Paarden op pas gemaaid gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Paarden op pas gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 16:15

Ik heb gezocht, maar kan het antwoord niet echt vinden.
Deze week halen we het hooi van ons land. Nou weet ik dat je met hooibalen voeren moet wachten, maar hoe zit het met het gemaaide gras? Kunnen de paarden direct op het land als we de balen er af hebben, of is het ook daar verstandig om te wachten? En in het laatste geval: hoe lang zouden we moeten wachten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:25

Pas gemaaid zal er meer fructaan in zitten maar ze hebben minder te eten.
Dat het hooi nog niet gevoerd kan heeft een andere reden.
Je kan voor meer info beter zoeken op gemaaide wei.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:26

Je moet wachten tot het hoog genoeg staat dat je paarden ook wat te eten hebben :+
Een vuist en een duim, zeiden de boeren vroeger (cm of 10-12 hoog dus).

Gemaaid gras is - net als kort afgegraasd gras - stressgras. Als je paarden gevoelig zijn voor suikers/HB, kun je beter wachten tot er echt een beetje blad op staat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:53

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar hier is alles wat ze afvreten gewoon binnen de dag verbrand.
Misschien toch beter even wachten tot het regent en er weer wat kan groeien.
Tenzij je land genoeg hebt natuurlijk, dan maakt het niet uit :D

Pareltjes

Re: Paarden op pas gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:24

Je moet met deze omstandigheden direct na het grazen beregenen. Als je dat niet wilt dan wachten tot het gras goed in het zaad schiet en dan de paarden erop. Dan is de groei geremd en verbrand het minder snel.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:24

Ik doe het paard en de schapen er direct op. Kunnen ze mooi de kanten en de hoeken kaalvreten. Overigens het kan geen kwaad om ze op pas gemaaid land te zetten. Die dooie stoppels zit niet veel in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:29

Pareltjes schreef:
Je moet met deze omstandigheden direct na het grazen beregenen. Als je dat niet wilt dan wachten tot het gras goed in het zaad schiet en dan de paarden erop. Dan is de groei geremd en verbrand het minder snel.

Ik weet het, maar ik heb geen regen :')
Hier staan op een paar stukken al 3 maand geen paarden en ik heb 5cm gras, dus vraag mij af of er nog veel in zaad gaat komen. Het is ook voornamelijk geel nu.
Zelfs het JKK overleeft het niet. Dat is dan weer een voordeel :+

Delaja

Re: Paarden op pas gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 17:36

Gelukkig is de verwachting dat het de dag na het balenpersen gaat regenen, dus wat dat betreft zitten we goed.
Ik kan wel een paar weken afwachten, heb gelukkig geen hoge nood. We hebben een lange strook apart gehouden en kunnen, als die heel kaal wordt, met hooi aanvullen zodat de rest van de weide wat bij kan komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:39

Ik duim met je mee voor de regen ! :D

Bedacht mij zonet ook dat het hier trouwens sinds een paar weken verboden is te beregenen.
Ook niet met grondwater of water uit waterlopen.
Dat is nog nooit gebeurd zo vroeg op het seizoen. B-)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:27

Pandora2 schreef:
Pareltjes schreef:

Ik weet het, maar ik heb geen regen :')
Hier staan op een paar stukken al 3 maand geen paarden en ik heb 5cm gras, dus vraag mij af of er nog veel in zaad gaat komen. Het is ook voornamelijk geel nu.
Zelfs het JKK overleeft het niet. Dat is dan weer een voordeel :+

Als het geel is kun je de paarden er gewoon opzetten. Dan is het toch al kapot. Hebben ze in iedergeval nog wat te doen.