Scheerapparaat voor sokken Zeeuws trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hobberdy

Scheerapparaat voor sokken Zeeuws trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 19:25

Hoi,

Ik heb sinds kort een Zeeuws trekpaard. Vanwege aanleg voor mok en mijt is door de dierenarts aanbevolen om haar sokken te scheren. Ik heb vorige week dan ook een dure aesculap accu scheerapparaat aangeschaft, maar na één sok gaf de machine het op. Ik kan mijn machine van 400 euro nu in de prullenbak gooien, want Agradi neemt het niet meer terug, 5 minuten gebruikt (120 euro per minuut).

Heeft iemand ervaring met een betere machine of een tip ?
Ik zie in de forums veel over sokken en scheren, maar niet over scheermachines.

Monique

Nynkster

Re: Scheerapparaat voor sokken Zeeuws trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:27

Wat is er kapot aan de machine? waren de messen bot of is de machine gewoon te heet geworden?
Ik zou namelijk ook een grote machine aanbevelen voor grote werk. en dan voor bijwerken een kleinere

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:36

Dat is niet grappig.
Zit er geen garantie op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:28

Heeft ze nu problemen onder de sokken? Zo nee dan vanaf blijven. Het beschermt juist de benen tegen vocht en vliegen/maden. Alleen bij hele ernstige problemen zou ik tijdelijk scheren aanraden om makkelijker te kunnen behandelen.

Huidproblemen bij trekpaarden komen van binnenuit door aangetaste weerstand.

Mbt agradi, ze zijn wettelijk verplicht het product terug te nemen tenzij ze verkeerd gebruik kunnen bewijzen. Defect bij normaal gebruik valt onder fabrieksgarantie. Er zijn online vast wel standaard brieven te vinden die je kan gebruiken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:33

Ik scheer de sokken van mijn trekpaard ook gewoon met een standaard scheerapparaat, een Heiniger en een Aesculap.
Zou ook eerst voelen of je ribbels etc voelt, dan zal je ppaard CPL hebben en vind ik scheren zeer verstandig, maar verschilt echt per trekpaard. Mijten is prima mét behang te behandelen.

Wat betreft die van jou, dat kan nooit dat ze die niet terug namen na 1 week! Bon erbij en als Agradi zelf niets wilt doen, naar Aesculap zelf stappen.

Oh, en een zeeuw Trekpaard bestaat officieel niet ej ;)

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:54

Jeetje dat geld moet je toch terug kunnen krijgen. Heb je geen garantie?
Kijk anders even bij de Paardendrogist

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:19

Ik scheer (ongeveer) om de 3 maanden de sokken van onze 3 Belgische trekpaarden.
Maw 4x per jaar bij 3 paarden.

Ik gebruik een Heiniger Handy (op stroom) En die doet de klus al 2j goed.
IK heb 2 sets messen waar ik 1 jaar mee kan doen..

Ikzelf zou een apparaat op batterij handiger vinden vanwege het gebrek aan stroom aan mijn weides.. (gebruiken hier nu een generator voor) maar ik was altijd bang dat eentje op batterij niet sterk genoeg zou zijn voor de 2 paarden met echt dikke volle sokken.. de 3de heeft van nature minder behang..

Ik zou toch even verder gaan met agradi en eventueel de fabrikant contacteren.. dit zou niet mogen.. Mss het verhaal gewoon veralgemenen dat dit apparaat na 5 min niet meer werkte.. (van dikke koudbloed sokken zou ik niets zeggen)..

Veel succes !

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:03

ik heb een apparaat van destijds 150 euro bij agradi heb er nog nooit sokken mee gescheerd maar wel
een shet met extreem veel haar, en een trekpaard met dikke vacht. Ook de hond van de buren een keer nadat die onder de verf zat
echt een simpele maar goede machine

Premiere Scheermachine Eagle Expert 80mm 200W 80mm / 200W

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:26

Bij scheren van lang haar is het doorgaans de beste aanpak om eerst met een goede schaar de haren kort (max. 1 tot 2 cm) af te knippen en er dan pas met een scheerapparaat aan de gang te gaan.

