Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MutsAapje

Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 10:32

Wij kregen zojuist een bericht in onze stal groepsapp van de stalhouder: "Per 1 juli wordt de stalhuur €***". Het gaat om een stijging van 15% die in minder dan vier weken al betaald moet worden.

Het bedrag voorheen vond ik al op het randje en betaalde ik enkel omdat ze er 24/7 buiten staan met grote stal en verharde paddock met zogenaamd altijd toegang tot de wei via een zogenaamd droog pad en ik had toen snel een plek nodig. Helaas bleek al na korte tijd de plek heel veel negatieve punten te hebben en dat er over meerdere zaken was gelogen tijdens de bezichtiging.

Ik ben dus sowieso al opzoek naar wat anders, maar de zoektocht loopt niet erg lekker. Dus "opladen en wegwezen" is geen optie. In ieder geval niet op acceptable afstand.

Er is een contract getekend. Hierin staat dat het stalgeld per 1 januari of 1 juli verhoogd kán worden. Opzegtermijn is de standaard kalendermaand.

Maar mag dat wel, zo kort van tevoren en zo'n groot verschil? En kan ik hierdoor eventueel onder de opzegtermijn uitkomen?

Ik heb dat geld niet en zou ook nooit een stalling hebben gekozen met zo'n maandbedrag, nog niet misschien. Het bedrag dat hij nu wil vragen is vergelijkbaar met het stalgeld van de meeste semi-luxe stallingen in deze omgeving en dat is deze stalling zeer verre van.

Kijkende naar de paar reacties die anderen al hebben gegeven in de chat, staan mijn stalgenoten ook niet achter zijn idee. Maar voordat we met z'n allen bij de stalhouder aan tafel gaan zitten, zou ik graag wat meer kennis hebben betreft zo'n situatie over wat wel en niet kan, wie heeft welk recht etc.. Ondanks de ontevredenheid over de stalling, is de eigenaar een prima vent en ik zie er momenteel geen toevoegende waarde in om dit met een vijandige houding op te lossen. Uiteraard wel met een stijve poot, mits ik er een heb om op te staan. De stalling is in Nederland.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:42

Hier gaat het stalgeld ook omhoog aangezien er al 3 jaar geen gras groeit en de boer hooi moet halen en voeren. Of het mag op het korte termijn weet ik niet maar volgens mij mag stalgeld verhogen altijd.

Gezien het contract lijkt het me dat de verhoging per 1 juli in mag gaan.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:43

Heeft je stalhouder een reden voor de verhoging aangegeven?
Het klinkt als een flinke verhoging, dan zou een reden voor de verhoging noemen wel logisch zijn.

Anoniem

Re: Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:44

In het contract staat dat het dus 1 juli verhoogd mag worden. Een maand van te voren aangeven is naar mijn idee heel netjes.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:51

Ik denk dat de TS het probleem meer vind dat het 15% omhoog gaat.
Zelf vind ik dit een heel behoorlijke stijging.
Er is geen extra luxe bij gekomen zoals nieuwe bak ofzo?

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:55

15 procent is wel veel, ik heb op 2 verschillende stallen 2 keer een verhoging meegemaakt. Van 275 naar 290 euro.
Een de andere stal van 300 naar 305 euro.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:57

Ik denk dat de staleigenaar dit eigelijk voor 1 juni had moeten zeggen als je echt wil vitten. Maar verder lijkt het me gewoon te mogen. 15% klinkt veel, maar met de droge zomers de afgelopen jaren kan ik mij wel voorstellen dat hij bvb van 200 naar 230 gaat. (Geen idee wat de echte prijzen zijn, voor het idee).

Als je dit in juli niet wil betalen, kan je nu je stal opzeggen en heb je nog een maand om op zoek te gaan naar wat anders.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:59

wat ik niet snap is dat er altijd zo'n gemekker is als stalgeld omhoog gaat en een staleigenaar daar altijd maar een reden voor zou moeten hebben of uitleg zou moeten geven waarom hij of zij iets doet.( En net als in elke bedrijfstak er vinden overal prijsverhoging plaats wat 9vd 10 x doorgevoerd word naar de klant)

Kijk om je heen..dagelijks vinden er prijs verhogingen plaats om je heen. Stilzwijgend betaal je meer en meer voor je boodschappen je gas water huur noem maar op.

