Welke hooiruif?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Welke hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:23

Sinds kort hebben we onze 5 paarden aan huis staan.
Momenteel krijgen ze hun hooi in de nachten nog uit palletboxen met een groot slowfeeder net, maar dit vinden we toch niet helemaal ideaal.
We overwegen daarom de aanschaf van zo'n grote metalen ruif.
Nu ben ik benieuwd wie ook zo'n ruif hebben, ervaringen, welk soort voerhek voor gekozen is en waarom en er nog meer dingen zijn waar we op moeten letten bij aanschaf?

Afbeelding

SunnyHorse

Re: Welke hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:30

Welk probleem hoop je niet/ minder te hebben met zo’n ruif dan wat je nu hebt?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:33

Wij hadden zo een. Verkocht en vervangen door palletboxen en nog elke dag helemaal blij mee.

Die ruif was moeilijk schoon te maken, moest er altijd in springen en dan had ik zo'n soppende vuile laag onderin als het 2 dagen regende. Echt een ellende. Bovendien was ik ook bang voor verwondingen bij de paarden, als er eentje niet snel genoeg weg zou komen en met zijn kaak tegen dat ijzer zou slaan.

Voor mij echt 100% overtuigd van palletboxen. Maar misschien kan je je systeem aanpassen om het eenvoudiger te maken? Hou heb je het nu bevestigd?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 23:16

SunnyHorse schreef:
Welk probleem hoop je niet/ minder te hebben met zo’n ruif dan wat je nu hebt?

Minder vaak en makkelijker vullen, hooi dat droog blijft en minder gedoe met frames/netten etc. om vast te maken. :)

Poekkie schreef:
Wij hadden zo een. Verkocht en vervangen door palletboxen en nog elke dag helemaal blij mee.

Die ruif was moeilijk schoon te maken, moest er altijd in springen en dan had ik zo'n soppende vuile laag onderin als het 2 dagen regende. Echt een ellende. Bovendien was ik ook bang voor verwondingen bij de paarden, als er eentje niet snel genoeg weg zou komen en met zijn kaak tegen dat ijzer zou slaan.

Voor mij echt 100% overtuigd van palletboxen. Maar misschien kan je je systeem aanpassen om het eenvoudiger te maken? Hou heb je het nu bevestigd?

Wij willen er dan eentje waarvan 1 of meerdere zijkanten open kunnen en met een dakje erboven, juist zodat het droog blijft. Ze hebben hiervoor bij een boer gestaan en die had ook dat soort voerrekken in de stal en dat ging eigenlijk heel goed.

We hebben vanalles geprobeerd; van touwen/elastieken met karabijnhaken met grote slowfeedernetten tot een frame van steigerbuizen met een net ertussen. Maar we blijven het enorm onhandig en teveel gedoe vinden. Grappig dat jullie juist weer terug zijn gegaan naar palletboxen.

Allereerst vind ik veiligheid natuurlijk het belangrijkst, maar daarnaast vind ik het ook wel belangrijk dat het redelijk vlot en simpel te vullen is én dat het geen lawaai oplevert. Ze staan 's nachts in de paddock redelijk dichtbij huis.
Edit: ze staan aan de kant van de slaapkamer, maar ben een slechte slaper. Heb een enorme hekel aan het geluid van kettingen of een rammelend frame en kan daardoor echt wakker liggen. :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:27

Wij hebben een grote ruif staan, daar krijgen ze als het nodig is onbeperkt hooi in. Wij hebben balen van 350 kilo, die leg ik er met de trekker in en dat gaat gemiddeld een week mee naast wat ze op de weide eten.
Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:38

Wij hadden ook een dak erboven, precies zoals op de foto. Maar toch slaat de regen er met een beetje wind zo in hoor ;)

Geluid en rammelen is twijfelachtig, wij hadden er een paar die er lekker aan gingen schuren, zeker tijdens het verharen. Dan rammelt het natuurlijk alle kanten op.

