Slowfeeder oplossing met net bovenop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Slowfeeder oplossing met net bovenop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:13

Ik heb twee grote slowfeeders staan, van die witte containerbakken met betonmatten erbovenop. Werkte voor mijn ezeltjes en voor mijn paard prima, die plukken het er netjes tussenuit, doen langer met hun hooi en het eten wordt beter verdeeld over de dag.

Maar nu staat mijn paard samen met een jonge pony (wordt binnenkort 3 jaar) en deze kan NIET met die betonmatten omgaan: waar mijn paard rustig plukjes door de gaten trekt, zet deze pony haar mond wijd open en steekt haar snuit diep in de bak, waardoor ze dus altijd een staaf van de betonmat (als een bit, zeg maar) in haar mond heeft. Vervolgens zet ze haar kiezen op elkaar om die volle mond hooi naar boven te trekken, wat dus niet gaat door die staaf die ertussen zit. Bij iedere hap trekt ze dus de betonmat mee omhoog, en schaaft de staaf langs haar kiezen totdat de mat weer naar beneden valt. (de betonmat zit vast aan kettinkjes, dus hoe leger de slowfeeder wordt, hoe hoger ze de betonmat trekt met haar mond). Lastig uitleggen...

Deze pony heeft al eerder een probleem met tanden en kiezen gehad, ze waren bijna helemaal weggesleten, plat tot op het tandvlees, en ze hebben nooit kunnen ontdekken waardoor. Ze stond toen op een weiland met open ruif, kon zó het hooi eten.

Ik heb de betonmatten er nu afgehaald, want dit is gewoon niet ok voor de kiezen en tanden. Maar er staan niet voor niets slowfeeders: ze schrokken nu de bakken binnen de kortste keren leeg. En de jonge pony is niet helemaal in orde, ze mag geen voerpauzes hebben, ze moet ten alle tijden hooi kunnen eten.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing om die betonmatten te vervangen door iets waardoor ze haar kiezen niet meer beschadigd. Of de bakken op een andere manier als slowfeeder te kunnen gebruiken.
Ik zat te denken aan een houten frame, met een net ertussen gespannen. Maar hoe..
Ik heb liever geen complete hooinetten die we dan in de containers leggen, want het vullen van die netten is een k*twerk, ik wil de bakken gewoon zó kunnen vullen.

Wie heeft ideeën?

Ir111

Re: Slowfeeder oplossing met net bovenop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:14

Je hooi goed mengen met stro?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:17

betonmatten met kleinere gaten

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:18

Ik heb een aanhangernet over de bak gespannen. Als bak heb ik zo'n halve ibc met het metalen frame er nog deels onder dus daar heb ik het net op vast gemaakt met musketonhaken. Haken losmaken, net open klappen en dan kan ik het voer zo vanuit de kruiwagen de bak invegen. Net weer dicht en klaar is kees.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:18

Ir111: Maar dan heeft ze nog steeds dezelfde manier van eten... of bedoel je zonder betonmat? Ik denk trouwens niet dat de pony zoveel stro mag eten. Die heeft een probleem van binnen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:19

dat idiee met de frame en net tussen spannen is wel goed idee

hoe.. denk gewoon met spijkers in de frame en dan het net daar omheen spannen. lastig uit te leggen. En dan over die spijkers ook een frame?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:21

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:22

truselientje schreef:
Ik heb een aanhangernet over de bak gespannen. Als bak heb ik zo'n halve ibc met het metalen frame er nog deels onder dus daar heb ik het net op vast gemaakt met musketonhaken. Haken losmaken, net open klappen en dan kan ik het voer zo vanuit de kruiwagen de bak invegen. Net weer dicht en klaar is kees.

Dat klinkt interessant! Zou je daar een fotootje van kunnen maken? Hoe strak span je het net er dan overheen? Want ze moeten er ook nog bij kunnen als de bak leger wordt, een strak gespannen net zorgt er dan voor dat ze er niet meer bij kunnen?

