Weide indeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiath

Weide indeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 07:16

Afbeelding
Hey iedereen, ik heb een wei (helft) ter beschikking met veel hoog gras. (Vanvoor is een korter stuk met platgetrapt gras) Ik weet niet goed wat ik moet doen, wat gezond is voor mijn fjord. We kennen al een verleden van zandkoliek en dit wil ik niet nog eens meemaken. Strookbegrazing? Beperkte tijd op de wei hoelang? Een stuk afmaaien? Bijvoeren? Graag hoor ik jullie mening/adviezen... foto is wel niet recent maar dan hebben jullie een idee

meggiemeg

Re: Weide indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:05

Heel lang gras gaan ze plat lopen, dan eten ze het vaak niet meer, mij keuze zou dan zijn elke dag een strookje erbij, even bekijken hoe groot dat strookje is in wat ze dan op eten op een dag.

Sumack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:29

Wij zetten ze op strook begrazing. Twee shetlanders.Wanneer het goed kaal is krijgen ze meer. En de wei is in drie stukken gesplitst.

Nadiath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 08:42

Sumack schreef:
Wij zetten ze op strook begrazing. Twee shetlanders.Wanneer het goed kaal is krijgen ze meer. En de wei is in drie stukken gesplitst.

Jij voert ook niet meer bij dan? Ik vind het echt heel moeilijk allemaal. Heb jij foto’s? Ben dit ook niet gewoon mijn paard komt van een korte weide en paddock.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:51

Een fjord is meestal niet zo geschikt om onbeperkt op een volle wei te zetten.

Het hangt wat af van hoe groot het stuk is, wat je met haar doet en wat de mogelijkheden zijn. En idem voor haar vriendje (??)

Ik zie 2 goede opties:
1) strookbegrazing, al dan niet met arm hooi bijgevoerd afhankelijk van hoe groot je de stroken maakt.
2) 2-4u per dag op de wei en de rest op een paddock met hooi.

Mijn keuze zou de eerste zijn.
Wij zelf doen strookbegrazing met een kudde van 6, zetten de wei over een +/- 50m ongeveer 75 cm bij per dag en voeren onbeperkt grof hooi bij. (En hebben een soort track voor de beweging). Iedereen goed op gewicht en gezond.

Als je je stroken te groot maakt of de hele wei geeft zal je zien dat ze veel vertrappen en hele stukken als mestplek zullen gebruiken. Hierdoor moet je achteraf veel maaien en heb je meestal ook meer netels etc. Op die mestplekken.