Paard wonden op paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2Horsies

Paard wonden op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 22:37

Beste Bokkers,
Ik maak me een beetje zorgen en kan dus wat goede raad gebruiken.

Vorige week heb ik mijn jaarling (merrie) op een paddock paradise gezet met 7 andere paarden. Ze stond hiervoor al twee weken naast de kudde in de wei.
Heb deze beslissing genomen, omdat ik denk dat het leven in een kudde, 24/7 buiten, de beste leerschool is voor haar.
De paddock is groot, met vier voerplekken voor hooi en twee drinkplaatsen.
De introductie was spannend, maar al snel leek de rust teruggekeerd in de kudde en leek het alsof een ruin zich over haar ontfermde. Ze is onderdanig wanneer nodig (nog het veulen smekken), maar ze laat zich ook niet doen.
Ik haal haar elke dag even uit de paddock om brok bij te geven, te borstelen,... Vandaag bleek ze twee grote bijtwonden te hebben in de hals. Huid ligt niet open, maar alle haar is weg. Ook op de benen heeft ze verschillende schaafwonden. Nu stel ik mij toch de vraag of het daar veilig is voor haar?!?
Ik weet dat het maanden duurt vooraleer een paard zijn/haar plek vindt in de rangorde, maar is het normaal dat dit gepaard gaat met fysieke verwondingen?
Wil alleen maar het beste voor mijn baby....

savieralover

Re: Paard wonden op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:40

zolang de wonden niet te erg worden zou ik het zeker nog een tijdje zijn gang laten gaan. die van mij heeft ook regelmatig wel ergens een plekje daar ontkom je gewoon niet aan in een kudde

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:40

Een wonde hier en daar is niet abnormaal bij een nieuwe kudde, zo lang het over oppervlakkig gaat moet je je nog geen zorgen maken.

Wat wel is dat er eigenlijk geadviseerd wordt om 1 voerplek meer dan het aantal paarden te hebben en ik lees dat er maar 4 voerplekken zijn voor dus 8 paarden met de jouwe erbij.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:43

Zijn er meer jaarlingen of twenters? Of staat ze als enige tussen allemaal volwassen paarden? Er moet minimaal nog een jong dier bij. Het is niet abnormaal dat ze als jongste bediende achteraan moet sluiten maar ze zal toch wel een echt maatje moeten hebben.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:43

Dat hoort er inderdaad bij, zeker als ze er pas twee weken staat.

Ik vind het ook gek om te horen dat er maar 4 plekken zijn voor het aantal paarden dat ze hebben. Zoals hierboven wordt gezegd is eigenlijk de ‘regel’, altijd een extra voerplek dan dat er paarden zijn...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:45

Ik zou het even aankijken, dit zal niet zozeer met de plek te maken hebben maar met de rangorde bepalen. Verhuis een paard ook niet te vaak, dit kan ongemerkt veel stress opleveren.

Mijn ervaring is hoe lastig ook dat je haar nu beter even een tijd tussen deze paarden kan laten, niet teveel eruit halen. Ze moet even aansluiting bij deze paarden vinden en een plek in de groep en dat zal nu gezien haar leeftijd onderop zijn.

De regel van voerplekken is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Bij ons eten alle paarden uit 1 grote ruif, dat gaat met een vaste kudde prima.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:50

Is er onbeperkt ruwvoer?

Hoe is je jaarling opgegroeid? Je kan er vanuit gaan dat ie nog veel te leren heeft in een groep, is het een stabiele groep? Is er een paard waar ie al mee kan optrekken? Staan ze ook op het gras?

Een bijtwond en verdere oppervlakkige schade hoort erbij, alle onderlinge regels moeten weer duidelijk gemaakt worden. Zal later als ze haar plaats in de groep zal gaan verkennen wel weer eens voorkomen.
De wonden op het been is verstandig in de gaten te houden of die niet komt door gevaarlijke omheining. Als het puur van een trap is dan moet ze leren sneller weg te wezen.

2Horsies

Re: Paard wonden op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 23:12

Bedankt van de reacties. De 4 voerplekken zijn telkens plaatsen waar 4 paarden kunnen eten. (4 openingen naar hooi). Er is onbeperkt hooi.
Ze heeft een merrie bij wie ik haar al heb zien slapen en knuffelen.
Ik heb haar ook al zien liggen slapen, dus dat is wel positief denk ik

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:36

2Horsies schreef:
Bedankt van de reacties. De 4 voerplekken zijn telkens plaatsen waar 4 paarden kunnen eten. (4 openingen naar hooi). Er is onbeperkt hooi.
Ze heeft een merrie bij wie ik haar al heb zien slapen en knuffelen.
Ik heb haar ook al zien liggen slapen, dus dat is wel positief denk ik

Dat is zeker positief! Kijk het gewoon even aan, het is echt niet gek dat ze afentoe wat lakschade hebben.
Ze komt echt wel op haar plekje, geef het de tijd :j