Als er een verhoging plaatsvind zal een staleigenaar dit nodig achten en ben je het er niet mee eens is het inpakken en wegwezen of betalen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:00

15% hoeft niet veel te zijn als je kijkt naar het startbedrag. Als ik 200 betaal en ben erg tevreden en mijn pension baas zou zeggen 230 omdat het anders gewoon niet uit kan ( let wel dat over die 15 % hij ook belasting moet betalen, dus feitelijk verdient hij niet gek veel meer).

Door de droogte kost het meer om te voeren.
Dus ja ik ga dan akkoord. Ook 1 maand van te voren. 30 euro voor elke hele maand met een jaar droogte... en toch die garantie dat er goed gevoerd wordt, vind ik zeker acceptabel.

Maar 15% over 450 euro wordt het al ietsjes anders.

Tis niet zo dat je veel verdient als pensionhouder, soms is iets meer betalen gewoon fair. Ik zou niet te moeilijk doen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:04

Ik denk dat de verhoging ook grotendeels afhankelijk is van wat jij nu betaald. Is het netjes om het zo kort van te voren te vermelden, nee, daar ben ik het mee eens.

De kosten lopen enorm op met deze weersomstandigheden, al verschilt het ook per regio. Hier in het uiterste puntje van de Achterhoek hebben wij al 9 weken geen regen gehad. Zelfs de boeren zijn aan het hamsteren geslagen, omdat er gewoon niets groeit. Beregenen kost ook zo'n 100 euro per ha, die kosten moeten ook ergens vandaan komen.
Laatst bijgewerkt door suffie op 03-06-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:04

jaime_andrea schreef:
wat ik niet snap is dat er altijd zo'n gemekker is als stalgeld omhoog gaat en een staleigenaar daar altijd maar een reden voor zou moeten hebben of uitleg zou moeten geven waarom hij of zij iets doet.( En net als in elke bedrijfstak er vinden overal prijsverhoging plaats wat 9vd 10 x doorgevoerd word naar de klant)

Kijk om je heen..dagelijks vinden er prijs verhogingen plaats om je heen. Stilzwijgend betaal je meer en meer voor je boodschappen je gas water huur noem maar op.

Als er een verhoging plaatsvind zal een staleigenaar dit nodig achten en ben je het er niet mee eens is het inpakken en wegwezen of betalen.

Ben ik met je eens, maar als de stalling zo te horen al flink aan de prijs is t.a.v. wat de to ervoor krijgt.... en over welke bedragen gaat het? 250 euro of 450 euro? Dat scheelt nogal!dan is het een ander verhaal

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:05

jaime_andrea schreef:

Een verhoging doorvoeren is normaal en als dit gelijk loopt met de inflatie zal je er niet veel mensen over horen. maar 15% is wel heel wat meer dan inflatiecorrectie.
Bij zo'n verhoging hoort op z'n minst een onderbouwing waarom dit zo hoog is ipv de gebruikelijke 3 a 4%

Wij hebben ook een keer een enorme verhoging gehad, maar toen waren er flinke investeringen gedaan, oa een binnenbak. De verhoging was ook ruim van te voren aangekondigd zodat de mensen die dit niet wilden betalen tijd hadden om iets anders te zoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:09

Ja dit kan inderdaad gebeuren. Maar als je het geld niet hebt, ik ga er vanuit dat het om een paar tientjes gaat, is het dan sowieso wel verstandig om je paard te houden?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:09

TS, waarom zou je stalbaas, volgens jou, het stalgeld niet mogen verhogen? Heb je een vast bedrag afgesproken? Volgens mij niet. Tevens staat er zelfs nog in je contract dat het verhoogd kan worden, wat dus ook gedaan is. Ik snap je niet helemaal. Natuurlijk mag hij dat doen. Je gaat toch ook niet over de bakker een bericht plaatsen omdat het brood 15% duurder is geworden terwijl je het niet lekker vind? Dan is het heel simpel, dan koop je ander brood ;)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:13

Google even voor de gras en stro prijzen ,dan begrijp je je stalbaas misschien beter.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:23

De prijzen van hooi stijgen ook flink. Dus ik snap het wel en 15% hoeft neit veel te zijn.

