Waterbron tips gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Waterbron tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 00:29

Zijn er bokkers met een waterbron voor het sproeien van de rijbaan?
Ik heb een rijbaan langs een regensloot. Deze sloot staat droog nu het al zolang niet regent.
We willen een waterbron laten slaan. Nu hebben we een benzine pomp voor de sloot die 36000 liter/uur pompt.
Ze hebben mij vertelt dat er ook dieselpompen bestaan voor op de waterpomp.
Hoe hebben jullie dit aangepakt met beregenen van de bak (sprenklers of doen jullie dit handmatig met de slang)?

kirsten87

Re: Waterbron tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 06:43

Ik heb een filterbuis van 8 cm diameter en 10 meter lang in de grond laten spuiten door een loonwerker uit de buurt. Deze kwam met een watertank en een lange slang, die spoot zo een gat van 10 meter diep buis erin en je kan gelijk de pomp erop zetten. Is wel afhankelijk van welke grond soort je zit wij zitten op zand

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:52

Wij hebben elektriciteit en weet zo helaas de afmetingen niet meer.
De eerste jaren heb ik met slangen gesleept.
Vol met water, zo zwaar. Dan had ik al geen puf meer om te rijden.

Nu hebben we van die gazon sproeiers die omhoog poppen.
Deze hebben we niet in de grond maar op een paaltje. Maar de sproeiers zelf hebben een hele fijne nevel. Makkelijk af te stellen en geven niet dat tjkk tjkk geluid. En niet duur. Daarom daarvoor gekozen.
Deze hebben we in een 20x60 bak 4 aan elke kant staan.
Onze pomp is niet sterk genoeg om ze alle 8 tegelijk voldoende water te geven.
Dus ik heb er 2 kranen tussen zitten, dan zet ik de linkerhelft aan, 10 minuten later de rechter.
En dan is het in 20 minuten tijd lang genoeg gesproeid om een uur te kunnen rijden.
Dus terwijl ik mijn spullen pak en het paard poets en zadel heb ik ook de bak gesproeid.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:04

Wij hebben een put laten pulsen/slaan. Ca 9 meter diep.

Ik heb een benzine pomp waar ik 6 sproeiers op de rijbaan ( hoeken en B en E) op heb staan, tevens staan er dan tegelijk ca 12 sproeiers in de wei voor het gras.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:07

Ik denk dat je binnenkort zelfs geen bronnen meer mag laten slaan. Je zit niet in de buurt van een waterwingebied? Je moet toestemming hebben van het waterschap en in deze tijd van droogte weet ik niet of ze dit toestaan.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:14

Wij hebben al een bron liggen maar omdat we niet wisten hoe of wat hebben we er 13 jaar niets mee gedaan. Nu zijn we aan het kijken hoe en wat om er een pomp op aan te sluiten. Hoe diep de bron is weten we niet precies maar toen we gister met een touwtje en spijker de bron in gingen, hadden we al op 7 meter water. We zijn nu aan het uitzoeken wat voor pomp er het beste op kan; een bronpomp, hydrofoorpomp of.....

Ik lees dus graag mee hier om tips en ideeen op te doen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 16:40

FrNo schreef:
Wij hebben een put laten pulsen/slaan. Ca 9 meter diep.

Ik heb een benzine pomp waar ik 6 sproeiers op de rijbaan ( hoeken en B en E) op heb staan, tevens staan er dan tegelijk ca 12 sproeiers in de wei voor het gras.

FrNo ik ben erg benieuwd naar wat voor benzinepomp jullie gebruiken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze pomp, ik kan straks evt. meer info geven, ik moet dadelijk even weg.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:39

FrNo super dat deze pomp op de waterbron kan. Nu we de bak sproeien met water uit de sloot gebruiken we ook zo'n benzinepomp. Super als we deze dan aan de pomp kunnen aansluiten, scheelt weer een investering.
Mag ik vragen wat voor sproeiers je er op aangekoppeld hebt?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:52

Tevens ben ik benieuwd naar de diameter van jullie bronnen (dus de binnen buis en de mantel).

Wij hebben een 20x60m baan liggen op kleigrond. Ik wil graag een flinke capaciteit water.
De huidige pomp kan zo'n 36000 liter water per uur aan. Ik wil voorkomen dat ik met de waterbron uren bezig ben om de bak goed nat te krijgen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:08

Ik zal morgen antwoorden, ik ben nu op het werk, tot 23.00 uur.
En weet dit zo niet uit mijn hoofd.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:23

De buis is 110 mm.
De buis van de pomp is denk ik ca 50 mm.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:17

Let op. Bronwater is vaak ijzerhoudend, waardoor je drainage dicht kan slibben. Een ontijzeringsinstallatie is behoorlijk prijzig.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:27

petra8 schreef:
Wij hebben al een bron liggen maar omdat we niet wisten hoe of wat hebben we er 13 jaar niets mee gedaan. Nu zijn we aan het kijken hoe en wat om er een pomp op aan te sluiten. Hoe diep de bron is weten we niet precies maar toen we gister met een touwtje en spijker de bron in gingen, hadden we al op 7 meter water. We zijn nu aan het uitzoeken wat voor pomp er het beste op kan; een bronpomp, hydrofoorpomp of.....

Ik lees dus graag mee hier om tips en ideeen op te doen.

7m is al wel vrij diep. Houd in de gaten dat de aanzuighoogte van een eventuele centrifugaalpomp hoog genoeg is, ook als het peil eventueel nog wat weg zakt.