Ik zie alleen voordeel qua werk als je in 1 keer onbeperkt wil geven voor meerdere dagen zoals hierboven. Maar van zodra je iets gelimiteerder wil gaan als in dagporties of een beetje slowfeed effect is het echt geen vooruitgang.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:45

Ik kijk even mee hier! Zelf had ik gezocht voor een kleine ring met hooinet voor buiten maar ben wel bang dat ik dan een halve baal weg kan gooien... Ik keek trouwens op cavallo.nl. Zou zo een kleintje misschien niet wat voor jullie zijn?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 00:43

Wij verkopen deze ruiven heel erg veel (zowel met veiligheidsvoerhek zoals op de foto, en palisade voerhek) en krijgen echt alleen maar positieve reacties. Een enkele keer een klant die het ene type voerhek wilt omruilen voor het andere type voerhek, maar nooit klachten gehad.

Om toch te kunnen slowfeeden hebben wij ook passende hooinetten erbij in verschillende maaswijdtes, dus ook dat moet geen probleem zijn. Ik zie er eigenlijk alleen maar voordelen van, en als ik zelf een dergelijk aantal paarden aan huis had gehad dan was er zeker zo’n ruif gekomen. Maar die van mij staat op pension, want ik ben zelf niet zo vermogend om een huis met genoeg grond aan te schaffen. :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 02:13

Zo'n hooiruif als die jij laat zien, met de spijlen tot bovenaan, komt mijn paard echt nooit meer bij. Als een stal zo'n ding heeft staan, komt mijn paard daar niet te staan. Op mijn vorige stal hadden ze die ook en mijn paard, en vele anderen met hem, hadden verwondingen boven de ogen van het vele stoten. Mijn paard is er nu bijna 2 jaar bij weg en heeft nog de littekens zitten :(:) . Ik heb eerder bij eens stal gestaan waar ze ruiven hadden staan waar de spijlen niet tot bovenaan liepen en die vond ik toen wel fijn :) .

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 05:07

palousa_boy; dit leek mij dus ook erg handig! Ze gaan overdag de weide op tot het echt veel te slecht wordt en dan blijven ze op de (grote) paddock staan. Hoef er geen week mee te doen, maar enkele dagen leek me toch best handig.

Poekkie; we willen er dan nog een groot net bij kopen, zodat we nog enigzins een slowfeed effect bereiken. Maar is niet perse ons hoofddoel hoor, dat is om het onszelf gemakkelijker te maken. :) De paddock waar de ruif komt te staan ligt wel heel erg beschut, wellicht dat de wind en regen daardoor minder vrij spel hebben? Maar neem het mee in mijn overwegingen.

tirzasarah10; we hebben 4 grote paarden en 1 pony. Ben bang dat een kleinere weer te klein wordt. Maar welke kleine bedoel je precies?

Kaitlyn; welk voerhek wordt het meest verkocht? En welk type wordt meestal alsnog ingeruild? We willen dan inderdaad zo'n bijpassend net erbij kopen. :)
Hoeft niet enorm te slowfeeden, een beetje effect is al genoeg.
En wie weet komt dat vermogende ooit nog! Blijven dromen, dromen komen soms uit heb ik gemerkt. :D

Inoterry; dank je wel voor je reactie. Het wordt een veiligheidsvoerhek genoemd, maar jij hebt er andere ervaringen mee dus. Ze hebben hiervoor een paar jaar bij een boer gestaan waar ze dat soort hekken hadden en dat was inderdaad voor de paarden eerst ook wennen. Ze hebben wel enkele kleine plekjes gehad, maar zeker niet zo erg als jij beschrijft. Naar dat er zelfs na 2 jaar nog littekens van zijn! :(
Ik neem het zeker mee in mijn overwegingen.

