Rubberen tegels waar op letten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Rubberen tegels waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 07:38

Mijn paard staat in een ruime oploop stal. Stal is 4x8 + nog een stukje verhard buiten van 4x4.
Ik wil het eerste stuk van de stal voorzien van rubberen matten ongeveer 4x4.

Helaas heeft mijn paard van de week weer een alergische reactie gehad. En stond ze weer zo benauwd dat ik over wil stappen op rubberen matten.

Maar ik heb totaal geen ervaring en ook geen idee wat ik nodig heb en waar ik moet zoeken.

Ik hoop dat jullie me op gang kunnen helpen. Ik heb al de tip gehad om naar tweedehands matten te kijken en dit zouden ook speeltoelstellen matten mogen zijn.

Maar hoe dik moeten deze zijn? Wel of geen doorlatende matten? Hoe kan ik deze goed stevig in de stal leggen zonder ze gaan schuiven?
En zijn er bedrijven die tweedehands matten verkopen voor een leuke prijs?

En gebruiken jullie de matten nog in combi met vlas, zaagsel, strokorrel. Voor de winter lijkt het me zo koud alleen rubberen matten.

Kirrr

Re: Rubberen tegels waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 07:50

Hier dikke rubberen matten met pen gat verbindingen. Zijn 50x50cm groot.
Ik zou wel heel de stal doen want aan de zijkanten waar ze hier niet helemaal tegen de muur liggen lopen ze ze altijd los.
Wij leggen er een laagje gehakseld stro op, ze gebruiken dit eigenlijk alleen als toilet.

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 07:51

Wij gebruiken matten van een duits merk, sagusto. Als je niks over matten heen doet vind een grote natte zooi. Wij doen laagje strokorrel en daarover heen nog wat stro. Er hoopt zich ongemerkt wel een boel viezigheid op onder zo’n matten dus je moet ze wel regelmatig weghalen en schoonmaken eronder...

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:10

Hier matten van een meter bij een meter, geloof 1,5/2cm dik. Hebben ze netjed ‘bestraat’ en uitgesneden aan de wanden zodat het klem ligt. Dit gaat zover goed. Is een oude partij fitnessmatten. Op marktplaats en Facebook komen regelmatig advertenties voorbij in heel Nederland.

Ik heb er deels nog wat stro overheen liggen, maar ik geloof dat dat meer voor m’n eigen idee is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:17

Investeer in een paardenmatras. Dan heb je genoeg aan één stuk waar hij zacht kan liggen en de rest kan gewoon bestraat blijven. Bedding is dan niet nodig, hóóguit een strookje tegen het opspatten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:48

Hier staan ze tegenwoordig s nachts op stal, dus is het enkel rubber tegels in de schuilstal. Maar toen we ons vorige paard 24/7 buiten hadden staan, lag er bovenop de rubber tegels nog 20cm houtvezel. In mijn ogen is het absoluut geen vervanging namelijk, maar een ondersteuning. Het paard zorgde er ook zorgvuldig voor dat als slechts een deel een dikke laag had, hij daar ging liggen en niet op de rubber tegels met een dun laagje.

100% Stofvrij strooisel heb ik a alleen kunnen vinden als plospan xl. Dit neemt wat minder vocht op, maar is echt stofloos. Het zijn houtsnippers van 1x1 tot 2x2cm en dan 1-2mm dik.

Qua rubber tegels zou ik gaan voor tegels met een vergrendelsysteem. Of dit rubber pinnen zijn die je aan de zijkant in elkaar schuift of dat de tegels puzzelstukken zijn, maakt eigenlijk niet uit. Daarnaast een goede stabiele bodem, als het zand eronder wat verschuift, krijgen de matten speling en kunnen ze er tussenuit raken. Dat wordt al snel opnieuw leggen als enige herstelmogelijkheid.
Ook moeten de rubber tegels opgesloten liggen. Dus of er een drempel in maken, of de hele stal bedekken.

De rubber tegels moeten minimaal 3cm dik zijn en liever 4.5cm 4.5cm is het absolute minimum als je echt geen strooisel wil gebruiken. Met erop dat als je meerdere partijen koopt, dat ze dezelfde soort bevestiging hebben en ongeveer even dik zijn.

Waterdicht of niet hangt van de ondergrond af. Als er beton onder zit is waterdicht de enige optie. Als er klinkers of zand onder zitten is waterdoorlatend fijner, maar dan moet je het wel 1-2x per jaar doorspoelen, anders gaat het stinken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:02

NIet doorlatende matten, zeker met genoeg ruimte er achter voor plasplek. Doorlatende matten zijn niet schoon te houden en de urine die er in blijft zitten sloopt de matten, daarnaast zijn ze eigenlijk te zwaar en onhandig om makkelijk uit de stal te halen voor het regelmatige schoonmaken (hoge drukspuit) wat ze werkend en heel houdt.
Puzzelmatten werken hier fijn ( komen hier vandaan : https://rubbermatten24.nl/stalmat-90120.html ) , en anders kan je kijken naar een koematras, daar is makkelijker aan te komen dan een hit-matras voor paarden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:12

Ik ben voor de inloopstal gegaan voor mayo koeienmatrassen.
Deze zijn niet doorlatend en heel makkelijk uit de stal te krijgen om schoon te maken omdat ze dus totaal niet zwaar zijn.
De eerste jaren had ik er altijd nog een laagje houtkrullen op, maar tegenwoordig ook dat niet meer.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:44

Hangt heel erg af wat je verwachtingen ervan zijn, wat je moet hebben denk ik.

Ik heb rubberen tegels in mijn stallen. Hiervan is de bodem schuin gelegd met een goot. Ik heb dus waterdoorlatende tegels die ik regelmatig afspuit (en alsnog haal ik 1x per jaar de hele stal leeg om alles schoon te maken). De mijne zijn 1mx1m en 5 cm dik. Bij mij liggen ze dus vast tussen de stalwanden. Ik heb er wel alsnog deels strooisel op. Dat is fijner voor mijn gevoel en Ponylief plast niet graag als het spettert :+

Deze waterdoorlatende tegels zou ik echter niet aanraden in een gewone stal zonder goot, want dan blijft er gewoon een hoop urine onder staan wat enorm gaat stinken, dan kan je beter voor gewone rubberen tegels gaan denk ik.
Persoonlijk heb ik ook de ervaring dat ze matten die niet volledig opgesloten liggen toch los lopen. Hier zou ik dus wel goed naar kijken bij jou op stal.
En als het echt is om zacht te kunnen liggen zonder bodembedekking denk ik dat je misschien beter kunt kijken naar zo'n speciale paardenmatras inderdaad. De matten die ik heb dempen wel goed, maar lijken mij toch niet super comfortabel (daarom heb ik er ook nog strooisel op), maar misschien vermenselijk ik wel teveel

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:48

Ik heb vandaag van een stalgenootje rubberen matten gekregen. Die had ze nog liggen en deed ze niks mee.
Nu zo'n 3.5 x3 voorzien van matten.
Super blij mee al. Deze zijn alleen vrij dun 1.5 cm.

Dus nu wil ik nog een plek maken waar ze comfortabel kan liggen. Ik heb al even gezocht op paardenmatras en koematras.
Maar het is vrij jammer dat er nergens prijzen bij staan en ik ook geen idee heb wat zoiets nou kost.