Weide doorzaaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esterke

Weide doorzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 21:36

Wie heeft zijn paardenwei laten doorzaaien?
Wij willen dat dit najaar graag laten doen door een loonwerker.

Met welk graszaad hebben jullie dat laten doen?
Hebben jullie ook bemest en met wat dan? En wanneer? Iets voor het doorzaaien of erna of pas in t voorjaar?
Hoe groot was jullie weide? En hoeveel heeft het jullie gekost?
Heeft het veel verbeterd of viel het best tegen en had je beter de weide volledig opnieuw geploegd en gezaaid?

Alle ervaringen welkom.
Alvast bedankt!

Annem84

Re: Weide doorzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:46

Wij hebben dat 2 jaar geleden laten doen. We hebben een kwart hectare zandgrond eerst volledig om laten zetten, vlak laten maken en laten bemesten met koemest. We hebben het in laten zaaien met paardengras (weet niet meer de exacte mengeling)

Is allemaal in augustus september 2018 gedaan. Koste 500 euro als ik me niet vergis. In het voorjaar hebben we het toen nog laten spuiten tegen onkruid en in april nogmaals laten mesten. Voor 125.

Het eerste jaar hebben we nog een vrij dun bezaaid weilandje gehad. In de zomer van 2019. Maar dit jaar hebben we het in maart laten mesten en nu hebben we echt profijt. We hebben een mooi vol bezaaid grasland.
Moet wel zeggen dat we elke dag sproeien met het droge weer met de grondwaterpomp.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:47

Sorry ik lees niet goed.. zie dat je het over doorzaaien hebt. We hebben de wei volledig op laten knappen.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 21:54

Geen probleem Annem84, volledig opnieuw zit ook in ons achterhoofd maar dan zet je dacht ik de paarden er best het volgende jaar er niet op en dat is moeilijk hier, dus bekijken we de optie doorzaaien even.
Maar als de negatieve ervaringen primeren zal het toch volledig moeten.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:37

Wij hebben 2 jaar geleden een klein stukje (werd een zandvlakte) doorgezaagd en bemest, grassoort was Ruloff Equitana

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:48

Ik zaai elk jaar mijn winterweide bij. Het voorste stuk is dan stuk gelopen door de veulens. Dit doe ik zelf met de hand, geen bemesting. Barenbrug heeft zaad voor paardenweides, die gebruiken wij :)
Weide is niet heel groot, wij zaaien ongeveer 3/4e tot 1 zak helemaal op. Al 2 jaar heel tevreden met het resultaat :)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:15

we hebben dit aantal jaar gedaan toen we onze wei kochten. We hebben dit door een loonwerker laten doen. Was 750€ en achteraf gezien weg gegooid geld.

Ervoor was het hooiland voor koeien. Wij hebben het opgedeeld in hooiland en wei voor onze paarden. We pushen het gras niet zo als een landbouwer doet. En nu merken we dat het gras echt op is, Het land was al oud.We hadden toen beter alles laten omploegen en opnieuw laten inzaaien. Maar ja..
In september gaan we alles laten omploegen en inzaaien.
Dus ik zou echt kijken welke grassen er nu staan en of het al een oude grasmat is..

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 11:10

Nu ben ik aan t tellen. We hebben ons huis + weide gekocht in 2006.
We hebben de wei toen laten omploegen, recht leggen, inzaaien. Dus dit is reeds een wei van 14 jaar oud. := wat gaat de tijd snel als je erover na gaat denken...
Ingezaaid met speciaal graszaad voor paardenwei.
Hij wordt ieder jaar bemest (geïnjecteerd), regelmatig gekalkt.
De wei heeft het altijd super gedaan, stond altijd enorm veel gras op dat je echt moest gaan indelen omdat t anders gewoon te werd.

Zo'n vier jaar terug kregen we enorm last van Sintjackobskruid. Dit vorig jaar laten stukspuiten met bofort want ieder jaar alles uittrekken was een ramp.
Van dat vreselijke kruid hebben we nu geen last meer gelukkig.
Maar de wei lijkt het sinds zo'n 2-3 jaar moeilijk te hebben, hij groeit niet meer geweldig goed. Nu de droogte van de voorbije 2-3jaar zal ook zeker niet helpen. En door geen stroom op de wei is sproeien geen optie.
Heb al liggen opzoeken om dit wel te kunnen doen maar voorlopig vind ik niet direct een oplossing hiervoor :(
Dus moest iemand daar de gouden oplossing voor hebben...ik ben één en al oor.