Lig nu wakker van gebonk. Ik kijk uit het slaapkamerraam en jawel, de ene ruin is 1 van de palletboxen aan het optillen en laat hem weer vallen, om eronder te kunnen eten. >;) Hooi in een andere bak is nog niet op overigens en hij kan daar prima bij. Hij is ook degene die bijna direct de steigerbuizen frames eruit gooit, of de bak nu vol zit of niet. := Gebruikten maaswijdte 4x4 en allemaal konden ze daar goed mee overweg. Kleiner willen we waarschijnlijk ook niet, eerder wellicht wat groter.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:21

Boxen optillen? Je kan ze bvb vastmaken op een pallet en die pallet goed verzwaren.

Wat meer beschutting zal helpen, maar echt veel wind was er bij ons niet nodig. Vanaf dat de regen niet meer exact exact kaarsrecht naar beneden viel hadden we al een natte boel onderaan de ruif. Dus als je er een koopt zou ik zeker goed opletten of je overal goed bij kan zonder er in te moeten springen (dat in en uit moeten springen breekt je echt snel op).

Op mijn vorige stal hadden ze zelf grote bakken gemaakt waar een grote rechthoekige baal in paste en een metalen gaas. (Dat gaas kan je vervangen door stof of gewoon weglaten). Verder niets bovenaan behalve 4 stijlen voor een dakje. Dat was eigelijk veel idealer en veiliger dan zo'n ruif.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:32

Ik heb een dergelijke ruif maar dan met de gebogen voederhekken.
Dit omdat ik trekpaarden heb die in een veiligheidsvoerhek er niet tussenpassen.
Reden van aanschaf is omdat ik maar 1 droge voederplek heb anders, en met 3 dominante merries is dat geen optie. Palletboxen met een dakje op worden op zijn kant gelegd door deze dikkers.

Ik heb zelf een stevig frame gemaakt, net erdoorheen geweven, aan de ene kant in de ruif vastgezet en bij het vullen trek ik het frame met een touwtje omhoog. 10 baaltjes eronder, en weer dicht en dan hebben ze een halve week hooi.
Voorheen zat het net helemaal vast en deed ik 2 kanten open, net omhoog, en dan kon ik gemakkelijker meer baaltjes erin krijgen, maar het was in de winter met natte en koude handen wel een pokkewerk om dat net open en dicht te weven.
Ik ben er super tevreden over, paarden hebben rondomrond ruimte om te staan, hooi blijft relatief droog (ik gooi wel voor max 1 week erin, na een week haal ik de vieze stukken eruit, en dan pas nieuw hooi erin, want het komt toch wel een beetje nat.)
Hier slaat de regen er vooral van 1 kant in, dus volgende winter overweeg ik om die kant dicht te maken, zal een deel schelen vermoed ik.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:41

Ik denk dat de ruif met palisade voerhek (ronde bogen) net iets harder loopt dan het veiligheidsvoerhek, maar ik denk dat dat ook komt omdat deze goedkoper is en wij deze ruiven ook verkopen aan (hobby)boeren met koeien.

Het omwisselen gebeurd heel erg weinig. Maar we hebben weleens iemand gehad die in plaats van palisade toch de veiligheidshekken wilde hebben omdat ze bang was dat haar paarden er anders in zouden klimmen, en we hebben ook wel eens gehad dat er trekpaarden waren die wel heel strak tussen de veiligheidshekken zaten tijdens het eten en ze dan de palisade hekken wilden.

