Ik vind het het beste als er veel houtkrul inligt. Drollen eruit, en dan netjes maken. Het natte een keer in de zoveel tijd eruit. Zo blijft de houtkrul beter liggen, en de drollen ook.
ellepel
Geplaatst: 20-06-20 18:35
hier 2 paarden op vlas en 1 op turf. dagelijks de poep er af scheppen, en ik gooi altijd de zijkanten even naar binnen toe. denk nog geen 10 minuten per stal. eens per week een baal vlas of turf er overheen en eens per week de natte plekken er uit, dan ben ik langer bezig. ik heb geen idee hoe lang want ik neem de tijd niet op
Voorkeur voor stro, dagelijks drollen eruit en indien nat de natte plek en beetje bijstrooien.
Ik heb een extreme viespeuk gehad, dagelijks leegscheppen. Diverse stalhouders vonden dat ze het konden oplossen met oppotten maar dat is niemand gelukt. Gewoon normaal opstrooien en dagelijks leegscheppen werkte het beste ('t beest stond overigens geen hele dagen binnen)
wendely
Geplaatst: 20-06-20 18:51
Als een paard of pony zijn mest door de boks loopt is 9 van de 10 keer de boks gewoon te klein.
boris_rakker
Geplaatst: 20-06-20 19:13
Hier op stal boxen van 4x5 meter. Het verschilt nogal wat het beste werkt. Er zijn paarden die er gewoon echt een bende van maken (poepen waar ze dan toevallig staan en lopen overal doorheen). Maar niemand is langer dan 10 minuten per stal bezig.
Alles staat op vlas en de 1 haalt elke dag of week nat eruit en ikzelf doe dat 1x per 3 maanden. Dan ben ik wel een uurtje of 2 bezig. Mijn paard is erg netjes ,poept wel 7 losse hopen maar loopt er niet doorheen, en ligt altijd droog en met dik bed.
Ik haal de mestballen met handschoenen aan weg en daarna met vlasvork de boel weer recht trekken. Als ik ga zeven met de vork krijg ik rug en schouder pijn, gaat vind ik teveel vlas verloren en er blijven kleine stukjes mest achter. Met de hand gaat het even snel en is m’n stal smetteloos (waar ik heel blij van wordt).
Stro stal deed ik altijd langer over dus misschien dat daar wel wat valt aan te passen voor je. Hier is iedereen echt enthousiast over het vlas.
Hier 1 op stro en ik haal om de dag de mest en de natte plekken eruit. Mijn zusje heeft de andere 2 op zaagsel en die haalt er elke dag de mest en natte plekken eruit. En ik heb het idee dat ik met mijn stro veel sneller ben dan haar.
Gehakseld stro & houtkrul, dagelijks mest en natte plek eruit. Ik heb 9 boxen + stal geveegd op een uurtje tijd. Handig in worden en goed bijhouden. Als ik er eentje ga rijden haal ik meteen ook weer de mest eruit.
MarliesR
Geplaatst: 20-06-20 19:53
Ik vond hier EquiBedding het meest makkelijk gaan. Ik heb er dan meer in dan het basisadvies (ongeveer 6 zakken op een stal van 3,5 * 3,5 en vul vrij snel ruim bij). Eindig dan ongeveer met 30~40cm bodembedekking. Natte plekken haalde ik er dan eens in de zoveel tijd uit (het zijn inloopstallen, in de winter staan ze er meer in dan in de mooiere periode van het jaar).
Op stal waar ik als stalhulp heb gewerkt hadden ze vlas in de stallen. Dat werkte het meest snel als je ook echt een flinke laag er in doet (en uiteindelijk ook zuiniger).
Stro vind ik echt waardeloos om uit te mesten.
Faelynn
Geplaatst: 20-06-20 20:01
interessante discussie, wij staan nu op stro, 1x in de 3 dagen dik opstrooien en elke dag mest er uit en natte plekken. Met alleen uitscheppen kleine 10 minuten bezig, dag van opstrooien 20 minuutjes. Voorheen op houtsnippers gestaan, dat was een stuk makkelijker, werd minder snel vies, maar op de huidige stalling word gewerkt met stro. Gaan nu naar een nieuwe stal waar keuze is tussen stro en vlas, twijfel om over te stappen
Mijn leven is een stuk mooier geworden sinds ik met een mestboy en een kinderharkje uitmest, ideaal!
