Staart schuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

Staart schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 14:47

Hoi bokkers,
Wie weet er of er een staartwortel beschermer bestaat voor in de stal. De gene die ik tot nu toe zie zijn vooral voor transport en ik weet niet of die ook kunnen voor op stal. Ik zoek er eentje die mijn merrie de hele nacht kan dragen op stal zodat ze der staartwortel niet nog meer beschadigd (ze schuurt vanuit stress).
Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Staart schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:50

Zou een bandage doen. En er voor zorgen dat je de stress snel wegneemt

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 14:53

Marije_1997 schreef:

Dat is ook een goede inderdaad. Zijn we nu druk mee bezig maar helaas kan dat niet ineens weg zijn. De beschermer is ook puur omdat ze nu op de huid zit te schuren waardoor er wondjes ontstaan en dat jeukt dan ook weerwe zitten nu vast in een soort cirkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:57

Snoppie schreef:
Marije_1997 schreef:

Dat is ook een goede inderdaad. Zijn we nu druk mee bezig maar helaas kan dat niet ineens weg zijn. De beschermer is ook puur omdat ze nu op de huid zit te schuren waardoor er wondjes ontstaan en dat jeukt dan ook weerwe zitten nu vast in een soort cirkel.

Bandage gebruiken en insmeren met een vette zf ofzo. Bandage kun je makkelijk wassen, of gooi je gewoon weg als ie te smerig is geworden. Want ze zal em wel grotendeels van de dag dragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:21

Jeukstillend spul smeren en de stress aanpakken. Bescherming geeft frictie = meer schade, om dat te voorkomen zou je flink met antiklit moeten spuiten, maar dan blijft de beschermer niet zitten.

Liever transportbeschermer dan bandage trouwens, bandage moet strakker en dat is problematisch bij hele nacht om moeten hebben.

Kan ze niet buiten blijven op een plek waar er geen schuurmogelijkheden zijn? Paddock met ander paard bv? Want om te stoppen zou je vrijwel vast zitten aan stroom en daar is een stal gewoon te klein voor.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:44

Heeft de pony geen aarswormen? Deze kruipen namelijk snachts via de anus naar buiten en dat jeukt.
Ik zou een transportbeschermer omdoen. Ik heb dit bij een pony op de trailer. Ik doe een elastische dekensingel om de hals en dan daar de transport beschermer aan vast. Zo zakt deze niet af en hoeft niet strak om de staart.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 16:04

tamary schreef:
Jeukstillend spul smeren en de stress aanpakken. Bescherming geeft frictie = meer schade, om dat te voorkomen zou je flink met antiklit moeten spuiten, maar dan blijft de beschermer niet zitten.

Liever transportbeschermer dan bandage trouwens, bandage moet strakker en dat is problematisch bij hele nacht om moeten hebben.

Kan ze niet buiten blijven op een plek waar er geen schuurmogelijkheden zijn? Paddock met ander paard bv? Want om te stoppen zou je vrijwel vast zitten aan stroom en daar is een stal gewoon te klein voor.

Nee het is nu nog te koud voor der om de hele nacht buiten te staan en het regent hier dagelijks. Ze mag van mij best wel schuren, een paard die zijn jeuk niet weg kan schuren zal ook weer stress hebben. Het gaat er alleen meer om dat ze niet haar staartwortel kapot schuurt (wat nu wel begint te gebeuren). De stress aanpakken word gedaan, ze heeft nu een slowfeeder wat al lijkt te helpen en het paard wat naast haar stond hebben ze verplaatst naar een andere stal. (Die ging midden in de nacht altijd heel hard schoppen tegen de deur) ik zal er even bij zeggen dat mijn merrie een draver is

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:11

Kamille voeren is heel goed tegen de stress heb ik gehoord. En baat het niet dan schaadt het niet :)