Ik heb in het verleden de sokken van mijn vorige paard, dat chronisch mok had, gewoon bijgehouden met een goede kwaliteit gebogen schaar. Dat gaat net zo goed, je kunt er echt kort mee knippen en het geeft misschien minder kans op wondjes.

https://www.ruiterleven.nl/product/gebo ... aar-paard/
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 17-06-20 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:33

Ik begrijp werkelijk niet dat je een machine van €400 na 1 poging weggooit.....
Waarom stuur je hem niet op naar bv Kommer- Biopharm , hij zit ook op bokt.
Die kan hem gewoon nakijken voor je en repareren indien nodig.

En ik heb zelf nog nooit problemen met Agridi gehad, zou het toch nog eens proberen,of bij de fabrikant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:38

Ik gebruik mijn heiniger xperience graag voor de sokken van mijn Tinker. Ik heb ook een moser max tondeuse, daar kan ik in principe ook de sokken mee scheren maar vind dat toch te lang duren, dan pak ik liever het grote apparaat en werk ik met de tondeuse bij.

Heb je je messen wel goed afgesteld staan? Goed geolied en niet te warm geworden? Al geprobeerd om ze te laten slijpen? Vaak komen ze vrij bot vanuit de fabriek. Een scheermachine zou niet zo snel stuk moeten zijn, zeker een aesculap niet. :n

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:40

Ik wilde zeggen bij de titel koop een aesculap.
Ik heb daar door hele dikke dingen mee geschoren.
Maar dat gaat hem niet worden :+

Waarom geeft Agradi geen garantie, dat is toch raar?
Ik zou daar toch nog eens achteraan gaan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:57

lauraneyens schreef:
Ikzelf zou een apparaat op batterij handiger vinden vanwege het gebrek aan stroom aan mijn weides.. (gebruiken hier nu een generator voor) maar ik was altijd bang dat eentje op batterij niet sterk genoeg zou zijn voor de 2 paarden met echt dikke volle sokken.. de 3de heeft van nature minder behang..

Wij hebben er ook eentje op een accu, maar die heeft dus idd niet voldoende kracht om door de sokken heen te komen, als ze lang zijn, om bij te werken gaat wel weer helemaal prima. (is dan juist fijner, zonder snoer en is iets lichter ook)
Is trouwens ook een gewoon groot scheerapparaat, hebben we voor onze koeien ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:19

_Penotti schreef:
Ik wilde zeggen bij de titel koop een aesculap.
Ik heb daar door hele dikke dingen mee geschoren.
Maar dat gaat hem niet worden :+

Waarom geeft Agradi geen garantie, dat is toch raar?
Ik zou daar toch nog eens achteraan gaan.

Ik had jaren terug ook een probleem met aesculap. De winkel wilde niet echt meewerken, dus contact gezocht met arsculap zelf.
Zij deden er alles aan om te helpen. Zelfs toen de eerste aangedragen oplossing ook niet goed uitwerkte.

Erg prettig bedrijf.

Van een apparaat van 400 euro bedoeld voor scheren, mag je verwachten dat ie terug kan als blijkt dat ie niet zijn dienst bewijst. Helemaal na 1 keer scheren. Een been van een trekpaard is echt geen boom wat je om moet kappen.

Je staat in je recht! Tis geen tandeborstel van een euro. Zet rechtsbijstand erop. Of die van je partner als je die zelf niet hebt.

Zijn ze nu helemaal...
alsof je het van een flatgebouw had laten vallen..

Er zit garantie op! Tenzij ze dat exclusief erbij hebben vermeld dat het niet zo is. Maar als consument mag je van een product van 400 euro wat verwachten in het doel waarvoor het bedoeld is.

