindelijk zet je iedereen bij elkaar, weer met de dubbele motivatie en langere perioden

Bron: https://www.nhk.nl/media/1334/introduct ... ressed.pdf

Ik hoop alleen dat de eigenaar van de stal meewerkt met zoiets. Weet je zeker dat hij echt zei dat het paard gelijk bij de andere paarden in moet en niet ernaast?\

Super goed dat je zo nadenkt over de behoeften van je paard.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 01:10

Mijn 4 jarige is laatst naar een nieuwe stal verhuisd (wel wat vaker verhuisd ondertussen) en staat daar permanent op wei met 3 ruinen.

Heb haar afgeladen en meteen in de wei met de andere paarden gezet. Ze hebben denk ik 3 minuten gerend en toen gingen ze allemaal eten. Heb haar 2 weken op de wei laten staan zodat ze goed kon wennen en daarna ben ik met haar gaan werken. Ze heeft nu totaal geen moeite om weg te gaan van de groep en ze doet het tot nu toe goed in de groep

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 01:16

Ik adviseer je je paard eerst even achter een draad of omheining kennis te maken met zijn weidemaatjes.
Dit kan blessures voorkomen.

Je weet niet hoe de paarden op elkaar reageren en of ze allemaal goed opgevoed zijn.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 19:10

Nou we zijn inmiddels een 4 dagen verder. Eigenaar wilde ondanks mij vraagtekena de ruin direct in de groep. Ging uiteraars helemaal fout, paardje in paniek door het draad gevlogen. Toen een voor een kennis gemaakt met de andere paarden en dat leek goed te gaan tot ik de volgende dag bericht kreeg dat mijn paard de andere paarden opjoeg en raak sloeg. Nu staat hij alleen in een wei en wilt de eigenaar wel meewerken. Hij staat in een weitje naast 2 paarden om zo al kennis te maken. Echter zijn die 2 paarden al 3 jaar samen zonder ander paard :s laatste keer dat een ander paard in die kudde werd gezet ging dat geheel fout, dus ik ben een beetje huiverig voor mijn paard of dat wel goed gaat.
Maargoed eerst acclimatiseren en dan verder kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:17

Paarden samen zetten gaat alleen echt fout wanneer ze niet genoeg ruimte hebben om weg te komen. Want ja, in een bestaande kudde terechtkomen en je plaats moeten verdienen dat gaat door middel van trappen, gillen, opgejaagd worden, op je plaats gezet worden enzovoorts. Als er ruimte genoeg is, vallen er geen gewonden. Als alles moet gebeuren op een postzegelweitje met meer hoeken dan grasjes, dan kan het mislopen. In een grote ruimte gaat een paard namelijk niet continu jagen, want dan wordt het jagende paard even moe als het opgejaagde dier en kiest die eieren voor zijn geld. In een kleinere ruimte moet de opjager echter maar een paar passen zetten om de lagere in rang flink aan het werk te zetten. Denk maar aan een longeercirkel, daar moet jij als mens vaak ook maar een pas in de richting van het paard zetten om druk uit te oefenen.

Dus voldoende ruimte, voldoende eetplekken (wat op een wei geen probleem moet zijn), meerdere waterbakken, geen smalle doorgangetjes en de kans op echt gevaar is bijna afwezig.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:22

Ik lees in de op ook dat je jonge paard geen andere paarden gewend is?
Of bedoel je geen andere paarden buiten de groep die daar was?

Als hij echt bijna geheel alleen gehouden is is in een groep gooien bij voorbaat al gedoemd geweest.

Ik had langer gedaan over die 1 op 1 kennismakingen en als je dacht dat ze echt allemaal bij elkaar konden, de gehele groep in een verse wei met voldoende gras te zetten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:22

Arm dier. Hoprlijk heb je de staleigenaar op het hart gedrukt dat je tegen jouw zin in zijn wil hebt gevolgt en dat dat misging. Dat je nu toch wenst dat hij naar jou luistert.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 01:36

[quote="cobiie"]Ik lees in de op ook dat je jonge paard geen andere paarden gewend is?
Of bedoel je geen andere paarden buiten de groep die daar was?

Hij is gewend om in een kudde van 4 te staan, ook swinters stond hij met 4 andere 3/4 jarige (toen jonger uiteraard) hij is dus wel gewend om in de kudde te staan.

Helaas gaven de eigenaren van de andere paarden hem niet de tijd om zijn plek te vinden. Wei was in principe groot genoeg. In 1 dag kan het nou eenmaal niet direct rust en vrede zijn, maar dat snappen ze niet :/