Interessepeiling opfok Utrecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Interessepeiling opfok Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 21:49

Beste bokkers,
2 weken geleden is mijn prachtige hengstveulen geboren. Nu zit ik te denken over de opfok. Mijn vriend heeft een mooi weiland waar meerdere paardjes kunnen lopen.
Zijn er mensen die hun hengstveulen van dit jaar bij ons in het land zouden willen zetten? (In Utrecht- bunnik)
We zaten te denken aan een vergoeding van €80,- per paard per maand. Dan worden ze dagelijks gecontroleerd en bijgevoerd met goede kwaliteit hooi/kuil mocht dat nodig zijn.
Ontworming en hoefsmid zijn hier niet bij inbegrepen maar dit kunnen we tegen die tijd regelen.
Groepje van 3 tot 5 hengsten lijkt ons goed.
We zitten nog een beetje in dubio hoe we het in de winter gaan doen.
Bokkers die interesse of tips hebben?

jooosjefien

Re: Interessepeiling opfok Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:50

Ik ga even voor je rondvragen, ik weet misschien wel iemand!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:54

Is er mogelijkheid tot schuilen? Evt stalling voor de dieren bij “extreem” weer of ziekte?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:28

Is er een geschikte ruimte voor de hoefsmid? Jonge hengsten uit de hand in de koppel bekappen wordt erg lastig. Kosten in de winter?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:35

Hoe is de bodem in de winter? Is er schuilmogelijkheid?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 18:55

Er is nu nog geen echte mogelijkheid tot schuilen. Al staan er wel veel bomen omheen. We willen dan wel een schuilstal maken. Ruimte voor de hoefsmid kan dan bij die schuilstal gemaakt worden. Het is compleet weiland. Ik verwacht dat als er niet meer als 5 op gaan ze het niet helemaal kapot lopen. Plekken bij het voer en water gaat natuurlijk wel snel kapot.
Het beste zou zijn voor de winter een grote stal te zoeken of evt ook bij te maken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:26

Als ik een opfok zoek wil ik graag dat ze de gehele opfokperiode in een stabiel koppel kunnen doorbrengen, dus zou pas interesse hebben als er ook een winterplek geregeld is waar ze met z'n allen heen kunnen.

Qua prijs zit je prima in de zomer als dat inderdaad inclusief dagelijks goed toezicht is en bijvoeren indien nodig.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:57

Als ik een opfok zoek voor mijn hengstveulen Wilkinson graag een stabiele koppel, die zomer en winter bij elkaar blijft. Omdat ik niet wekelijks kan gaan kijken, wil ik dagelijks toezicht van iemand die ervaring heeft met de opfok van hengsten. Stallingen geval van ziekte, hoefsmid plaats, plaats om te ontwormen, allemaal heel belangrijk.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:43

Hier zeker interesse. Ik heb 3 hengstveulens dit jaar en werk zelf in Bunnik, dus -vind ik prettig- kan ik ook geregeld komen kijken. Hou je me op de hoogte van de voortgang?!? :D

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:53

Hoi, ja heel graag mijn dochter zoekt een plekje niet te ver van huis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:41

Ik zou sowieso eens doorrekenen wat een inclusief prijs zou zijn als je de enting, ontwormen en bekappen er bij zou rekenen
Dat maakt het voor jezelf een stuk simpeler

Dan zijn die kosten rond ipv dat je met die zaken iedereen af moet en daar los nog extra betalingen van moet bijhouden

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:08

Dit klinkt voor mij meer als een mooie plek voor de zomer dan als een opfok. Als ik opfok zou zoeken zou ik een plek willen waar mijn paard jaarrond kan staan in dezelfde kudde. Een 24/7 plek bieden in de zomer is dan niet genoeg.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:26

Hoe groot is het stuk?

Ik kom oorspronkelijk uit die regio en ik weet dat het land daar in de natte maanden snel een baggerzooi zal worden als het stuk niet groot genoeg is/er teveel paarden op lopen. Ik betwijfel of je dat in de wintermaanden wel moet willen. Om een voorbeeld te geven (en ik zit op zandgrond welke sowieso al veel droger blijft) met 3 grote ponies gaat het leuk op 3 hectare in de winter. Dan staan ze niet in de bagger en kunnen ze ook behoorlijk grazen een uur of 8 per dag en staan ze daarnaast dus op stal.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:20

Ik ben ook wel benieuwd hoe groot het stuk? Wat de één groot vind en een heel weiland vind een ander weer klein. En de grootte is wel belangrijk qua hoeveel erbij gevoerd moet worden, hoe goed de bodem blijft en of ze de ruimte hebben om te stoeien of te ontwijken.

