klus advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovevalser

klus advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 08:38

hee allemaal,

We zijn bezig om onze oude stallen beetje bij beetje op te knappen.

Nu liggen in 2 stallen een oude beton vloer, en in de rest tegels op zand. 1 van die stallen ligt alleen vol gaten. En z'n stuk waar de vloer gebroken en in een kuil is gezakt. Deze wil ik graag egalizeren, maar....

Wat is de beste manier om dit aan te pakken? het ingezakte stuk heb ikde brokken oud beton eruitgehaald, en de rest is wel schoon geveegd. kan ik hier gewoon betonmortel/cement achtig iets ingieten? Of moet ik er eerst grind/stenen ingooien? En hoe dik moet die laag zijn? moet ik de kuil nog verder uitgraven?

Of is het beste wat ik kan doen de hele stal leeg bikken en opnieuw doen?(dat zou zeker geen voorkeur hebben)

De wand waar de deur in zit komt ook een nieuwe plaat tegen aan. dit is nu een buitenwand met balken waar meerdere platen tegenaan zijn gemaakt als binnen wand, deze zijn alleen deels rot helaas.

Is het verstandig om eerst de wand te doen? of maakt dat niet uit? (als hele vloer eruitmoet dan sws de wand eerst)

En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

stallen zijn nu aan de binnenkant volledig zwart, oogt wel wat donker, heeft het zin om bijv de bovenkant wit te maken? of een andere kleur?

alvast bedankt, en sorry voor dit langdradige verhaal XD

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:06

Heb je misschien wat foto's toevallig?

Ik zou de bodem wel verstevigen met gruis, maar waarschijnlijk kun je het beste advies inwinnen bij een professional. Wij weten natuurlijk niets over je bodem.

lies_sparkle

Re: klus advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:15

Je kunt er gewoon beton overheen gieten, maar als de grond zo scheef is, dan moet je even goed over nadenken hoe je gaat voorkomen dat alles overal heen gaat waar je niet wilt dat het heen gaat.
Daarnaast is los beton best glad voor die paardenhoeven. Dus ik zou je adviseren om er iets van gruis/grind in te doen.

Ik zou die rotte platen er af halen en er wat nieuws opschroeven. Even met een beschermer er tegenaan zetten, anders is het zo weer rot natuurlijk.

Daarnaast, ja je kunt je stallen lichter verven, zou wel iets schelen denk ik. Maar ik zou eerder kijken of je iets van extra daglicht kunt creeeren dan.

En inderdaad wat Matheno zegt, vraag even om hulp hierbij want als je beton aan de wandel gaat waar je het niet wilt hebben dan ben je daarna veel meer kwijt om het weer op de goede plek te krijgen (alles is dan gewoon scheef).

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 10:43

Matheno schreef:
Heb je misschien wat foto's toevallig?

Ik zou de bodem wel verstevigen met gruis, maar waarschijnlijk kun je het beste advies inwinnen bij een professional. Wij weten natuurlijk niets over je bodem.

Ik zal vanavond even kijken of ik foto's kan maken.

liespower94 schreef:
Je kunt er gewoon beton overheen gieten, maar als de grond zo scheef is, dan moet je even goed over nadenken hoe je gaat voorkomen dat alles overal heen gaat waar je niet wilt dat het heen gaat.
Daarnaast is los beton best glad voor die paardenhoeven. Dus ik zou je adviseren om er iets van gruis/grind in te doen.

Ik zou die rotte platen er af halen en er wat nieuws opschroeven. Even met een beschermer er tegenaan zetten, anders is het zo weer rot natuurlijk.

Daarnaast, ja je kunt je stallen lichter verven, zou wel iets schelen denk ik. Maar ik zou eerder kijken of je iets van extra daglicht kunt creeeren dan.