Nirvana_
Geplaatst: 21-06-20 00:44
pumpina schreef:
Mijn leven is een stuk mooier geworden sinds ik met een mestboy en een kinderharkje uitmest, ideaal!
Hier een 20l emmer en een waterdichte set werk/tuinhandschoenen
GamblersCup
Geplaatst: 21-06-20 00:48
Hier sinds kort weer op stro, na een jaar vlas. Omdat mijn merrie alle losse, kleine mestballen door de hele stal liep was dat echt een gedoe om elke dag de stal schoon te houden. Nu elke dag goed opstrooien en 1x in de 2 weken gaat de hele stal leeg.
Ik heb stro gehad, ook houtkorrels (“woodpellets”) die deels geweekt moeten worden voor gebruik, pakken zaagsel (“shavings”) speciaal voor stallen via de ruitershop, en gebruik nu restafval van de zaagmolen in de buurt (“sawdust”).
De laatste twee zijn mijn favoriet en het snelst vind ik. Shavings kost me £11 per zak per week en sawdust ietsje minder
Ik heb op verschillende stallen gestaan waar verschillende dingen werden gebruikt. By far het snelste was de stal waar de rubbermatten lagen en achterin een laagje vlas om het plas op te vangen. Dat was nog geen vijf minuten per stal. Ik vond dat ideaal en zou dat ook zo regelen als ik ooit paarden aan huis mag hebben. De paarden lagen rustig in stal, nooit plekjes of gekkigheid. En ze kregen voldoende hooi om zich mee te vermaken. Mogelijk zou ik er zelf nog voor kiezen om naast het hooi ook stro aan te bieden om aan te knabbelen, maar dat is een afweging die je per paard maakt.
Wat ik echt vreselijk vond was een dikke laag vlas/zaagsel (+- 20 cm), bij mijn paard was het altijd goor, want ruin die veel plast. Er blijven altijd drollen in liggen en er moet veel aangevuld worden moet het een beetje netjes blijven. Daarnaast zijn er meerdere onderzoeken die aantonen dat paarden op vlas meer last van hoefzweren hebben. En ik vond het altijd een beetje spannend of mijn paard niet met de geknoeide sprieten hooi teveel vlas zou mee op eten.
Nu staat mijn paard op stro en dat is prima, ik ben in ongeveer tien minuten klaar met mesten, iets langer als het stro koppig is, en de stal is elke dag netjes. Mijn paard heeft ook altijd wat te eten/te scharrelen en doet dat ook veelvuldig. Aan de hoeveelheid stro/hooi in de stal kan ik zien dat hij soms het stro verkiest boven het hooi.
Wij hebben flinke rubbermatten in de stal liggen en een manier waarop het weg kan lopen. De matten zijn vrij klein. Denk 30 bij 30 en zijn zo gemaakt dat vocht daar tussen kan. Scheelt ook een hoop mest werk. Verder staan ze op stro. In 5 minuten klaar met een stal. Met opstrooien erbij 10. Scheelt ook veel in de kosten die matten
Bij mij op stal staan ze op of stro, of zaagsel of een combinatie. Stro vind ik het meest bewerkelijk en het natst.
Maar ik doe in anderhalf uur 11 stallen mesten, uitvegen, en op strooien. Er wordt 3 keer in de week gemest en op gestrooid en de rest van de dagen mest eruit. Dan haal ik alle natte zooi en mest eruit, veeg het semi schone naar de zijkanten laat de natte plek opdrogen en strooi daarna de stallen weer bij.
