Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 10:53

Om mijn paarden wat meer keus in hun rantsoen te geven, wil ik graag een kruidentuintje voor ze maken. Ik zit alleen een beetje met het - hoe doen we dat dan?
Ik heb overwogen om een strook/stukje in te zaaien met kruidenmengsel, maar ook om bakken aan te bieden met verschillende soorten kruiden. Idealiter kijk ik naar vers (dus echte plantjes) en niet gedroogd, omdat ze zo makkelijker zelf kunnen kiezen wat ze nodig hebben.
Maar gaan kruidenplantjes dat overleven als ze begraasd worden door paarden? Of trekken ze alles met wortel en al uit een bak? Ik had ook al bedacht dat ik er wel een oud hooinet oid overheen kon leggen.

En dan de volgende vraag: wat gaan we er neer zetten?

Momenteel krijgen ze regelmatig gedroogde brandnetel (wat in en om de weide staat wordt gemaaid en laat ik liggen en daar eten ze met liefde van)

Wie kan me advies geven? Wie heeft al iets soortgelijks gedaan? En welke plantjes vallen vaak goed in de smaak?

8nnemiek

Re: Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:48

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar het is me nooit gelukt om dingen brandnetel en kleefkruid te laten groeien helaas :+ Het groeit heel mooi uit zichzelf langs de randen van de wei, maar daar waar ik het wilde hebben komt het niet op :')
Ik had er ook nog kamille gezaaid, en goudsbloem, maar ook die heb ik nog niet terug kunnen vinden op het kruidenstukje haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 17:35

We hebben ook een kas en daar hebben we nu toevallig kamille in staan. Ik moet even kijken of mijn man daar plannen mee heeft of dat ik die kan claimen voor de paarden. Moet alleen nog even bedenken hoe ik dat neer ga zetten
Goudsbloem mogen ze ook hebben? Dat heb ik in de tuin staan, dus dat kan ik wel uitzaaien

Ik denk als je het echt in de weide hebt, dat je het lang af moet zetten om goed te laten wortelen. Daarom dacht ik misschien in bakken

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:52

kijk eens op de site van plantenpaard :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 17:56

ja die heb ik al gevonden, maar ben ook benieuwd naar hoe mensen dat verder allemaal doen :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:57

Ik heb zelf geen ervaring maar ik heb wel eens een foto gezien van iemand die volgens mij een soort van tafel had waar de kruiden groeiden in potten oid. Daar overheen zat een stuk betongaas zodat de paarden niet de complete plant zouden opvreten maar alleen datgene wat door het gaas heen groeide. Ik heb even gezocht maar kon niet zo snel een foto vinden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:03

Ik strooi wel eens langs de weide. Zoals kamille en goudsbloem kwam wel op. Erg leuk maar ook zo opgesnoept. Dat is dan wel jammer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 18:26

Ik dacht al een oud hooinet er overheen te gooien om de planten vast te zetten inderdaad

Ja ze hebben het vast wel snel op. Daarom vind ik het idee van grotere planten zetten ipv zaaien wel interessant

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 17:08

Iemand een idee of bergamot geschikt is? Ik weet niet wat ik er mee moet :+

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:09

Ik had een kruidentuin op hoogte met verschillende vakken. Om te voorkomen dat de paarden de kruiden tekort zouden af eten had ik er een rekje overheen gemaakt. De tafel was gemaakt van tuinhout. Lang verhaal kort, het was geen succes. De tafel werd met vereende krachten gesloopt en de kruiden werden ondanks het rekje toch vermoord. Voor korte tijd hebben de paarden veel plezier gehad, misschien had ik ze er pas bij moeten laten wanneer de planten echt stevig geworteld waren. Ik was in de veronderstelling dat ze braaf de blaadjes zouden opeten die zich boven het rek zouden bevinden, maar zo werkte het dus niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 09:38

Conclusie, ik moet er van uit gaan dat het een jaarlijkse investering wordt :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:03

Wij hebben een heuvel gemaakt die vrij groot is. Ipv 1 pad op en af, hebben we 2 paden op en af en bovenop de kruising dus een groot plateau.
Dat hebben we afgezet met hout, maar beneden met gaas. Ik heb vd week daar wat kruiden plantjes voor gehaald, maar voor sommige planten is het wat te laat en wachten we tot het najaar. Ik wil naast kruiden ook eetbare planten.