En inderdaad wat Matheno zegt, vraag even om hulp hierbij want als je beton aan de wandel gaat waar je het niet wilt hebben dan ben je daarna veel meer kwijt om het weer op de goede plek te krijgen (alles is dan gewoon scheef).

scheef valt wel mee, het gaat vooral over de gaten die er nu inzitten.
dat glad zal wel meevallen, aan voorkant ligt een mat, en er ligt zoveel bodembedekker in dat dat wel goedkomt ( plus ze staan er alleen in de winter snachts in.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 10:44

gaten moeten vooral gevult worden omdat met uitmesten echt onmogenlijk is, de vlas met mest en urine blijft er zo hard inplakken. en dat is niet heel bevordelijk voor de lucht en voor de hygiene

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:51

Mijn ervaring is dat gaten die je opvult gaan brokkelen aan de randen. Wij hebben gaten gevuld en er daarna rubber matten over heen gelegd. Dat werkt goed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:19

Ik heb het topic verplaatst naar VSW omdat het een klusvraag over stalling betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:30

Als je een betonvloer op zand wil moet je eerst wat puin op het zand doen. Verzakt het minder. Je kunt het prima opvullen maar zou wel echt beton gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:34

Je kan het prima opvullen met beton.

Koop je kant en klare beton in de bouwmarkt dan zit hier al grind in. Anders zou het geen beton zijn. Vergis je niet hoeveel er in een gat gaat. Maak een schatting van het aantal zakken en doe dat gerust x 1,5 of 2 voor werkelijk verbuik.

Wat installatie tips:
-zorg dat de randen van het gat recht naar beneden lopen zodat je nieuwe beton dikte heeft (minimaal 10cm) en geen dun laagje wordt.
- leg onderin het gat op de zandlaag wat stevige folie (zoals een plastic zak). Dat voorkomt dat al het water uit het mengsel de grond in loopt je je beton uitdroogt.
- spuit de randen van het gat goed nat voor hechting.
- prik/tril met een stok na het storten in het mengsel om de luchtbellen eruit te krijgen.

Belangrijk om te weten; beton droogt niet maar hard chemisch uit. Laat je beton echt opdrogen dan wordt het minder hard en gaat het snel weer kapot. Om chemische uitharding te krijgen leg je dus folie onderin je gat en de bovenkant dek je ook af. Dat kan je doen met folie of een plank. De bovenkant voor 2 tot 3 dagen voorzichtig nat sproeien is ook aan te raden met deze temperaturen en droogte.

In principe is beton na het storten al wat grof van zichzelf bovenop. Door het trillen wordt het al wat vlakker. Maar wil je het echt glad hebben dan moet je toch vlinderen of afstrijken. Maar in een stal is getrild beton van zichzelf al stroef genoeg. Er komt altijd een glad toplaagje op te staan maar dat is overtollig water wat naar boven komt en weer weg trekt. Het eindresultaat is dan altijd grover dan het in eerste instantie lijkt.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:22

Gloa schreef:
Je kan het prima opvullen met beton.

Koop je kant en klare beton in de bouwmarkt dan zit hier al grind in. Anders zou het geen beton zijn. Vergis je niet hoeveel er in een gat gaat. Maak een schatting van het aantal zakken en doe dat gerust x 1,5 of 2 voor werkelijk verbuik.

Wat installatie tips:
-zorg dat de randen van het gat recht naar beneden lopen zodat je nieuwe beton dikte heeft (minimaal 10cm) en geen dun laagje wordt.
- leg onderin het gat op de zandlaag wat stevige folie (zoals een plastic zak). Dat voorkomt dat al het water uit het mengsel de grond in loopt je je beton uitdroogt.
- spuit de randen van het gat goed nat voor hechting.
- prik/tril met een stok na het storten in het mengsel om de luchtbellen eruit te krijgen.

Belangrijk om te weten; beton droogt niet maar hard chemisch uit. Laat je beton echt opdrogen dan wordt het minder hard en gaat het snel weer kapot. Om chemische uitharding te krijgen leg je dus folie onderin je gat en de bovenkant dek je ook af. Dat kan je doen met folie of een plank. De bovenkant voor 2 tot 3 dagen voorzichtig nat sproeien is ook aan te raden met deze temperaturen en droogte.

In principe is beton na het storten al wat grof van zichzelf bovenop. Door het trillen wordt het al wat vlakker. Maar wil je het echt glad hebben dan moet je toch vlinderen of afstrijken. Maar in een stal is getrild beton van zichzelf al stroef genoeg. Er komt altijd een glad toplaagje op te staan maar dat is overtollig water wat naar boven komt en weer weg trekt. Het eindresultaat is dan altijd grover dan het in eerste instantie lijkt.

Super bedankt!

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:33

Afbeelding

zo ziet het gat in de ene stal eruit momenteel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:46

Geen probleem. Goed uitkappen en wat zand weg graven zodat je een goede dikte kan maken.