Om het nog iets makkelijker te maken met het voeren met een net, hebben we ook frames die je in de ruif (bodem) kan vastmaken. Hier weef je het net omheen, en bij opnieuw vullen hoef je alleen maar aan de onderkant het frame los te met het haakje, frame omhoog klappen, baal erin, frame naar beneden en haak weer aan het oogje, voerhek dicht en klaar.

https://www.nedlandic.nl/hooinet-slowfe ... 49952.html
Hier kun je zien wat ik bedoel. Op de 1e foto is deze omhoog geklapt en op de 2e foto zie je de bevestiging.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:47

Ik vind dit soort ruiven helemaal niks. Na 2 jaar was de mijne er nog niet aan gewend en haalde elke keer zijn oogkassen open.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:48

Een dergelijk frame zoals Kaitlyn toont heb ik ook, maar dan zelf meer op maat gemaakt zodat die net past, en wss iets dikker/zwaarder. Werkt prima!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:52

Eerst deed ik het zo, kon meer hooi in maar lastiger open en dicht maken:
Afbeelding

Dan een frame gemaakt:
Afbeelding
netjes op maat zodat die perfect past:

Afbeelding
en het vullen:
Afbeelding

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 09:54

Poekkie: ik zal er sowieso op letten dat we er niet in of uit hoeven klimmen. Het moet ons makkelijker maken, niet moeilijker haha. Heb je misschien een foto van wat jullie gemaakt hebben?

Duhelo: dank voor je uitgebreide reactie en ook de foto's! Dit is exact wat wij ook graag willen, ook wat betreft het net. Gaan jouw paarden niet klieren als alles bijna op is en er nog veel net ligt? We overwegen eventueel kleine gaatjes in de bodem om water weg te laten lopen maar er zou dan hooi in gaan voor 24 uur tot max enkele dagen denk ik. Dat moeten we eerst uitproberen.

Kaitlyn: dank je wel voor alle uitleg. Ik neig meer naar een palisadehek, zodat er meer ruimte is. Maar vind het ook nog wel een beetje eng, stel dat ze erin springen?

liekec: Jammer dat je er zulke slechte ervaringen mee hebt. Met welk voerhek was dat? Ook met een palisade hek nog last? Mijn paarden zijn doordat ze bij een boer stonden al aardig wat gewend dus, maar wil niet dat ze verwondingen oplopen.
Wel zou ik graag voldoende ruwvoer aanbieden (en dat is met 5 paarden véél) en een keer een nacht slapen, zonder dat de ene ruin de boel weer compleet op zijn kop zet (frames eruit gooien, bakken optillen en verplaatsen, etc.) := .

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:01

Dan moeten ze echt gek doen hoor, als ze erin springen. Ik heb het -gelukkig- nog nooit gehoord van klanten. En dat zijn klanten variërend van mensen met wat kleinere pony's, opfokbedrijven met jonge dieren, mix van pony's en paarden, shires etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:24

Myfairytale schreef:
Duhelo: dank voor je uitgebreide reactie en ook de foto's! Dit is exact wat wij ook graag willen, ook wat betreft het net. Gaan jouw paarden niet klieren als alles bijna op is en er nog veel net ligt? We overwegen eventueel kleine gaatjes in de bodem om water weg te laten lopen maar er zou dan hooi in gaan voor 24 uur tot max enkele dagen denk ik. Dat moeten we eerst uitproberen.

Er zitten standaard gaatjes in, maar ik merk dat het hooi toch wat vocht opneemt. Als ik ergens aan een fijnmazig rooster raak denk ik om eens te zien of ik zoiets er kan inleggen zodat het hooi een paar cm van de bodem vanaf ligt.
De mijne krijgen in principe onbeperkt, als ze niet onbeperkt krijgen kunnen ze restjes knabbelen op een stukje weide. Dus klieren doen ze niet. Maar als ik het eens laat opeten eten ze mooi alles op en doen ze geen rare dingen ermee. Ik heb wel relatief rustige merries, speelse ruinen is misschien een ander verhaal :+

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 10:50

Kaitlyn schreef:
Dan moeten ze echt gek doen hoor, als ze erin springen. Ik heb het -gelukkig- nog nooit gehoord van klanten. En dat zijn klanten variërend van mensen met wat kleinere pony's, opfokbedrijven met jonge dieren, mix van pony's en paarden, shires etc.

Gelukkig maar! Ik verwacht het ook niet zo gauw hoor, maar kan soms beren op de weg zien, zeker wat veiligheid betreft.

