Is dit weiland wel geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celestexxxxx

Is dit weiland wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 21:51

Hoi allemaal,

Ik was al een tijdje opzoek naar een weiland voor mn veulens en voor een van mn paarden.
Nu heb ik een weilandje aangeboden gekregen. Had gaat om een land van 1 hectare met een grote schuilstal, automatische drinkbakken en een omheining met stroom.Geweldig zou je zeggen..
Echter zijn er een aantal dingen die me dwars zitten en ik niet weet of ik dit wel moet doen.

Het land is helaas door de zwijnen omgeploegd. De eigenaar heeft het stroom er niet opgelaten waardoor er flinke stukken die zijn omgeploegd helaas.

Ik heb sterk de neiging om de boel af te blazen. Als we er zelf doorheen lopen en al door de enkels gaan.. hoe moet dat zijn voor die kleintjes?
Mijn eigen paard heeft stalen benen dus die zou wel goed gaan.. maar die kleintjes ook? Of wennen ze eraan?

Ze kunnen flink met elkaar tekeer gaan in het land qua rennen en klieren.

Graag hoor ik hoe jullie erover denken.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Re: Is dit weiland wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:53

Ben blij dat je weide kunt huren .
Die paarden letten normaal gezien prima op hoor .

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:00

Heb ook een weiland hier en daar een gat gleuf en alles behalve recht. Lang gras dus niet alles zichtbaar, gaat prima

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 22:02

Goed om te lezen! Dat stelt me al een beetje gerust!

Nu nog een ander ding.. vergeten erin te zetten.
Aan 1 zijde van de wei staan eikenbomen...brengt dit gevaarlijke situaties op? Gezien ze niet goed zijn voor paarden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:05

Groene eikels zijn giftig en je zit met eikenprocessie.. Dus niet wenselijk maar je kunt er een stuk omheen afzetten.
Paarden lopen grond ook wel enugszins vlak hoor. En anders haal je een aantal zakken zand voor de ergste gaten. Bedenk ook waar je je dieren gaat laten in de winter met modder etc.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 22:11

Hutcherson schreef:
Groene eikels zijn giftig en je zit met eikenprocessie.. Dus niet wenselijk maar je kunt er een stuk omheen afzetten.
Paarden lopen grond ook wel enugszins vlak hoor. En anders haal je een aantal zakken zand voor de ergste gaten. Bedenk ook waar je je dieren gaat laten in de winter met modder etc.

Dankje voor je bericht! Hele goede om de ergste gaten met zand dicht te gooien! Dankje!
Het zou alleen om de zomer maanden gaan. Van de winter komen ze weer lekker thuis staan.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:19

Ik vind oneffenheden juist goed! hoe oneffener de grond als ze klein zijn, hoe zekerder ze bewegen als ze groot zijn. kijk maar naar paarden die bv in spanje op een met keien bezaaide heuvelrug opgroeien, tredzekerdere paarden kan je niet vinden! De meeste paarden in netjes gehouden weilanden in NL leren nooit op te letten waar ze hun voeten neerzetten en struikelen tegen de tijd dat ze naar buiten gaan ohz over ieder takje, tot ze leren hoe het ook kan. Hoe jonger ze dat leren hoe beter lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:19

Veel weiland is ook droog. Dus als je ze wilt verplaatsen zit je waarschijnlijk met hetzelfde probleem.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:28

Anders gewoon laten rollen door een loonwerker dan ben je het ergste kwijt wel doen met wat vochtige grond

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:37

Wat een gave plek joh, niet te snel afslaan hoor! Je zou het inderdaad kunnen laten vlaktrekken door een loonwerker. Misschien eerst even maaien dan omdat het gras zo hoog staat.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 22:39

Sas_Mon schreef:
Ik vind oneffenheden juist goed! hoe oneffener de grond als ze klein zijn, hoe zekerder ze bewegen als ze groot zijn. kijk maar naar paarden die bv in spanje op een met keien bezaaide heuvelrug opgroeien, tredzekerdere paarden kan je niet vinden! De meeste paarden in netjes gehouden weilanden in NL leren nooit op te letten waar ze hun voeten neerzetten en struikelen tegen de tijd dat ze naar buiten gaan ohz over ieder takje, tot ze leren hoe het ook kan. Hoe jonger ze dat leren hoe beter lijkt me.

Dankjewel! Hier kan ik iets mee. Het zijn wel mn 'kindjes' die voor het eerst echt van huis weggaan. Dus vandaar alle vragen.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 22:42

Speirs schreef:
Wat een gave plek joh, niet te snel afslaan hoor! Je zou het inderdaad kunnen laten vlaktrekken door een loonwerker. Misschien eerst even maaien dan omdat het gras zo hoog staat.