Bij mij is het hetzelfde, halve icb met het metalen frame er nog omheen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:23

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:23

Ik maak mijn netten in een kubusvorm; en zo dat je bovenaan een vierkant hebt, als je de drie zijdes open maakt kan je het ganse vierkant wegklappen. Vullen met hooi, vierkant dichtklappen, en simpel toeweven. zo kost het je maar 3 minuten extra om te vullen. (je kan ook een frame maken zoals nu en een net inspannen.)
Maar deze zal volgens mij ook in de net op deze manier blijven happen...

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:23

Afbeelding

Ik heb frames van steigerbuizen en Zeldenrust heeft daarvoor netten op maat gemaakt waar de steigerbuizen door kunnen en dan vastgemaakt kunnen worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:24

Betonmatten met kleine gaten wil ik niet proberen, deze grootte vindt ik goed, zodat mijn paard (met veel grotere snuit dan de pony) er ook nog fatsoenlijk uit kan eten. Die raakt anders gefrustreerd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:25

xSelina, hoe wordt dat dan in de bak gehouden, hoe zit dat frame vast aan de bak?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:36

GamblersCup schreef:
xSelina, hoe wordt dat dan in de bak gehouden, hoe zit dat frame vast aan de bak?

Heb geen hele duidelijke foto’s. Op de lege foto zie je dat ik 3 ringetjes beneden erin heb geboord (en gaten voor het water). Die ringetjes zijn meerendeels los gegaan ondertussen dus heb nu gewoon een touwtje gehaald door 2 gaten en daaraan een klipje met een touwtje naar het bovenste ringetje. Dat werkt super! Ook heb ik de kettingen vervangen door touw, en deze goed vast gebrand, omdat de kettingen het net kunnen beschadigen. Voor op vullen maak ik de kant waar maar 1 touwtje zit open en dan klap je m zo open om op te vullen. Het is even puzzelen maar als er ooit nieuwe komen weet ik nu precies hoe ik het het beste kan vastmaken.

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:41

Rooster in de bak werkt dus niet, dan rooster om de neus, dus graasmasker om? Daar kan ze geen tanden/kiezen in zetten en moet ze toch langzamer eten. Ik weet niet hoeveel hooi er op die roosters ligt als je paarden er uit eten, als dat genoeg is, dan hoeft enkel zij een masker om en kan alles op rustig tempo eten.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:46

GamblersCup schreef:
truselientje schreef:

Dat klinkt interessant! Zou je daar een fotootje van kunnen maken? Hoe strak span je het net er dan overheen? Want ze moeten er ook nog bij kunnen als de bak leger wordt, een strak gespannen net zorgt er dan voor dat ze er niet meer bij kunnen?

Bij mij is het hetzelfde, halve icb met het metalen frame er nog omheen.

Ik heb het net inderdaad er wat los overheen. Zo los, dat hij in het midden de bodem van de bak makkelijk raakt. Strak erover heen wil inderdaad niet.

Edit: link voor foto:

https://drive.google.com/file/d/1L9VAlJTqE_LHTX-20f5TOkOC5784HZhX/view?usp=drivesdk
Laatst bijgewerkt door truselientje op 27-05-20 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:59

Afbeelding
Wij hebben dit frame (nou ja, dit is een prototype, het hoekje linksonder is gesneuveld, dus ligt ie thuis voor reparatie / verbetering).

Het net is van Cavallo, het hout, de schroeven en de hoekprofielen van Hornbach (hoekprofiel is dus niet sterk genoeg), touw van Action (geloof ik, anders ook Hornbach).

Ons bevestigingssysteem is nog in ontwikkeling:
- touwtjes en clipjes. Voordeel: snel. Nadeel: lengte van het touwtje niet simpel te verstellen.
- spanband door hooibak rijgen. Voordeel: lengte instelbaar (dus bij weinig hooi kun je het bandje strakker doen, waardoor het frame minder klunk-plof doet). Nadeel: je moet elke keer het uiteindje van het spanbandje weer door het metalen spannertje frunniken.
- elastiek met clips aan de uiteinden laag in de bak en dan clips aan het frame weer aan het elastiek klikken. Voordeel: snel klaar. Nadeel: trok snel scheef omdat het elastiek kan bewegen. Ander nadeel: om bij het elastiek in de bak te komen moet je je handen in onmogelijke bochten wringen en half pletten.

