Vliegendeken repareren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vliegendeken repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:38

Geen idee of het hier goed staat:
mijn ruin is nogal een sloper en er zitten overal gaten in zijn vliegendeken. Sommige gaten zijn heel klein, dus dat is geen probleem, maar inmiddels zit er ook een wat groter gat in.
Hoe kan ik dit (laten) repareren? Iemand ervaring?

Maartje_M

Re: Vliegendeken repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:41

Ik repareer ze altijd zelf met stukjes oude deken of vlaggenstof.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:47

Mijn moeder maakt ze altijd met oude stukjes gordijn

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:30

Ik had er ook een stuk spijkerbroek op genaaid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:32

Als het een sloper is zou ik er niet teveel tijd in stoppen om het 'mooi' te maken, maar gewoon de randen met een draad bij elkaar trekken en dichtknopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:33

DubbelDun schreef:
Als het een sloper is zou ik er niet teveel tijd in stoppen om het 'mooi' te maken, maar gewoon de randen met een draad bij elkaar trekken en dichtknopen.

Ja, naar zoiets was ik eigenlijk meer opzoek :D

H_W_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:42

Als je zelf een beetje handig bent met naald en draad zelf de gaten dichtmaken. (Zoals boven beschreven)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:57

Idd, gewoon een grote naald halen en van dat visdraad spul of stevig naaidraaid/dun touw (bij de action hebben ze van dat dun touw op een rolletje, wit/rood of wit/blauw oid. Kost een euro ofzo voor 20 meter.
En gewoon zo met grove steken bij elkaar trekken. Als je visdraad of stug draad gebruikt zou ik het knoopje wel aan de buitenkant doen ivm prikken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:04

Even goed garen halen is fijner te koop op markt / naai winkel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:08

als je het zelf niet kan, dan ff langs zo'n kledingreparatie adresje. Heb ik in het verleden ook wel gedaan :)

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:58

Spijkerbroek gebruiken! Werkt super en is niet kapot te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:08

Dank voor de tips! Ik ga ermee aan de slag!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:16

Ik heb bij een staldeken een stukje washandje gebruikt voor een groter gat, da's lekker zacht :+ Indien het eerder een scheur is, naai ik die gewoon dicht.

Genoeg draad gebruiken. Het moet vooral stevig zijn, mooi zijn is minder belangrijk. Ik ga meermaals over dezelfde plek, en kan eerlijk zeggen dat die genaaide stukken niet meer kapot zijn gegaan. Zo ook bij vliegenkapjes :)

Wat ik ook durf doen, is het deken naaien terwijl mijn paard het aanheeft. Ik geef haar een bak korrels, dan beweegt ze niet meer :+ Op die manier ben ik zeker dat het deken nog goed zit. Dit doe ik enkel als de scheur op een bepaalde plaats zit, waarbij verkeerd naaien kan betekenen dat het niet meer goed zit.

Dit was de moeilijkste scheur die ik al heb hersteld. Enerzijds door de vorm van de scheur, anderzijds door waar ze zat. Heel tevreden van het resultaat!
Voor:
Afbeelding

Tijdens, je ziet op beide foto's de naald zitten:
Afbeelding
Afbeelding

En na:
Afbeelding

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:41

Repareren met dezelfde stof;
stuk stof er extra tegenaan naaien, en met veel zig zag steken de gescheurde stukken tegen de donorstof aannaaien. Vooral niet de gescheurde randen tegen elkaar aannaaien, want daarmee wordt het krapper en staan de gerepareerde delen meer onder spanning, scheuren dan nog sneller een tweede keer.
Als donorstof heb ik daarvoor een vliegenkap die bij mijn deken hoorde gebruikt (deken was 1 dag oud en kap gebruikte ik toch niet) Een niet in gebruik zijnde losse hals kan ook prima als donor dienen.

Daarnaast: mijn deken repareer tip in het algemeen:
van oude dekens letterlijk alles afslopen wat je kan hergebruiken;
singels, brede banden, goede haken sowieso, stukken stof die nog in goede staat zijn.

Op die manier heb ik een aardige doos met spullen waarmee ik de meeste deken ellende wel weer gefixt krijg.
Donorspulletjes liggen uiteraard wel schoon gewassen te wachten op hergebruik.

Edit: de meeste reparaties doe ik met de naaimachine, tenzij het een plek is waar mijn machine niet bij kan of als het om een andere reden handwerk moet zijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:46

Heel herkenbaar dit, alleen doet mijn paard het niet zelf maar is het een ander paard wat mijn dekens sloopt :roll: Tot nu toe alles wel een keer genaaid. Het meeste kon ik wel weer makkelijk aan elkaar naaien, maar mijn huidige vliegendeken is letterlijk een hap uit genomen. Daarvoor moet ik even opzoek naar een extra stukje stof :+

Ik doe het gewoon met de hand trouwens, geen naaimachine in bezit en eigenlijk kan ik ook heel niet naaien. Maar zolang het aan elkaar zit en er oke uitziet, ben ik tevreden :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:48

DubbelDun schreef:

Dit. Even ijzergaren nemen. Die gaat wat langer mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:53

Oke! Ik ga aan de gang met naald en draad. Ben benieuwd :)
Het gaat ook niet om grote scheuren of gaten. Het zou idd ook nog kunnen dat z'n buurman de boosdoener is.