Als bij mij ineens gezegd zou worden van joh stalgeld gaat omhoog, dan begrijp ik dat heeeeel erg goed. En zou ik het niet erg vinden.

Maar ik snap ts aan de andere kant ook wel, ze zit niet op der plek en wil er eigenlijk weg. Dan kan een stijging die gewoon mag volgens contract vekeerd vallen, omdat je niet tevreden bent.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:25

Hier in Zuid West Brabant is de eerste snede er al af, mooi droog hooi van wat ik heb gezien. 2e snede zal niet lang meer duren, gras groeit als een tierelier. Ook met de droogte.

Ik snap best dat beregenen ook geld kost, maar 15% huurverhoging is wel echt absurd.

Zeker als het eindbedrag niet meer in verhouding staat met wat je er voor krijgt.

Voor 24/7 padock/ weiland ga ik ook echt geen €300 per maand betalen bijvoorbeeld. Hooi is duur, maar niet zó duur.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:28

Hier groeit het gras dan weer totaal niet. Zuid oost.
Waar er regen was voorspeld is deze niet gevallen.
het gras knispert onder je voeten.
Wil hier een goede tweede snee komen hebben we nog veel water nodig.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:29

Waarom niet even je stalgeld in euro's hier vermelden, is toch geen geheim en maakt de discussie makkelijker :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:30

De meeste stallen zullen wel er van uit gaan dat het een slechter hooi jaar kan gaan worden, maar of dat ook zo is dat weet nu niemand nog.
Wij hebben gisteren weer voor een heel jaar hooi ingekocht gewoon voor de oude prijzen (de prijzen die we al een groot aantal jaren betalen). Het lijkt een heel makkelijk excuus maar of dat ook echt zo is moet je altijd maar afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:32

Dimple schreef:
Waarom niet even je stalgeld in euro's hier vermelden, is toch geen geheim en maakt de discussie makkelijker :o

Dat is idd wel makkelijk. Stel het gaat om 100 euro betaal je maar 15 euro meer. Dat is natuurlijk niet zoveel. Maar als je al 300/400 betaald is het wel absurd veel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:33

Suzanne F. schreef:
Ja dit kan inderdaad gebeuren. Maar als je het geld niet hebt, ik ga er vanuit dat het om een paar tientjes gaat, is het dan sowieso wel verstandig om je paard te houden?

Moet eerlijk zeggen dat dit ook het eerste was dat ik dacht. Dat en je geeft aan niet weg te kunnen/willen.... Dan is je onderhandelingspositie gewoon niet zo heel sterk.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:34

Een 2e snede gewoon gras is hier nog niet eens gemaaid door de boeren, laat staan dat er een 2e snede hooi komt..... Het verschilt zo enorm per regio. Ik laat mijn hooi nu uit Brabant komen, 120 ronde balen. Dat is ook schreeuwend duur, omdat ik nu te maken heb met transportkosten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:34

inkopers betalen op het moment al 50€/baal hooi (grote baal), en dat is inkoop. er groeit in sommige delen van nederland nu bijna geen gras, dus ik snap het wel.

als er in het contract staat dat hij per 1 juli het stalbedrag kan verhogen, dan mag hij dat doen. jij bent vrij om dan daar te blijven staan of niet. natuurlijk kunnen jullie een gesprek aangaan ter verduiding. daarnaast zou ik gewoon verder zoeken, maar ik denk dat er erg veel stallen gaan verhogen ivm gestegen hooi en stro kosten.