& @snorkel
Mooi he! Ik ben ook echt ontzettend blij met zo'n mooie plek.
Veel vrienden van ons zijn boer en hebben we er al bij gehad. Helaas zeggen ze allemaal dat ze er niks mee kunnen. Maaien helaas ook niet. Het is echt heel erg omgeploegd door de zwijnen. Ontzettend zonde van zo'n groot weiland.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 22:54

Ik zit mee zoveel vragen in mn hoofd..
Ik was van plan om m'n paard van 19 ook op de weide te zetten.
Hij heeft nog nooit 24/7 buiten gestaan. Zal dit goed gaan? Wennen ze snel? Of zeggen jullie van laat hem lekker aan huis staan om snachts naar binnen te gaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:57

Ik zou me daar niet zo'n! Zorgen om maken als je die er nu op zet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 23:04

Celestexxxxx schreef:
Speirs schreef:

& @snorkel
Mooi he! Ik ben ook echt ontzettend blij met zo'n mooie plek.
Veel vrienden van ons zijn boer en hebben we er al bij gehad. Helaas zeggen ze allemaal dat ze er niks mee kunnen. Maaien helaas ook niet. Het is echt heel erg omgeploegd door de zwijnen. Ontzettend zonde van zo'n groot weiland.

Een boer kan er wellicht niet zoveel mee, maar paarden letten wel een beetje op. Het stuk waar ik sta was ook door de vorige paarden aardig vol kuilen, maar ze hebben er nul problemen mee gehad. Inmiddels is het wat vlakker geworden. Desnoods deel je de wei in stukken in, dan kun je de andere stukken nalopen en gaten iets bijvullen voordat je ze erin zet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 23:24

Ik heb mega kleingrond vol kuilen en rare plekken na de winter elk jaar. Nog nooit last met de paarden mee gehad eigenlijk? Ook hebben we 75% van onze weides die houtwallen erlangs hebben bestaande uit voornamelijk eikenbomen. Ook daar in 20 jaar nog nooit problemen mee ondervonden. Hooguit in de herfst even lijntje erbij en middagje de meeste eikels even bij elkaar vegen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 00:51

Dat het land niet helemaal vlak is zou ik niet zo'n probleem vinden, de eiken zou ik echter persoonlijk minder zien zitten...

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 01:32

Als het echt door zwijnen is omgeploegd zou ik het persoonlijk niet doen.
Tijd geleden met mijn paard op zo'n veld geweest, ook een voorzichtig paard stapt zo mis. Zou het mij niet waard zijn. In jouw omgeving zijn toch wel geschiktere weilanden te vinden? Of is het zo'n goede deal dat je wel wat geld aan het weiland wilt spenderen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:36

Hier in de omgeving is niet zo makkelijk een dergelijke weide te vinden; dus afhankelijk vanvoor welke periode je het mag huren en of je financiële ruimte hebt is het wellicht te overwegen

Schapen het te laten af eten (als je je paarden er niet op wil hebben en maaien geen optie is), grond om laten trekken, strak laten leggen, in te zaaien zodat je het najaar je paarden er voor de komende jaren fijn op kunt zetten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:43

linda_arnold schreef:
Hier in de omgeving is niet zo makkelijk een dergelijke weide te vinden; dus afhankelijk vanvoor welke periode je het mag huren en of je financiële ruimte hebt is het wellicht te overwegen

Schapen het te laten af eten (als je je paarden er niet op wil hebben en maaien geen optie is), grond om laten trekken, strak laten leggen, in te zaaien zodat je het najaar je paarden er voor de komende jaren fijn op kunt zetten.

Het is enkel deze zomer .
Zou me als ik TS was niet zo druk maken
De dieren kunnen grazen en t najaar weer naar huis .
Ideaal dus

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:21

Paarden schijnen net als mensen gevoelig te kunnen zijn voor de eikenprocessierups.
Met een weiland naast eiken lijkt het me beroerd als de dieren de brandhaartjes opeten of inademen.

Google er maar eens op.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:31

Mooie plek, de moeite waard om wat energie in te steken.
Je zou bv eerst een klein stuk kunnen laten afgrazen zodat ze niet in volle vaart door het gehele weiland kunnen rennen. Als het afgegraasd is zien ze waar ze lopen en dan zijn wat bulten en kuilen minder gevaarlijk.
Het stuk net naast de eiken zou je in het najaar kunnen afspannen.
Wel vind ik de omheining precies wat laag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:36

Kan je eikenbomen niet goed bekijken van dichtbij? Bomen die vorig jaar last hadden van de rups hebben het dit jaar weer. De haren blijven jaren lang op de grond liggen en kunnen dus ook jaren lang voor ellende zorgen. Bij ons aan de overkant zie ik dat de eerste nesten van de rupsen er al weer zijn. Bomen zijn goed te herkennen die er last van hebben.

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:38

Paarden letten wel op hun beentjes!

Mijn paarden hebben lang in een soort natuurgebied gestaan, ze galoppeerden de hele weide rond zonder problemen :j

Wat een prachtige, rustgevende plek lijkt mij dat!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:48

Laten maaien en rollen maakt het al veel egaler maar de meeste paarden zijn wel voorzichtig al zou ik grote gaten wel dichtgooien.
Hoe is het met andere bomen/ planten? JKK, biggenkruid en esdoorn. Als grond lang niet gebruikt is kan er van alles gaan groeien wat voor paarden giftig is. Ik denk dat dat belangrijker is dan niet egale grond. Als dat allemaal in orde is lijkt het een ideale zomerplek.

Eikels zijn nu niet gevaarlijk; die zijn al bezig boompjes te worden maar teveel eikenblad is ook niet goed. Dus het weiland eerst goed doorlopen en evt. schadelijke planten verwijderen en evt. een omheining neerzetten die verder van de bomen af komt.