Paard eet ruwvoer te snel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

WannabeAnky

Paard eet ruwvoer te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:10

Hoi bokkers!

Ik heb een PRE ruin van 9 jaar, 1.56m en +- 430 kg die sinds september 2019 geblesseerd is. December-Februari hebben we iets onder het zadel opgebouwd, tot hij eind februari opnieuw geblesseerd raakte (andere blessure, ander been).

Nu is het een paard wat van zichzelf al snel dik wordt. In Februari ben ik begonnen met het onbeperkt aanbieden van ruwvoer in een slowfeeder. Ik deed het altijd goed vol, zodat hij 24/7 wat te eten had.

2 mei heb ik hem verhuisd naar een mooie uitloopstal, zodat hij de hele dag wat kan bewegen i.p.v. in zijn stal staan i.v.m. die peesblessure. Hij heeft een stal 3x3m op matten, 2x3m verharde uitloop en 7x3m zand. Ook hier gaf ik hem in een slowfeeder zijn ruwvoer. Echter is hij gedurende de maanden dat hij stilstaat best wat aangekomen en nu (echt) te dik.

Ik probeer hem nu meer naar zijn gewicht en conditie te voeren, maar hij lijkt hier qua "honger" niet genoeg aan te hebben. Meer bewegen dan wat stappen zit er voorlopig helaas niet in. Het ruwvoer is officieel kuil, maar vaak zo droog als voordroog of hooi. Niet vet gelukkig.

Wat hij nu krijgt (de ochtend en avond voertijden staan (helaas) vast):
- 8 uur sochtends: hooinet 2x2 cm maas met 4 kg ruwvoer welke gegeven wordt in een slowfeeder (binnen): hij moet dus door twee netten heen eten. Hier krijgt hij ook een bakje muesli bij (ongeveer 1.5 handje Cavalor Pianissimo).
- tussendoor wanneer ik er ben (in het weekend tussen 11.00 en 15.00, door de weeks rond 17.30): 3 kg ruwvoer in een dubbele slowfeeder (buiten: andere dan die hierboven) en een gedeelte in een hayplay bal.
- tussen 18:00-19:00: zelfde als de ochtend.

Hij krijgt dus al een mooi gewicht aan ruwvoer binnen voor wat hij zou mogen hebben op dit moment. 8kg voor zichzelf, 3kg in een slowfeeder waar de buurman gedeeltelijk bij kan. Dus hij zal op 8-10 kg per dag zitten.

Dit dieet ben ik nu een week aan het proberen en hoewel het al resultaat gaf in zijn gewicht, ben ik nog niet helemaal tevreden. Hij staat vaak nog "zonder" eten, omdat hij zó snel eet. Ik denk dat hij maar 2-3 uur ongeveer over zijn net doet, die dus al in een extra slowfeeder zit om het moeilijk te maken.

Wie heeft er tips voor:
- Langzamer eten?
- Meer eten geven, maar zonder extra calorieën? (hooi weken etc.)
- Ander eten geven?
- Andere manieren van afvallen?
- Andere tips?

Houd het lief, ik probeer ook maar mijn best te doen :o

Sas_Mon

Re: Paard eet ruwvoer te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:14

Op wat voor bodembedekking heb je hem staan? Als ie stro eet zou ik dat inzetten als "tussendoorvoer" want daar zit bijna niets in maar is wel eetbaar en prima verteerbaar voor de meeste paarden. En ik zou hem een vitaminekorrel naar gewicht geven. Als ie tekorten heeft gaat ie ook meer eten om die aan te vullen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:15

Of andeds kan je een paar pakken heel arm hooi kopen en die onbeperkt aanbieden naast beperkt kuil.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:17

Tja als je paard zo weinig mag bewegen heeft hij ook niks anders te doen dan eten en het niet verbranden. Normaal zou ik bewegen adviseren maar in dit geval zou ik op zoek gaan naar armer hooi

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:18

Evt stro mengen door je hooi, zodat hij het er tussen uit moet zoeken? Bovendien zit er dan meer in je net en kan hij als hij het op heeft nog wel wat stro knabbelen.
Of armer hooi?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:19

Afstappen van ingepakt spul en kiezen voor natuurhooi, liefst 2e snede. Gaat echt schelen! Tip van het stro zou ik ook inzetten. Dus stro mixen door je hooi in het net.

