Azijn tegen schuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lunapower

Azijn tegen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 20:40

Hallo,

Mijn nieuwe verzorgpaard schuurt en ik heb gelezen dat azijn met water goed werkt, dus dit wil ik graag proberen. Maar met wat voor water moet je het mengen? Koud, warm of kokend? En bij de laatste twee, moet je het kan laten afkoelen? Moet je het in de staart spuiten of wassen met het spul? En werkt het ook bij de manen? Want ze waren zo mooi lang en nu heeft ze er een heel stuk uitgeschuurd. En haar staart is bovenop zo kort dat het rechtop staat als ik het niet kam en daardoor wordt de staart veel te dun.

Anastasia24

Re: Azijn tegen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:44

Ehh- Wat?
Nog nooit van gehoord.
Probeer eerst is dingen uit te sluiten: Heeft het paard eczeem? Heeft ze jeuk van de insecten, luizen, etc? Ik zou niet zomaar azijn en andere troep op\in de vacht en manen smeren. Misschien kun je dit eerst met de eigenaaresse bespreken? Ik zou er niet blij van worden als iemand zo iets op mijn paard smeert want azijn is best sterk. Ik denk sowieso niet dat het werkt. Maargoed, kijk dus eerst even verder en probeer achter de oorzaak van de jeuk te komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:44

ik deed dat vroeger ook wel, is al een oud boerenmiddeltje wat wel kan werken hoor :j

je moet wel even opletten of er geen open wondjes zijn want azijn prikt dan wel enorm.
ik deed altijd natuurazijn, wit of natuurkleur maakt niet uit.
en dan niet met water mengen
maar gewoon zo puur in de staart en goed , goed inmasseren op de staartwortel en zitten laten.
bij de manen kan dat ook zo.
of het helpt is afwachten want de jeuk kan veel oorzaken hebben natuurlijk.
maar je kunt dit prima proberen als er dus geen open wondjes zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:33

Azijn is zuur en desinfecteert, en prikt enorm. Smeer het eerst eens op een wondje van jezelf (een schurend paard heeft altijd wondjes..) en dan pas op je paard.

En er zijn zat desinfecterende spullen op de markt die niet prikken. Zoals betadine shampoo. Dat zou ik liever proberen!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:39

Als de mijne jeuk heeft door de knutjes die s'avonds lastig zijn doe ik ook azijn op de staartwortel en de manenkam. Gewoon onverdund er op en wat in masseren. Het zorgt er ook voor dat de knutjes er niet meer op komen. Als ik zelf een jeukbultje heb doe ik er ook azijn op, helpt goed.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:20

Ik gebruik dat middel ook als ze de staart schuren, en dan gewoon koud water. Maar inderdaad alleen als ze geen wondjes hebben