Dus... het frame met net an sich werkt echt top, maar het bevestigen in de hooibak behoeft nog wat verbetering. Zo’n kettinkje als hierboven wil ik niet, dat lijkt mij veel rammelen. Ik denk dat wij uiteindelijk uit gaan komen op een combinatie van clipjes (snelheid) en spanbandjes (aanpasbaarheid).

Onze clipjes zijn trouwens karabijnhaken en komen van kleinmetaalshop.nl (net als de spanbandjes).

Vrijdag ben ik op stal en kan ik nog wel aanvullende foto’s maken.

Edit: wij hebben ook gewone hooinetten trouwens. We hebben er 100 (ja, honderd) en vullen ze ongeveer eens per maand met z’n vieren. We hebben dit leuke hooirekje als assistent:

Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 14:04

tamary schreef:
Rooster in de bak werkt dus niet, dan rooster om de neus, dus graasmasker om? Daar kan ze geen tanden/kiezen in zetten en moet ze toch langzamer eten. Ik weet niet hoeveel hooi er op die roosters ligt als je paarden er uit eten, als dat genoeg is, dan hoeft enkel zij een masker om en kan alles op rustig tempo eten.

Dat gaat alleen lukken als we de roosters er niet op leggen. Om alles een korf om te doen vindt k niet een héél goed idee, maar als iets anders niet werkt, is dit wel een ideale noodoplossing! Dankjewel!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:05

Ik had het net van mijn icb bak ook altijd er over heen.
Dat werkt dan alleen als je een ruim net hebt die er losjes overheen kan.
Ik rijg het net dab vast met strotouwtjes.
Voor het vullen maakt ik dan 1 touwtje over de brede kant los en dan kon ik er zo een hele baal hooi in schuiven.
Werkte prima, tis alleen dat je het touwtje af en toe los moet prutsen en af en toe vervangen voor een nieuwe.

Het zelfde idee als Truselientje had ik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:13

GamblersCup schreef:
Ir111: Maar dan heeft ze nog steeds dezelfde manier van eten... of bedoel je zonder betonmat? Ik denk trouwens niet dat de pony zoveel stro mag eten. Die heeft een probleem van binnen.

Ik bedoel zonder rooster inderdaad. Mijn ervaring is dat ze eerst het hooi er tussenuit gaan zoeken (slowfeeder effect) en later aan het stro knabbelen (wel ruwvoer maar zet minder aan dan hooi).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 14:14

Hilary, foto's zijn erg welkom! Ik heb geen probleem met de kettinkjes. Die zitten er al in en werken perfect, een zacht Vgerammel stoort niemand zich aan, en al zeker de paarden niet. Voor mij zou het dus alleen om het frame met het net gaan, de rest is er al.

100 hooinetten vullen... wat een nachtmerrie! :') Bij ons hebben ze 's nachts in de box een hooinet, en daarvoor heb ik ook een vulring, die ik naast de hooibaal ophang. Wij vullen elke dag 5 hooinetten voor in de boxen, dat vindt ik wel genoeg. Ik háát het om hooinetten te vullen. Vandaar dat ik ook geen grote hooinetten wil vullen voor in de slowfeeders buiten. Ik heb 1 hooinet die aan de muur hangt, aan een frame wat in en uitgeklapt kan worden. Ideaal! Klapt het frame open, waardoor het hooinet wat er aan hangt open is. Door het opengeklapte frame is er een grote vulopening, waardoor je met twee handen het hooi erin kunt proppen. Frame dichtdrukken, klaar. Helaas kosten die dingen een vermogen (patent...) dus het blijft bij eentje.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:23

GamblersCup schreef:
100 hooinetten vullen... wat een nachtmerrie! :') *knip* Wij vullen elke dag 5 hooinetten voor in de boxen, dat vindt ik wel genoeg. Ik háát het om hooinetten te vullen.