Dus nu twijfel ik door de leeftijd van de wei...doorzaaien of volledig opnieuw doen?
Als we toch besluiten om hem volledig opnieuw te doen kunnen ze er dan volgend jaar echt niet rond mei/juni terug op?

Alvast bedankt voor de reacties

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:21

ja wij deden dat in het afgelopen najaar, eerst compost er op en dan doorzaaien.
speciaal paarden mengsel weet niet meer wat, de kosten zijn onbekend

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 11:45

Heb al prijs doorgekregen voor het doorzaaien.
Dit zou 70€ excl btw zijn plus graszaad voor paardenwei 4,20€ per kg excl btw met een gemiddeld verbruik van 30kg graszaad voor een wei van 1ha.
Dat zou dus echt reuze meevallen...

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:45

ik zou niet doorzaaien. wei van 14 jaar oud, dan is er gewoon nood aan nieuw gras.

Dat van ons was blijkbaar nog ouder.
Wij spuiten tegen onkruid, bekalken, en kunstmest erover.
In september laten we nu omploegen en inzaaien. We hebben er nu een( magere) eerste snede vanaf gehaald. Nu lopen de paarden overal, dus gaan we niet voor een tweede snede.
we hebben de wei opgesplitst, kan je ook doen. Dan kan je zeker je paarden op een stuk zetten in bv april en de rest houden om te hooien.

we hebben een waterput laten boren en kunnen daardoor sproeien. Je moet wel rekenen voor een goede pomp, waterbuizen, sproeiers dat je ook wel wat geld kwijt bent.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:31

Heb ook maar gevraagd voor prijs van volledig opnieuw doen. Ben eens benieuwd :o

Ja gehoorde put hebben we ook dus dat is geen probleem, echter geen stroom, dus dan zul je vrees ik moeten kijken naar een pomp op benzine. Nu hebben we wel een benzine pomp om de tonnen water te vullen maar dat gaat niet voldoende zijn om te sproeien, heeft maar een klein tankje waar benzine i kan dus die trekt het niet lang genoeg denk ik om te sproeien.
Ben ook bang dat een bezinewaterpomp voor overlast gaat zorgen, ze maken toch behoorlijk wat decibels, om gewoon wat water tonnen te vullen is geen punt maar een aantal uur sproeien...weet niet of die paar omwonende daar zo blij mee gaan zijn :o

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:40

Afbeelding
Zou het hier ook wel opnieuw willen laten doen maar er kan geen groot materieel bij. Plus dat we veel stenen in de grond hebben zitten en de toplaag grond hier en daar best dun is.
Wij doen dus doorzaaien.

Ik doe meestal in het najaar zodat ie minder last krijgt van onkruid en meer regen erop, scheelt sproeien voor mij. Ik gebruik een weidesleep en verspreid de mesthoop over het land, dan na een paar weken het zaad. In het voorjaar dan nogmaals mest en kalk. En vaak maaien voor een dichtere grasmat :)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:15

We hebben ook pomp op benzine. Wel serieus ding waar we veel sproeiers op kunnen aansluiten. Dus ja dat zuipt enorm :o maar ja, anders heb je niks. Wij zitten hier heel open en zetten er altijd een speciekuip tegen voor het lawaai maar dat valt goed mee. We kunnen 4 uur sproeien met tank vol. We hebben de eerste jaren het niet gedaan en dan kwam die hittegolf. Weg gras.... dus nu blij dat we toch kunnen sproeien..

Ik heb aan onze loonwerker geen offerte gevraagd voor inzaaien en omploegen. Omploegen gaan we zelf doen denk ik. Dan is het enkel inzaaien. Kben benieuwd... maar nu heb ik niet genoeg gras om zelf te hooien en moet ik inkopen. Is ook behoorlijk prijzig..

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 20:50

Syviel, mag ik zo nieuwsgierig zijn welke pomp je hebt?
Mss een fotootje van hoe je de boel aangesloten hebt?

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 21:20

Net bericht terug gehad.
Volledig opnieuw doen zou op 750€ excl btw komen ongeveer.
Hij stelt ook kruislings doorzaaien voor eventueel.

Hij komt in ieder geval kijken in het najaar om zo te bepalen wat het beste zou zijn in ons geval.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:16

Ik zal straks een foto maken en van de aansluitingen en sproeiers ;)

prijs valt nog mee, hebben wij toen betaald voor doorzaaien. Is wel voor 1 ha.