Mijn nieuwe paradijsje in de maak!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Mijn nieuwe paradijsje in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 22:59

Hoi,

Inmiddels 3.5 jaar geleden ben ik verhuisd, maar voor mijn paarden vond ik helaas geen geschikte plek in de buurt.
Hierdoor moest ik afgelopen 3.5 jaar nog steeds dagelijks 25 a 30 minuten rijden om ze te verzorgen (ik huur een weide en doe alles zelf).

Maar...... geduld wordt beloond! Ik heb eindelijk een prachtige wei gevonden op 5 minuten fietsen! *\o/*

Er moet nog een hoop aan gedaan worden en ik dacht: misschien is een volg-topic wel leuk, zodat ik zelf ook de vorderingen goed kan bijhouden.

Hier wat foto's van hoe het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Het is in totaal iets meer dan 1 hectare, volledig omheind met een twee meter hoog én ingegraven gaashekwerk.
De bewoners worden mijn haflinger, 3 mini paardjes, 2 mini varkens en mijn trouwe stalkat.

Mijn paarden kunnen niet zo goed tegen gras, dus de boel gaat gemaaid en gefreesd worden.
Alleen het varkensgedeelte blijft gras op staan.

Op dit moment lopen alle dieren door elkaar. De minis hebben een stuk waar zij wel kunnen komen en de haflinger niet. En de varkens hebben een stuk waar ook de minis niet kunnen komen.
Dit wil ik op de nieuwe weide weer maken.

Wat niet op de foto's staat zijn 2 hokken waar ik mijn spullen en hooi kwijt kan en de schuilstal.

Verder is er achteraan (staat ook niet op de foto) nog een deel naar links dat in een punt loopt. Hier wil ik een zit gedeelte maken voor onszelf en een aantal speel dingen neer zetten voor onze 2 jarige dochter.

Ik heb al wat ervaring met weides indelen, haha. Maar als jullie nog tips, trucjes, ideeën, enz. Hebben, dan hoor ik dat heel graag!

Volgens jullie mee?

Groetjes Jacyntha!

Hutcherson

Re: Mijn nieuwe paradijsje in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:01

ga je helemaal geen weide aanleggen?
ik heb zelf een halve hectare en heb er een paddock paradise van gemaakt met een 3,5 meter brede track rondom de twee weides die we gemaakt hebben. tussendoor een kronkelpad. en we hebben een bak.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 23:04

Alleen voor de varkens komt een gedeelte waar gras op mag blijven staan. Verder wordt het allemaal zand.
Ik heb 1 mini waarvan de darmen over de flits gaan, 1 die vervangen raakt als ze gras ruikt en mijn haflinger is voor alles allergisch (ik heb een hele kneuzen familie staan, haha)..
Vandaar dat ze onbeperkt hooi en 0 gras krijgen, daar doen ze het het beste op..

Ik wil ook een stuk indelen als "rijbak", waar ze wel altijd mogen staan, maar wat ik af kan sluiten als ik iets wil doen.
Het rijden zal ik weer moeten gaan opbouwen, dus die optie lijkt me erg prettig..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:56

Ik zou hooien van dat land, 1 ha stofplaat wordt niemand vrolijk van incl. je huurbaas, met de huidige droogtes in de zomer heeft het nog meer nadelen qua wateropname na regen. Plus dat het een dure grap is om opnieuw te moeten inzaaien bij vertrek.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 07:56

Ik heb zelf de middelen niet om te hooien van het land, dus dat zou voor mij ook een duur grapje worden.
Daarnaast zijn de plannen uitgebreid besproken met de eigenaar van het land en die vindt het helemaal prima.

Mijn huidige "wei" bestaat ook uit alleen zand en ik heb echt geen last van een stoffige boel, ook niet met deze droogte...

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:26

Wat heerlijk dat je zo'n weide lekker kort bij huis gevonden hebt.
Succes met 'klussen' :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:48

Inderdaad een paradijselijk plekje!
Wat ik niet goed begrijp is dat je gaat maaien en frezen, maar wat daarna? Dan komt er toch vervolgens terug een deel gras, maar ook een boel onkruid omdat je grasmat gebroken is? Als je het dan niet heel kort houdt ontstaat er een veld met veel distels, jjk en andere ongewenste dingen.
Ben je heel zeker dat de eigenaar op het moment dat je vertrekt niet wil dat je de weide terug netjes inzaait? Heb je dat zwart op wit zodat er zeker geen misverstand kan zijn?
Hooien hoeft niks te kosten, met een beetje zoekwerk vind je wel iemand die het voor jou wil hooien, en bv voor de helft van het hooi voor jou en de andere helft voor hem.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:06

Super mooi plekje, ik volg!
Lijkt me super, zo dicht bij huis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:13