Ik wilde ook al hooinetten opperen :')
Wij hebben 2 touwen gespannen in de bakken en daar zitten de hooinetten met kop en kont aanvast.

Wij vullen er dagelijks (in de winter) 15 _O-
En nee het is ook mijn hobby niet.
Maar de tanden worden gespaard en omdat er gewogen wordt weten we ook hoeveel er binnenkomt.

tamary schreef:

Dit vind een grenzen aan mishandeling (bij gebrek aan ander woord)

Hooi eten is niet te doen door een graasmasker. Gras staat rechtop en daardoor makkelijk te pakken. Omdat hooi plat ligt krijg je alleen maar een extreem gefrustreerd paard.
Bovendien kan het paard dan ook helemaal niet meer groomen en sociaal zijn.
Er is een reden dat die dingen graas maskers heten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:46

Hier heb ik ook netten van Zeldenrust om een frame van steigerbuis in een palletbox.

Ik heb aan de achterkant het frame vast gemaakt op beide hoeken aan de bodem (met schapenelastiek zodat er iets 'veer' is).

Aan de voorkant (waar ik vul) heb ik aan de beide hoeken een karabijn aan een touwtje vast aan de bodem. Op beide hoeken van het frame zelf heb ik een lus gemaakt. Hier haal ik de karabiners door en ik klik ze dan aan elkaar.

Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:08

Onali schreef:
Hooi eten is niet te doen door een graasmasker. Gras staat rechtop en daardoor makkelijk te pakken. Omdat hooi plat ligt krijg je alleen maar een extreem gefrustreerd paard.
Bovendien kan het paard dan ook helemaal niet meer groomen en sociaal zijn.
Er is een reden dat die dingen graas maskers heten.

Oeps... ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Zover had ik nog niet nagedacht! Dat is dus geen optie!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:15

Hilary schreef:
[ [url=m/hG5j5j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben dit frame (nou ja, dit is een prototype, het hoekje linksonder is gesneuveld, dus ligt ie thuis voor reparatie / verbetering).

Het net is van Cavallo, het hout, de schroeven en de hoekprofielen van Hornbach (hoekprofiel is dus niet sterk genoeg), touw van Action (geloof ik, anders ook Hornbach).

Ons bevestigingssysteem is nog in ontwikkeling:
- touwtjes en clipjes. Voordeel: snel. Nadeel: lengte van het touwtje niet simpel te verstellen.
- spanband door hooibak rijgen. Voordeel: lengte instelbaar (dus bij weinig hooi kun je het bandje strakker doen, waardoor het frame minder klunk-plof doet). Nadeel: je moet elke keer het uiteindje van het spanbandje weer door het metalen spannertje frunniken.
- elastiek met clips aan de uiteinden laag in de bak en dan clips aan het frame weer aan het elastiek klikken. Voordeel: snel klaar. Nadeel: trok snel scheef omdat het elastiek kan bewegen. Ander nadeel: om bij het elastiek in de bak te komen moet je je handen in onmogelijke bochten wringen en half pletten.

Dus... het frame met net an sich werkt echt top, maar het bevestigen in de hooibak behoeft nog wat verbetering. Zo’n kettinkje als hierboven wil ik niet, dat lijkt mij veel rammelen. Ik denk dat wij uiteindelijk uit gaan komen op een combinatie van clipjes (snelheid) en spanbandjes (aanpasbaarheid).

Onze clipjes zijn trouwens karabijnhaken en komen van kleinmetaalshop.nl (net als de spanbandjes).

Vrijdag ben ik op stal en kan ik nog wel aanvullende foto’s maken.

Edit: wij hebben ook gewone hooinetten trouwens. We hebben er 100 (ja, honderd) en vullen ze ongeveer eens per maand met z’n vieren. We hebben dit leuke hooirekje als assistent:

[ [url=m/Kd3O2v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bilkoorden combineren clips met aanpasbaarheid, wellicht is dat voor jou een optie?
(en dan niet van die elastische, maar de niet elastische.