paardenmest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 08:29

Hey allemaal,

Ik ben eens opzoekwerk aan het doen ivm paardenmest.
Wat doen jullie met jullie paardenmest?

Ik vind jammer genoeg niemand wie mijn paardenmest wil hebben... maneges, pensionstallen,boeren,...

Mijn buur komt af en toe paardenmest halen voor zijn moestuin maar dat is helaas niet genoeg...

Momenteel ligt mijn mesthoop op een zeil. (omdat ik gelezen had dat het niet rechtstreeks op de grond mocht liggen?) Is dit nu een goede manier om de mest op een zeil te leggen?

ps. ik kan geen beton laten gieten, ik huur de wei namelijk.

Iemand nog ideeen wat ik zou kunnen doen met de paardenmest? ben een beetje ten einde raad... _O-

Alvast bedankt! :D

Blussem

Re: paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:35

Wij gebruiken het om ons eigenen weiland weer te bemesten.

Scheelt ook weer kopen van mest.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:51

Wat doet je denken dat een manege of pensionstal je mest wel wil hebben? Zij moeten hun eigen mest toch ook kwijt, en afvoeren kost geld.

Weet niet hoeveel paarden en mest je hebt, maar weet dat bij mijn voormalige rijvereniging ze een karretje hadden staan voor de mest, en als die vol was, bracht iemand het naar de stort. Is wel een aantal jaren geleden.

Toch maar proberen mest afvoer bedrijven te contacteren en prijsopgaves te vragen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 08:58

Blussem schreef:

Hoelang mogen de paarden er dan niet op en hoe verdeel je de paardenmest dan over de weide? :D is er dan geen kans dat de paarden wormen oplopen?

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 09:00

kleinvosje schreef:
Wat doet je denken dat een manege of pensionstal je mest wel wil hebben? Zij moeten hun eigen mest toch ook kwijt, en afvoeren kost geld.

Weet niet hoeveel paarden en mest je hebt, maar weet dat bij mijn voormalige rijvereniging ze een karretje hadden staan voor de mest, en als die vol was, bracht iemand het naar de stort. Is wel een aantal jaren geleden.

Toch maar proberen mest afvoer bedrijven te contacteren en prijsopgaves te vragen.

Ik had op internet gelezen dat mensen dat ook deden. Maar ik wou het natuurlijk tegen betaling doen :o ik denk dat naar de stoet brengen geen optie is hier :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:38

Je kunt er bricks van maken en die opstoken als je een houtkachel hebt

Afbeelding

Er schijnt zelfs iemand te zijn die daar cursussen in geeft :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:41

Wij hadden op onze huurplek een 10m3 container en deden daar met 4/5 paarden een ruime maand mee. leeghalen kostte ong 150 euro per keer.

Nu aan huis een grotere mesthoop en die ligt ongeveer 6 maanden en wordt door de hooiboer leeggehaald voor 100 euro.

Ik wilde composteren, maar geen tijd voor vanwege verbouwing en vind het ook eigenlijk teveel gedoen. 2 of 3x pj leeghalen is zo gebeurt.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:08

Ik composteer de paardenmest en gebruik dit om het weiland te bemesten en de rest gaat op de boomgaard.
Maar ik heb er ook maar 2 lopen dus dat is dan nog wel te doen. Hoeveel paarden heb jij?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:14

DubbelDun schreef:
Je kunt er bricks van maken en die opstoken als je een houtkachel hebt

[ Afbeelding ]

Er schijnt zelfs iemand te zijn die daar cursussen in geeft :)

Leuk idee. Werkt niet in de praktijk. Zeker niet om in bulk mest te verwerken, maar zelfs niet om voor de lol een paar briketten voor de open haard te maken.
Teveel moeite, te lange droogtijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:24

Het is maar net hoeveel tijd je er in wilt steken en de droogtijd zal met deze temperaturen wel mee vallen :D
Mijn ervaring is dat je teveel kracht nodig hebt om fatsoenlijke broodjes te maken en het apparaatje daar niet geschikt voor is.

Als je echt hoeveelheden wilt persen kun je beter een grotere hydraulische pers nemen, maar of je dan nog goedkope bricks kunt maken...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:32

Tuurlijk, als je er een dagtaak van wil maken zó je paardenmest te verwerken, dan is dat theoretisch misschien mogelijk..
Maar het lijkt me sterk dat iemand daartoe bereid is in de praktijk.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:38

Wij composteren de mest ook en verdelen dat weer over t land.. de weides worden daar ook echt veel beter van!

Het is idd wel wat werk.. maar levert wel veel op

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:39

Wij hebben een eigen mesthoop en deze laten wij door een loonwerker bij de buurman over het maisland uitrijden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:50

d4rkhorse schreef:
Blussem schreef:

Hoelang mogen de paarden er dan niet op en hoe verdeel je de paardenmest dan over de weide? :D is er dan geen kans dat de paarden wormen oplopen?

Ze mogen direct weer op de weide, alleen mogelijk vinden ze het gras niet zo lekker tot er een flinke regenbui is geweest.
Als er wormen in je mesthoop zitten, dan zitten ze ook in de wei waar de mest vandaan kwam. Ze ontstaan niet in je mesthoop ineens.