Als ik zelf zou zoeken naar een opfok zou ik wel graag iets willen waar ze het jaar rond kunnen staan zo 2/3 jaar lang. Dus idd ook stalling/schuilmogelijkheid in de winter en dat het dan niet één blubberzooi is waar ze nergens droog kunnen staan/liggen. En eventueel een noodbox en/of behandelruimte lijkt mij wel handig. Dat de hoefsmid en da ergens hun werk kunnen doen. Als iemand langs komt eventueel zijn paard even apart kan doen. En dat wanneer er toch iets gebeurd waardoor er één tijdelijk op stal moet dat dan mogelijk is. En je niet halsoverkop een andere plek moet zoeken. Maar dan heb je al een heel gebouw nodig. Snap dat dat financieel niet echt aantrekkelijk is

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 23:16

Helaas blijkt een schuilhok bouwen geen mogelijkheid.. het land is ong. 1.5 hectare groot. Hoe het in de winter zou moeten kom ik niet helemaal uit helaas.
Bokkers nog die hier in de buurt een leuke (kleinschalige) opfok weten?
Of alleen een plek voor de winter.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:34

Hey, een goede opfok in Utrecht vind ik echt heel lastig te vinden... De dichtsbijzijnde die ik gevonden had was breukelenhof. Mooie opfok, maar wel beetje ver.. Dus een goede opfok in Utrecht zou zeker interessant zijn!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:51

Ik zou het erg kunnen waarderen als er een ouder dier bij is die het grut wat manieren kan bijbrengen. Liefst een oudere merrie. Er ontstaat anders toch vaak een soort anarchie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:20

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:32

Ik heb uit zeer betrouwbare bron begrepen dat Breukelenhof gaat stoppen met opfok.

Alles wat er nu staat mag blijven tot ze 3 worden maar ze nemen geen nieuwe veulengroepen meer aan vanaf dit jaar.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:44

ProudJustify schreef:
Ik heb uit zeer betrouwbare bron begrepen dat Breukelenhof gaat stoppen met opfok.

Alles wat er nu staat mag blijven tot ze 3 worden maar ze nemen geen nieuwe veulengroepen meer aan vanaf dit jaar.

Dat is jammer zeg. Vond het een mooie locatie en de veulens hadden echt de ruimte

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:23

ProudJustify schreef:

Ja dat had ik ook gehoord maar niet uit betrouwbare bron. Staat (nog) niks over op de website daarom noemde ik het. Goed om te weten dan.

Jammer overigens want wel echt een fijne plek!

Oh wacht, nu zie ik wie je bent! Hoi! :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:32

Ir111 schreef:
ProudJustify schreef:

Ja dat had ik ook gehoord maar niet uit betrouwbare bron. Staat (nog) niks over op de website daarom noemde ik het. Goed om te weten dan.

Jammer overigens want wel echt een fijne plek!

Oh wacht, nu zie ik wie je bent! Hoi! :D

Hoi! :D

Het is inderdaad een hele fijne plek en jammer dat ze er mee stoppen. Ik zie ook nog niks op de website staan, maar mijn bron is wel echt heel betrouwbaar en nauw betrokken bij de Breukelenhof.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:43

bij een opfok blijven tot hun 3e jaar staan meestal, dius er moet in de winter ook een winterstalling zijn ( stal + paddock) of het land moet begaanbaar blijven, al is dan geen optie in deze regio.
Alleen zomeropfok beginnen de meeste mensen niet aan.

Je zou Veldhuisen kunnen proberen of ze plaats hebben voor het najaar....
daar staan ze mei t/m oktober buiten 24/7 en daarna in grote loopstallen met enkele uren in een paddock met bestrating gedurende de winter.
Opfok kost rond de €165 in de zomer en €195 in de winter per maand, dan komt apart de dierearts, smid, wormkuur er nog bij

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:29