Ik heb een PRE ruin van 9 jaar, 1.56m en +- 430 kg die sinds september 2019 geblesseerd is. December-Februari hebben we iets onder het zadel opgebouwd, tot hij eind februari opnieuw geblesseerd raakte (andere blessure, ander been).
Nu is het een paard wat van zichzelf al snel dik wordt. In Februari ben ik begonnen met het onbeperkt aanbieden van ruwvoer in een slowfeeder. Ik deed het altijd goed vol, zodat hij 24/7 wat te eten had.
2 mei heb ik hem verhuisd naar een mooie uitloopstal, zodat hij de hele dag wat kan bewegen i.p.v. in zijn stal staan i.v.m. die peesblessure. Hij heeft een stal 3x3m op matten, 2x3m verharde uitloop en 7x3m zand. Ook hier gaf ik hem in een slowfeeder zijn ruwvoer. Echter is hij gedurende de maanden dat hij stilstaat best wat aangekomen en nu (echt) te dik.
Ik probeer hem nu meer naar zijn gewicht en conditie te voeren, maar hij lijkt hier qua "honger" niet genoeg aan te hebben. Meer bewegen dan wat stappen zit er voorlopig helaas niet in. Het ruwvoer is officieel kuil, maar vaak zo droog als voordroog of hooi. Niet vet gelukkig.
Wat hij nu krijgt (de ochtend en avond voertijden staan (helaas) vast):
- 8 uur sochtends: hooinet 2x2 cm maas met 4 kg ruwvoer welke gegeven wordt in een slowfeeder (binnen): hij moet dus door twee netten heen eten. Hier krijgt hij ook een bakje muesli bij (ongeveer 1.5 handje Cavalor Pianissimo).
- tussendoor wanneer ik er ben (in het weekend tussen 11.00 en 15.00, door de weeks rond 17.30): 3 kg ruwvoer in een dubbele slowfeeder (buiten: andere dan die hierboven) en een gedeelte in een hayplay bal.
- tussen 18:00-19:00: zelfde als de ochtend.
Hij krijgt dus al een mooi gewicht aan ruwvoer binnen voor wat hij zou mogen hebben op dit moment. 8kg voor zichzelf, 3kg in een slowfeeder waar de buurman gedeeltelijk bij kan. Dus hij zal op 8-10 kg per dag zitten.
Dit dieet ben ik nu een week aan het proberen en hoewel het al resultaat gaf in zijn gewicht, ben ik nog niet helemaal tevreden. Hij staat vaak nog "zonder" eten, omdat hij zó snel eet. Ik denk dat hij maar 2-3 uur ongeveer over zijn net doet, die dus al in een extra slowfeeder zit om het moeilijk te maken.
Wie heeft er tips voor:
- Langzamer eten?
- Meer eten geven, maar zonder extra calorieën? (hooi weken etc.)
- Ander eten geven?
- Andere manieren van afvallen?
- Andere tips?
Houd het lief, ik probeer ook maar mijn best te doen