Duhelo schreef:
Er zitten standaard gaatjes in, maar ik merk dat het hooi toch wat vocht opneemt. Als ik ergens aan een fijnmazig rooster raak denk ik om eens te zien of ik zoiets er kan inleggen zodat het hooi een paar cm van de bodem vanaf ligt.
De mijne krijgen in principe onbeperkt, als ze niet onbeperkt krijgen kunnen ze restjes knabbelen op een stukje weide. Dus klieren doen ze niet. Maar als ik het eens laat opeten eten ze mooi alles op en doen ze geen rare dingen ermee. Ik heb wel relatief rustige merries, speelse ruinen is misschien een ander verhaal :+

Ah, handig dat er al gaatjes inzitten. Vriend is gelukkig heel handig, dus als er al iets aan aangepast zou moeten worden kan hij dat wel. :) Bijvoorbeeld zo'n rooster wat jij noemt. Ze hebben nu helaas het hooi ook wel eens nat, nu is er helemaal geen afdakje boven de palletboxen. Maar het moet er natuurlijk niet te lang in liggen, dan gaat het stinken en schimmelen en dat is absoluut de bedoeling niet. Zal het ook regelmatig schoonmaken.
Het is hier 1 ruin die heel creatief blijft te zijn. Hij is vrij flegmatiek, dus dit had ik niet achter hem gezocht. :=
Ze zullen overdag op de weide staan (bedoeling is zomer en winter) met overdag vrije toegang tot de paddock en 's nachts alleen op de paddock. Als het in de herfst/winter echt heel nat wordt, zullen ze die dagen/periode alleen op de paddock staan ter bescherming van de weide. Ze staan aan huis, dus kan gelukkig wel vrij snel zien of ze het op hebben of niet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:24

Nee dat was met zo een als in je OP :)

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:25

Afbeelding

Afbeelding
Laatste Equitana wel wat mooie dingen gezien. Kan de folders helaas niet meer vinden, maar beetje dit idee. Wel prijzig

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:27

Met zo'n pallet bleef hier het hooi niet droog. Als het een beetje waaide tijdens te regen werden de zijkanten helemaal nat. Gevolg: Paarden aten het niet meer...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:34

Hier dezelfde als duhelo. Ook een tijd met een net gewerkt. Zelfde manier, ook een frame gemaakt. Werkt goed.
Ruif kan aan 2 kanten volledig open. Heel eenvoudig proper te maken. Maar bijna nooit nodig. Ik doe dat een keer of 3 per jaar. Ligt bijna nooit vuil in. Van water ook geen last.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 11:52

liekec schreef:
Nee dat was met zo een als in je OP :)

Dank voor je reactie. Vanwege dat stoten, neigen we nu momenteel meer naar een palisadehek. Lijkt me vrijer en fijner voor ze.

Birgit01: wel heel mooie dingen, maar vind ze toch een beetje eng nog. :o De bovenste lijkt zo smal en de onderste moeten ze helemaal zo met het hoofd in. Maar zal nog eens verder kijken wat er allemaal nog meer is.

bliksemflits: hier wordt het hooi in de palletboxen inderdaad ook nat. Ze eten het gelukkig dan nog wel, maar nu ligt er ook maar voor een paar uur hooi in. Wil voorkomen dat het gaat stinken en schimmelen.

Suzzy_3: fijn om te lezen dat het jou ook goed bevalt! Al zou ik het iedere week of maand even schoon moeten maken, dan is dat geen probleem, maar dit lijkt helemaal super!
Mag ik vragen waarom je zelf een frame en net gemaakt hebt? Ze verkopen ze er ook bij, zoals Kaitlyn liet zien toch? We willen dat er dan wel direct bij aanschaffen.

Duhelo: ik heb eigenlijk dezelfde vraag aan jou. Waarom zelf het frame en net zelf gemaakt?