Bij ons gaat de mesthoop als stalbedekking naar een koeienboer (blijkbaar werkt dat goed) en de mest van die koeienboer wordt in ons land geïnjecteerd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:13

Bowo schreef:
Ze mogen direct weer op de weide, alleen mogelijk vinden ze het gras niet zo lekker tot er een flinke regenbui is geweest.
Als er wormen in je mesthoop zitten, dan zitten ze ook in de wei waar de mest vandaan kwam. Ze ontstaan niet in je mesthoop ineens.

Bij ons gaat de mesthoop als stalbedekking naar een koeienboer (blijkbaar werkt dat goed) en de mest van die koeienboer wordt in ons land geïnjecteerd.

Als je de wei uitmest komen er veel minder wormen in het gras dus dat klopt niet.
Wel is het zo dat als de mesthoop composteert de larven dood gaan, dus als de mest lang genoeg gelegen heeft kun je de mest veilig uitrijden.
Van paardenmest wordt je wei zuur dus kun je het beste kalk strooien af en toe.

Wij hebben genoeg gras en niet zoveel paarden dus we mesten de wei dagelijks en strooien het uit op een apart stuk waar de paarden niet op komen.

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:30

Ik ben benieuwd hoe het composteren in zijn werk gaat. Kan iemand daar wat meer over vertellen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:10

Sloffer schreef:
Ik ben benieuwd hoe het composteren in zijn werk gaat. Kan iemand daar wat meer over vertellen?

Je moet de paardenmest samen met groen op een berg doen.. en groen is dan gemaaid gras, onkruid, brandnetels.. houtsnippers zijn ook goed.. stro ook maar je hebt ook groen nodig zodat ze aan gaan.. daarna is t een kwestie van de temperatuur van je hoopje in de gaten te houden.. mag niet hoger dan 73 graden want dan gaan de goede beestjes dood en gaat t rotten of verbrand het.. de compost schimmels en bacteriën hebben zuurstof nodig.. dus als het hoopje te warm is of de temperatuur gaat juist terug lopen (gebeurd wanneer de goede beestjes dood gaan door gebrek aan zuurstof).. dan schep je het hoopje om.. dan komt er nieuwe zuurstof in en gaat t proces weer verder.. na een tijdje heb je dan echt mooi compost.. ruikt en voelt als gewoon bosgrond zeg maar.. en wij zien op de weide echt positieve effecten aangezien de grond bij ons vrij schraal is..

Mss zijn er nog andere manieren maar zo doen wij t

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:19

@Licor: bedankt voor de duidelijke en uitgebreide antwoord. Ik denk dat ik dat ook wil gaan doen!

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:28

Ik heb er 1 groot paard opstaan ( van mij) en 1 shetlander van een andere persoon. de mest ligt er 1 jaar... best al lang wel. ik mest de wei altijd uit en gooi het op de mesthoop zodat de wei mestvrij blijft. Ik heb eens wat verder gelezen op het internet voor het bemesten van mijn wei. ik lees goede dingen en slechte dingen hierover... ik heb al een paar keer gelezen dat paarden hier ziek van kunnen worden... en dat het toch niet goed is voor de wei en dat paarden niet meer van de wei gaan eten als het vol mest heeft gelegen? hoe verdelen jullie het eigenlijk over de wei? composteren lijkt me ook nog wel intressant maar dat moet dan op de grond direct liggen zonder zeil er onder?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:33

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:35

d4rkhorse schreef:
Ik heb er 1 groot paard opstaan ( van mij) en 1 shetlander van een andere persoon. de mest ligt er 1 jaar... best al lang wel. ik mest de wei altijd uit en gooi het op de mesthoop zodat de wei mestvrij blijft. Ik heb eens wat verder gelezen op het internet voor het bemesten van mijn wei. ik lees goede dingen en slechte dingen hierover... ik heb al een paar keer gelezen dat paarden hier ziek van kunnen worden... en dat het toch niet goed is voor de wei en dat paarden niet meer van de wei gaan eten als het vol mest heeft gelegen? hoe verdelen jullie het eigenlijk over de wei? composteren lijkt me ook nog wel intressant maar dat moet dan op de grond direct liggen zonder zeil er onder?

Ik denk dat t ook met zeil kan.. maar dat is natuurlijk een beetje zonde want je wilt juist t bodemleven en de bodembeestjes in je composthoop zodat t goede compost wordt..
Overigens mag je compost ook gewoon het hele jaar uitrijden en mest niet.. een composthoop mag ook gewoon direct op de grond.. de mesthoop is al heel snel geen echte mest meer

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:38

Ik denk dat zeil ook gaat rotten als het heel lang eronder ligt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:41

En het is ook niet handig met het omscheppen van de hoopjes trouwens

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:07

Hoe verspreidt je de compost dan over de wei?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:13

Wij doen dat gewoon met een kruiwagen en een hark/vlasschep :+

Maar de grote berg van afgelopen winter is door de loonwerker gedaan.. vanaf nu willen we echter geen hele grote berg meer maar kleinere hoopjes en t hele jaar door uitrijden