Foei Agradi!

hobberdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 13:57

Dank jullie wel, tot zover.

De tip om eerst te knippen en dan te scheren en de tip om de drie maanden zijn er twee die ik ga uitproberen.

Met agradi ga ik aan de slag, ook bedankt voor die tip. Ik heb mij te snel en laten afpoederen denk ik.

Heel veel dank allen
Monique

Frouke91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:19

Geen trekpaardensokken maar wel IJslandermanen, ik scheer met een Heiniger apparaat.
Laat me nooit in de steek, af en toe wel de messen vervangen.

Ik heb ook goede ervaringen met Agradi, dus nog een keer proberen lijkt me een goed idee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:28

Nou inderdaad, raar verhaal van Agradi.
Aesculap verwacht ik juist heel veel van. Hier nog zo'n apparaat van minstens 20 jaar oud, werkt nog als een tierelier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:20

Gloa schreef:
Heeft ze nu problemen onder de sokken? Zo nee dan vanaf blijven. Het beschermt juist de benen tegen vocht en vliegen/maden. .

Hoe doen andere paarden zonder natuurlijke sokken dat dan??
Die hebben ook geen bescherming tegen vocht, vliegen en maden en je hoort er nooit problemen over :) (ik heb ze iig nog nooit gehad :) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:21

@hobberdy: als Agradi niet thuis geeft dan de fabrikant benaderen (al is het wel aan Agradi om dit netjes op te lossen).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:00

Ik heb een Moser Max 45 voor de sokken van mijn Tinkers. Echt een fantastisch apparaat. Gaat er vlotjes doorheen en is lekker stil, want veel sokkenpaarden (en zeker deze met CPL) vinden dat gedoe hond hun benen niet leuk. Verder vind ik een tondeuse veel handiger dan een grote machine.. Daarmee geraak je echt niet in alle hoekjes en kantjes zoals in de kootholten. Ook meer risico op wondes lijkt mij.

Afbeelding
(Haar sokken waren wel al kort, want was herscheerbeurt maar ik heb destijds uiteraard ze mét volledige sokken afgeschoren)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:38

Heb je het nog op kunnen lossen met Agradi?

Blythe1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:18

Ik had hier een scheerapparaat van een goedkoper merk, was na 1x ook stuk. Heb geeist dat ze dit terugnamen.
Heb toen een 2e hands heiniger genomen. Nu terug verkocht omdat ik de sectolin gebruik, komt veel beter bij de kootholtes.

Sokken scheren is absoluut aan te raden.
De sokken hebben niet echt een functie, dat is de huidflora die deze functie heeft.
Ik ben echt geen fan meer van sokken ondanks dat ik hier een trekpaard en tinker heb, hebben beide cpl.
Zou gewoon scheren en behandelen, zie je de wondjes veel beter en kan je echt op de wonde behandelen en niet op de haren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:15

Blythe1997 schreef:
De sokken hebben niet echt een functie, dat is de huidflora die deze functie heeft.
Ik ben echt geen fan meer van sokken ondanks dat ik hier een trekpaard en tinker heb, hebben beide cpl.

Sorry maar bij een gezond paard hebben de sokken wel degelijk een functie en zijn ze ook geen probleem. Dat ze bij een paard met cpl een last worden is een heel ander verhaal. Maar een paard zonder problemen hoef je echt niet preventief te scheren.

Blythe1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:50

Gloa schreef:
Blythe1997 schreef:

Sorry maar bij een gezond paard hebben de sokken wel degelijk een functie en zijn ze ook geen probleem. Dat ze bij een paard met cpl een last worden is een heel ander verhaal. Maar een paard zonder problemen hoef je echt niet preventief te scheren.

Het gaat hier dan ook om paarden die geen gezonde huidflora hebben.
Ik zeg nergens dat paarden geen sokken mogen hebben...