Wat we nu in elk vak hebben; tijm, salie, citroenmelisse, marokkaanse munt, echinachea en zwarte bes.

Ik wil daar een kruiden mengeling tussen zaaien. Verder groeit er brandnetel. Ook naast het paarden deel en dat knip ik en eten ze daarna goed op. Niet als het staat.
Verder groeit bij ons erg veel braam en dat eten ze wel als het door het gaas komt ( gaas van de omheining buitenom )
Kleefkruid groeit ook buitenom en knip ik ook voor ze.

Verder planten we wat 'bos'' aan en daar staat nu; els, lijsterbes, walnoot, wilg, hazelaar, kornoelje en vlier.

We willen nog bottelroos, venkel artisjok, basilicum etc.

Qua bomen en planten; Meidoorns struiken, linde bomen en misschien wat meer els, die slaat goed aan.

Ik wilde eerst in de kleine wei een kruidenmix doen, maar ben bang dat dit toch snel opgegeten wordt en platgetrapt. Hier is wei een snack uurtje, maar toch.......
We hebben ook een poel en daar moeten ook nog planten komen. Riet vinden ze erg lekker :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 18:44

Riet staat hier aan de kant en eten ze graag. We hebben een wilg en lindes maar die laatste moeten nog wat groeien voor ze door de paarden gesnoeid mogen worden. Ik wil ook nog heel graag haag zetten voor ze maar dat is nog even een discussie thuis

Munt ga ik ook zetten, dat heb ik in de tuin en daar kruipt het als een malle rond. Brandnetels staan ook regelmatig op het menu. Ik wil in de paddock een divers menu kunnen aanbieden en dan voorlopig op de weide gewoon gras, want dat duurt volgens mij heel lang voor daar variatie echt opkomt

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:46

Hier werden vooral zonnebloemen erg gesmaakt!! :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 01:00

Maartje_M schreef:
Riet staat hier aan de kant en eten ze graag. We hebben een wilg en lindes maar die laatste moeten nog wat groeien voor ze door de paarden gesnoeid mogen worden. Ik wil ook nog heel graag haag zetten voor ze maar dat is nog even een discussie thuis

Munt ga ik ook zetten, dat heb ik in de tuin en daar kruipt het als een malle rond. Brandnetels staan ook regelmatig op het menu. Ik wil in de paddock een divers menu kunnen aanbieden en dan voorlopig op de weide gewoon gras, want dat duurt volgens mij heel lang voor daar variatie echt opkomt

Leuk!

Bij ons moet de wilg nog vanaf niks groeien. Heb er 20 neergezet, maar niet alles zal het doen. De Els slaat goed aan, net als de vlieren, walnooit en kornoelje.

De kruiden hebben we dus apart. Ik heb een normale wei en een kleine wei. Die kleine wilde ik eerst als kruiden wei, maar ik wil het vanwege weinig wei en veel paarden ook rust kunnen geven en om en om weiden.
Misschien gooi ik er in het najaar nog een kruiden mix over. Had al even diverse opgezocht van bio ron onder andere.

Op de heuvel staat dus per vak wat ik noemde; munt, zwarte bes, citroenmelissen, salie, tijm en echinachea. 1 salie stond iets te dicht bij gaas aan de beneden kant en was al aangevreten, dus dat lusten ze :)

Op onze vorige plek hadden we een mooie grote Linde die stond als een parasol en werd keurig van onderaf gesnoeid. Ik ga proberen wat grotere Lindes te kopen in het najaar. We waren nu te laat en wilde de kwekerij ze niet meer verkopen.

Rosenbottels wil ik ook graag.

Wij hebben een pp en het is vrij kaal nu, omdat we een grote haag moesten verwijderen en we zandpaden hebben etc. De meidoorn komt om de vormen aan te geven en wat groen extra natuurlijk. Vind ik mooier dan palen en koord op sommige plekken.

Het is ook goed voor de vogeltjes :)

Riet hebben we nog niet, want we zijn nog niet happy met de poel. Wel water plantjes en zag dat die ook goed aanslaan. Maar staan achter gaas. We hebben het diepste deel afgezet achterin en daar de planten. Riet mag van achter naar voren groeien. Teveel riet wil ik niet voor mn hb gevoelige.