Met een bronpomp heb je daar geen last van, naar dan moet de diameter van de bron wel groot genoeg zijn voor de pomp.

Het is ook goed om te weten dat veel fabrikanten de max. opbrengst van de pomp geven bij 0 bar. Bij druk die je nodig hebt voor je sproeiers (3+?) wordt dat vaak minder.

Of het grondwater ijzerhoudend is, is niet te voorspellen op afstand. Daarvoor kun je het best een boormeester uit de buurt vragen, zij kennen de bodem vaak precies. Bij sommige technieken, zoals zuigboren, kunnen ze tijdens het boren van de bron de kwaliteit van de grondlaag beoordelen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:22

Wat zijn jullie kwijt om zo'n bron te laten boren?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:35

Wij hebben dit weekend 375 betaald voor een put te laten spuiten. Heb een offerte gehad van iemand die deed boren en dan zou alleen de put maken al rond de 1000 euro liggen. Vraag dus goed rond.

Nu zijn wij nog op zoek naar een goede waterslang, moeten zelf nog 1 dikkere hebben als eerste slang. Daar zit ook veel prijsverschil in.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:44

Ik ben het ook aan het uitzoeken en de kosten zijn meestal rond de 300-500 euro afhankelijk van de diepte. Je hebt kant en klare sets om een rijbaan te sproeien op verschillende sites, inclusief pomp, dacht rond de 1200 euro.
Tot een pomp met capaciteit van 10m3 is het hier vergunningsvrij, al die sets die ik heb gezien hebben een pomp die net daaronder is, dus ik denk dat het op veel plekken de max is. Water uit de sloot halen mag hier niet meer, grondwater wel. Ik denk dat het wellicht goedkoper is om in de herfst te laten doen oid. nu wil iedereen het natuurlijk. Al is dat kraanwater wat er nu op mijn weitje gaat ook niet goedkoop, maarja opnieuw inzaaien is duurder.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:50

Wij zijn er bijna een jaar mee bezig geweest... juli 2019 kwamen de eerste personen om te pulsen. Dat lukte hun niet. Daarna nog iemand anders gevraagd, duidelijk aangegeven dat het anderen niet gelukt was ivm grind. Deze kwam ivm drukte eind augustus en heeft toen op 2 plekken geprobeerd en het lukte niet. Maar hij wilde niet opgeven en kwam dit weekend dus nog een keer proberen en dit keer lukte het gelukkig wel.

En het stomme is dat mijn ouders (tevens buren) een put hebben welke ongeveer 10 meter vanaf ligt en daar altijd goed water te krijgen is.... Gelukkig is het gelukt, de pomp is aangesloten en ik denk dat het heerlijk is dat we niet meer een pomp en put hoeven te delen na zoveel jaren.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 12:22

joyce83 schreef:
Wij hebben dit weekend 375 betaald voor een put te laten spuiten. Heb een offerte gehad van iemand die deed boren en dan zou alleen de put maken al rond de 1000 euro liggen. Vraag dus goed rond.

Mag ik vragen hoe diep de waterbron is gegaan?
Wat is de diameter van de buis waaruit je het water oppompt?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:24

Put is geslagen op 10 of 11 meter volgens mij en het water zit op 6,5. De diameter is 7.5 een pvc buis.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:48

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 23:45

Mag ik nog een vraag voorleggen :D

We hebben inmiddels een bron van 12m diep in de grond met een buis van 7,5 cm diameter.
We gebruiken een benzine pomp met een zuigslang van 5cm dik. WE sproeien de bak dan met de hand met de slang. Nu krijg ik er geen goede continue stroom water uit de pomp. Soms gaat het even heel goed en geeft hij flink water en daarna zakt het terug naar een tuttig straaltje om vervolgens weer even een flinke plons te geven.
Zou het kunnen zijn dat de zuigslang te diep in de bron zit waardoor het water niet snel genoeg toe kan stromen? Staat de pomp te hard ? Of misschien de zuigslang te dik?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 00:58

Ik stond eerst te pielen met simpele tuinsproeiertjes.. Moest 4x per dag verzetten als ik les had. Heel intensief!
Nu ringleiding gelegd met slangen van 19 mm dik. En daar rainbirds op. Heb er 6 en die pakken het gros van de bak mee. Alleen raken ze net het midden niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:22

Hartje schreef:
Mag ik nog een vraag voorleggen :D

We hebben inmiddels een bron van 12m diep in de grond met een buis van 7,5 cm diameter.
We gebruiken een benzine pomp met een zuigslang van 5cm dik. WE sproeien de bak dan met de hand met de slang. Nu krijg ik er geen goede continue stroom water uit de pomp. Soms gaat het even heel goed en geeft hij flink water en daarna zakt het terug naar een tuttig straaltje om vervolgens weer even een flinke plons te geven.
Zou het kunnen zijn dat de zuigslang te diep in de bron zit waardoor het water niet snel genoeg toe kan stromen? Staat de pomp te hard ? Of misschien de zuigslang te dik?

Zou het niet kunnen dat er gewoon niet voldoende water is op die diepte? Wij moeten om die reden naar 20+.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 06:33

12 meter buis, maar hoelang was de geperforeerde buis je hebt ze in verschillende lengtes. Voor een elektrische pomp zou ik altijd voor de 5 meter variant kiezen. Heb thuis ook een bron van 10 meter diep en nog nooit droog gehad, deze is wel 9 cm diameter