Idd. hooi op stam aanbieden via marktplaats of loonwerker vragen te hooien incl. meenemen en verkopen opbrengst voor compensatie kosten. Braak laten liggen als zwarte grond is bar slecht voor waterhuishouding (terug aanvullen grondwater voor drinkwater en jouw eigen put bv, begaanbaarheid terrein zelf) en de zon er op zo kost je vruchtbaarheid (organisch materiaal foetsie), iets wat je huurbaas niet leuk gaat vinden als die weer jaren lang organisch materiaal moet gaan opbrengen om het in de verste verte weer bruikbaar te krijgen. Het is eigenlijk verwoestijning wat je dan doet nl. Planten groeien niet zonder organisch materiaal in de grond, vandaar dat de 2e woestijn van Europa IJsland is (overbegrazing + zon-/winderosie = geen voeding om te groeien). En dan is het nog maar de vraag of dat zo braak laten liggen mag (immers agrarische grond, incl. regels) en of de onkruiden na het vrezen niet een bestrijdingsverplichting kennen (distels bv).

En als je een ander laat hooien kan je ook kijken naar het laten bemesten/injecteren tegen vergoeding, al zou ik er echt geen varkensmest op willen. Dan groeit het gras goed en hoewel waarschijnlijk ook als hooi te rijk voor jouw pony's, is dat dan geen probleem. Voor jouw is het gras onderdeel goed zorgen voor eigendom van een ander en een fijner klimaat voor je dieren en jezelf om te zijn.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 21:36

Ik heb de weide waar ze nu staan ook op deze manier gefreesd en het stuk waar ze niet lopen (is afgezet omdat mensen ze gingen voeren), is het gras weer volop aangegroeid (met een normale hoeveelheid onkruid, niets extreems).

Het stuk waar ze wel lopen is uiteraard zand gebleven. (On)kruiden krijgen geen kans met de mini varkens die het direct opeten zodra het de kop opsteekt.. Dus persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in.

Het wordt ook geen hectare zand, want een groot deel wordt voor de varkens, hier blijft gras op staan.
Dan is er nog een stuk van 30x50 waar bomen staan..
Een ander groot stuk staan fruitbomen op, hier mogen de dieren niet bij komen, dus dit blijft zand.
En ik ga aan de achterkant een stuk inrichten als "terras" en speelplek voor onze dochter.

Ik denk dat je het stuk zand meer moet zien als een flink looppad en een grote paddock.. ipv als 1 hectare stof..

Wat betreft de afspraken met de eigenaar denk ik niet dat ik me daarover hoef te verantwoorden op bokt.
Ik maakte het topic aan omdat ik het leuk vind de vorderingen bij te houden en tips te krijgen...
Ik snap dat de tips hierboven goed bedoeld zijn en zo worden ze zeker ook opgevat hoor. Maar hoe ik het achter moet laten als in ooit vertrek is verder mijn zorg natuurlijk. Al is het fijn er op gewezen wordt, daar niet van..
Ik hoop alleen nu vooral tips te krijgen over andere zaken :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 21:38

Volte: wat leuk dat je volgt!
Momenteel nog geen spannende updates, want we hebben alleen wat materiaal gebracht dat we nodig hebben...
Zodra er iets gaat gebeuren maak en plaats ik weer foto's! :))

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 22:00

Zo! Twee dagen bezig geweest met maaien (bij gebrek aan machines), maar het is aardig gelukt en we hebben nu beter zicht op wat er gedaan moet en kan worden..

Afbeelding

Afbeelding
Onze knappe hulp <3

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:14

Leuk en aas alvast succes met voorbereiden.
De plek komt mij wel bekend voor al kan ik niet echt plaatsen waar precies.
Lijkt op regio Hoogerheide

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 22:28

Het is niet in Hoogerheide..
En het is vanaf de weg niet zichtbaar, dus ik denk dat je een andere plek bedoelt :)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:41

Leuk om vorderingen te volgen.
Heel veel succes

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 08:27

Leuk dat je volgt!
Na wat tegenslagen vorige week, eindelijk een heel stuk opgeschoten.

Afgelopen zaterdag kwamen mijn broer en 3 vrienden, mijn beste vriendin, mijn stiefvader en moeder en natuurlijk mijn man en onze dochter helpen met klussen.
De palen zijn gezet, de indeling is (zo goed als) af, het draad hangt en de hooibakken staan. Super blij ben ik ermee!
Als het weer meewerkt komt mijn vader komende week een stukje bestraten voor de hooibakken en dan is het bijna helemaal af *\o/*

Onze super hulp heeft ook weer goed haar best gedaan :+:
Afbeelding

De hooibak voor mijn haflinger:

Afbeelding

De hooibak voor de minis:

Afbeelding

Achter de hooibak zie je een stukje van de fruit bomen die er staan :9
Hier wil ik volgend jaar wat eetbare dingen bij zetten, maar dit jaar gaat dat hem niet meer worden.

Stukje van de indeling:

Afbeelding

Achteraan is een strook gras voor de varkens, met daarnaast ruimte voor ons om te zitten en om de hoek is nog een punt, daar komen wat speel dingen voor onze dochter.

De hoek die niet op de foto staat is ook nog een weitje voor de varkentjes, wat zullen ze gaan smullen :9