Overigens hebben we daar ook naar gekeken. De vlieren staan tegenover de grote ingang van de schuilstal, omdat het goed tegen beestjes is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 07:20

Een poel wil ik ook graag! Moet ik ook nog even in de groep gaan gooien... ik heb nu nog een stuk gras in de paddock maar dat wil ik best helemaal opofferen voor diversiteit.
De lindes hebben we begin 2019 gepland en waren nog niet heel erg grote bomen. Er staan er 3 en ik ben al lang blij dat ze goed aan slaan :o de wilg is al heel oud dus die mogen ze mooi van onder af snoeien idd. De lindes zijn nu afgezet met koord maar dat wil ik dus eigenlijk met heg gaan doen. En dan hetzelfde voor de track. Of een soort ‘doolhof’ maken met heggetjes en bomen lijkt me ook heel erg leuk. Zo jammer dat het allemaal jaren nodig heeft om een beetje vorm te krijgen :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:28

Ja, precies. Geduld is een schone zaak.

Hier slaan de Els, Vlier, Walnoot en Kornoelje ook goed aan. Maar we sproeien momenteel wel regelmatig.

Ik vind stukken vorm maken met haag ook mooier dan overal paaltjes. Je kan al iets hoger aanplanten, maar dan is het ook gelijk duurder.

De poel valt wat tegen hoe we hem nu hebben gedaan, dus die gaat nog wel veranderen. Maar ook daar komt veel groen en variatie. Heb daar een stuk wei voor opgegeven, maar de poel is het hele jaar leuk en de wei maar beperkt.
En het is een beetje het principe van een pp.

Een berk schijnt ook goed te groeien. Zitten ana bosrand en ze hebben ook veel zaailingen, maar ik vind ze wel ietsjes kaal.

De Linde's die ik wilde zijn groot en is wel ingrijpend om te plaatsen. Maar zoals nu met jong spul moet ik veel afzetten en kan ik niet planten op de plekken die ik wil als de paarden erbij kunnen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 12:32

Ik vrees dat de poel hier in de zomer droog staat.
We hebben een tractor dus grote bomen kan hier ook wel goed geplant worden. De lindes hebben we gekregen in een erfvogel plan, dus daar hadden we niet zo veel keuze

Zal even wat foto’s toevoegen. Het gaat met name om dit stuk:
Afbeelding
Achterin staat de wilg, rechts staan de lindes. Ik heb het midden nu afgezet dat ze er wel omheen kunnen en ze staan nu achterin op het hoge gras in de weide ernaast. Ik wil in dit stuk dan ergens de poel maken en beplanten dus. Er groeit al wild riet aan de kanten dus dat moet bij een poeltje makkelijk te doen zijn ook

Dit is vanaf hetzelfde punt naar de stal toe, dat is allemaal zand
Afbeelding

En dan hebben we hier nog een hoekje maar denk dat we dat laten wat het is. Misschien nog een mooie boom in de punt ofzo
Afbeelding

Vooraan hebben we nu een heuveltje liggen. Nog niet zoals ik het wil maar het is een begin. Weet ook niet of dit de beste plek is

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:36

Maartje hoe ben je erachter gekomen dat er zo’n plan lag?

Ik zie vaker mensen die vanuit zulke plannen bomen en planten krijgen/ plaatsen. Ben wel
Benieuwd hoe dat gaat

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:46

Wat een leuk topic! Wij zouden ook graag onze tuin wat opleuken met kruiden/planten. Langs onze paddock staan berken die keurig bij gesnoeid worden, we gaan binnenkort een hazelaars planten. Die worden niet te hoog voor de buren, maar daar kunnen de paarden met een gerust hart aan snoepen. Verder zou ik ook graag nog een knotwilg willen planten.

Verder hebben we helaas wat bomen moeten verwijderen, die giftig waren voor paarden. Op die plek is het nu wel wat kaal, maar daar gaan we een rozenbottel planten. Goed voor de bijen als ie bloeit en later kunnen de paarden de rozenbottels eraf snoepen. Ik verwacht zomaar niet dat ze de struik zullen eten, want er zitten echt gemene prikkers aan die struik.

Ik ga lekker het topic goed doornemen, want er staan dingen in die ik nog niet wist. Zo hebben we een hele rij Elsen staan naast de bak, maar ik kon er niet achter komen of die nu giftig waren of niet. Nu lees ik in dit topic dat meerderen de bomen in/naast de paddock hebben staan, dus dan durf ik onze paarden wel naast de bak te laten lopen. We zaten er namelijk aan te denken om daar een pad te maken, zodat ze niet via de bak naar de wei hoeven, maar via het pad kunnen gaan.