Boevenknuf
Geplaatst: 21-06-20 03:00
Waar ik nu sta ook hooi, ik ben zo klaar. Ik volg dit topic mee voor eventuele andere ideeën
Ik heb rubber tegels met daarover een laag vlas. Ik begin met 2 zakken vlas in een stal en vul per week ongeveer een zak bij. Ik heb 2 stallen van 3x3 die ik als loopstal gebruik. Maar eentje voorzie ik van vlas want ze gaan toch het liefst in een stal staan en vooral mijn ruin plast graag binnen. Zomers zijn de stallen leeg
Ik heb mijn paarden niet op stal, 2 inloop stallen waarin zand lig en als er al drollen in liggen is het er zo uitgewipt, Hier uitmesten, water en hooinetten op hangen kost in zomer nog geen 20 min en in de winter 30 min. Dus je wil sneller mesten is bij jezelf afvragen waarom hij er zo'n bende van maakt (te lang op stal??) en wellicht moet je dan andere opties overwegen.
Monique1963
Geplaatst: 21-06-20 09:44
Ik heb twee boxen te doen per dag. 'S winters staan ze de nacht binnen. 'S zomers de warmste uren. Ze staan dus maximaal een uur of 8 op stal.
Ik heb een ruintje en een merrie (en nog een merrie maar dat is een minishet en uitmesten is te verwaarlozen). Mijn boxen zijn ruim 3x3.
Het ruintje wordt uiteraard in het midden vies, de merrie achteraan. Ik heb heel fijn (klein dus) zaagsel van de houtzagerij. Bijna meel. Het ruintje kan dat niet hebben ivm hoesten. Hij staat op stro. De merrie kan geen stro ivm koliek.
De box met stro van het ruintje is altijd een drama. Gelukkig mest hij op 1 plek. Ik haal dan ook nooit 100% van zijn keutels weg. Ik laat altijd 1 voorbeeldhoopje liggen, zodat hij het daar weer doet.
De mesthopen haal ik uit beide boxen weg met zo'n bakje met zo'n harkje. Dan hark ik met een bladhark het schone zaagsel en in de ander box het nog schone stro opzij. Natte plekken eruit. Dat is in het stro een drama vind ik. Zaagsel ideaal. Dan hark ik al het oude stro en oude zaagsel terug, maar in de achterste helft van de box. Nieuw zaagsel en stro vul ik dan aan op de voorste helft.
Ik heb uit beide boxen 1 kruiwagen per dag en ik ben er denk ik een half uurtje mee bezig. Als ik ga werken met ze dan haal ik ook nog even de mest eruit.
Edit dat halfuurtje is dan ook nog met hooizakken vullen en voer klaarmaken voor iedereen.
Ik heb mijn paarden op gehakseld koolzaadstro staan. Haal dagelijks de mest eruit en 1x per week de natte stukken. Dan gaat er ook weer een nieuw pak in.
Ik heb 1 merrie die ook niet zo netjes is op stal, maar ik laat daar dagelijks een beetje verse mest achterin de stal liggen. Ze begint nu al steeds vaker achterin de stal te mesten ipv het overal maar te laten vallen.
De andere is merrie met veulen, veulen is 5 maanden oud en een grote viespeuk, die krijgen halverwege de week een half pak erbij.
Hier alles op vlas, de "vaste mestplekken" heb ik rubber tegels liggen (1 rand in de box). 3 boxen dagelijks met mestboy even de drollen eruit ben ik voor alle stallen 5 a 10 minuten bezig. Toen mijn merrie (die was er als eerst) in een kleinere stal stond met te weinig ruwvoer dan was het een smeerkees (op vlas), dagelijks zeiknatte en vieze stal. Tevens stonden ze daar ook echt te weinig (6 tot 8 uur) buiten. Ze heeft in een mega box op stro gestaan en dan zag je wanneer het rotweer geweest was.. Dan haalde de staleigenaar ze eerder binnen en maakte ze er een potje van. Behalve stro en vlas alleen nog rubber matten geprobeerd maar toen kreeg merrielief plekjes op haar heup, ze ligt namelijk helemaal languit.
Als ze zich gaan vervelen omdat ze te weinig buiten staan of te weinig voer hebben gaan ze draaien. Een kleine stal maakt dan dat ze erdoorheen lopen.