Raakt hij niet gefrustreerd door die klein mazen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:20

Suikers zijn bij de Spanjaarden vaak de boosdoeners. Laat je ruwvoer testen en het krachtvoer wat je geeft ook even na kijken.

Als een dier of een mens niet mag bewegen komt deze gewoon aan. Kun je niets aan doen. Wel kun je er voor zorgen dat de suikers/vetten geminimaliseerd worden.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:24

Top! Bedankt voor de tips al. Hij staat niet op stro op dit moment. Hem daarop zetten vind ik ook een risico, aangezien hij zijn hele stal leeg eet. Las dat stro vaak weer verstoppingen geeft als het paard weinig beweegt.

Stro mixen in het hooinet is wel een goede wat ik zou kunnen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:28

Ik kan mijn barokke dier ook echt niet zo veel voeren als dat ze zou willen, dan gaat ze dood :+
Ze staat op stro dus dan knabbelt ze daar maar gewoon aan de rest van de nacht. Hooinetten hielpen bij ons niets, dan wordt ze hooguit fanatieker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:02

Voordroog is hoe mooi droog ook toch echt wel een dikmaker. Door het fermentatieproces heeft het lichaam er nauwelijks werk aan om te verteren. Dan hebben ze ook weer sneller honger. Een kort door de bocht vergelijking is toch wel wit brood versus grof volkoren.

Afhankelijk van wat je mogelijkheden zijn op een pensionstal is grof hooi beter dan voordroog. Maar als die optie er niet is dan zou ik zeker stro aan gaan bieden. Wel iets wat je op moet bouwen. Begin met 1 plakje per net erdoor te mengen en dat kan je rustig uitbouwen naar 2 plakken per net.

Je zal merken dat als je paard zichzelf kan vullen met grof ruwvoer wat de darmen prikkelt dat hij dan ook gelijkmatiger gaat eten ipv zo snel mogelijk naar binnen schrokken.

Kleine mazen ten spijt; na verloop van tijd krijgen ze goeie technieken en remt het nauwelijks nog af.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:27

Stro kan inderdaad voor verstoppongen zorgen. Maar voor zover ik het begrepen heb komt dat aan de ene kant omdat de darmen dat grove spul niet gewend zijn en aan de andere kant omdat het zo grof is beweegt het veel langzamer door de darmen dann makkelijk verteerbaar spul. Ik zou het daarom opbouwen.
Mijn vorige paard (tinker) at altijd haar hele stal leeg en heeft er nooit iets aan over gehouden en mijn huidige paard (lipizzaner) krijgt het ook naast haar hooi en dat gaat gewoon goed. Ze kunnen er wel een hooibuik van krijgen maar dat is niet hetzelfde als vet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:59

ik zou stro doorheen het hooi mengen en indien mogelijk proberen vaker een net met een kleinere portie te vullen dat zelfs als hij alles snel opeet de periodes tussen 2 porties niet al te lang is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:03

Ik heb ooit ergens gestaan waar ze maisplanten aanboden. Die dingen zijn zo taai en hard dat het meer een soort anti-verveel knabbelstang was :+
Of het gied of slecht is weet ik niet, ik zou me kunnen voorstellen dat het dan wel van een bioboer moet komen ivm bespuiten.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:14

Misschien eens denken aan iets van Wilgentakken? Nou weet ik niet of dit echt voedzaam is, en of je paard ervan houd. Maar misschien heeft hij dan wel een tijdje iets om aan te knabbelen?