Gr. Ellen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 12:57

belle_boef schreef:
Maartje hoe ben je erachter gekomen dat er zo’n plan lag?

Ik zie vaker mensen die vanuit zulke plannen bomen en planten krijgen/ plaatsen. Ben wel
Benieuwd hoe dat gaat

Stond toen een advertentie in het lokale krantje, daar hebben we op gereageerd

Rozenbottels zet ik ook even op de lijst inderdaad! Nu ik net de foto’s heb geplaatst en het over de boom in de punt had, word ik daar alleen maar enthousiaster van haha. Even kijken wat ik daar dan wil, want ik vind de variatie ook wel heel fijn voor de paarden
Kan ook nog altijd een mooi haagje naast mijn bak zetten

Haha zo veel ideetjes nu nog de uitvoering

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:58

Mooi stuk zo!

Hier staat 1 boom in de wei, maar verder laat ik de weides leeg, omdat ze daar alleen snacken en als die open gaan, ze nog naar de paddock, stal en paden kunnen om te schuilen. Ik geef meestal ook vroeg of laat wat weidegang.

Onze poel is wel diep en half rond. Dus 1 steile wand en dat is afgezet. Dan voor een strandje met inloop. Maar ik vind het te klein zo, dus wil het nog groter maken.

De pp in Uddel heeft 2 vijvers en die vult ze met de grondwater pomp. Zoiets willen we nu ook gaan doen. Dan wordt ie groter, minder diep en gaan we het level zelf bijhouden.
Grondwater begon ergen na 2 meter hier en staat nog niet droog nu.

Rozenbottels lijken me ook heerlijk en anders plukken en drogen.
Braam staat hier al. Het stond vol, maar het gaas buitenom mag nu dicht groeien daarmee.

En dan straks meidoorn.

Hazelaar hebben we wel takken van in de grond gezet, maar doen het denk ik niet. Kan wel zaailingen krijgen, dus even zien in najaar. Niemand wil meer veel verkopen nu.

Onze heuvel staat vrij dicht vooraan, maar kwam zo uit. Is wel een mega heuvel geworden.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:11

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 12:15

Dank je, die ga ik ook even doorspitten deze week!

Hoe diep is jullie poel superpony?
Weides wil ik leeg laten want die worden ook gemaaid, dus dat is helemaal niet handig als daar vanalles staat.

Ik wiol voor mezelf een beetje een plan maken nu en dan eind zomer even met de buurman kijken wat er allemaal mogelijk is. Dat is een tuincentrum dus hoop dat hij een en ander voor me kan bestellen. Anders wordt het paard en plant, maar bij de buurman kunnen we het ook zelf (met tractor als nodig) ophalen
We hebben ook onze wilgentak van pasen in een vaas laten staan en die is wortel gaan schieten. Die staat inmiddels in een pot in de kas en doet het enorm goed! Die mag van mij ook naar de paddock, maar dat zal nog wel heel lang duren voor die een beetje paard proof is, dus in de tussentijd maar even ook wat anders al bedenken. Toch jammer dat grote bomen niet zo makkelijk aan te komen zijn en te planten zijn, want dat zou wel ideaal zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:13

Onze poel is achterin bij de steile wand wel bijna 3 meter. Maar staat water wel tot knie hoogte.
Dan hebben we hem half rond. Anders moet je meer ruimte inleveren en overal schuin laten lopen. Maar ik wil hem breder maken en de achterkant iets dichtgooien met de grond die we dan afgraven. Dan laten we hem zelf vollopen bij droogte.
Nu lopen ze erheen en weer terug. Dan kan ik ook een pad rondom maken. Dat hoge vinden we wel eng, dus is afgezet met gaas en moet dicht groeien ook.

De wilgen die ik laatst nog kon halen, zijn ook dunne sprieten met wortels. Omdat ze snel groeien, toch maar geplaatst rondom de bak. Ik wil ze niet snoeien en wild laten groeien. Of wel af en toe snoeien voor de paarden of wat echt teveel is. Maar niet knotten.

Niet allemaal gaan ze het doen en 1 is verdwenen.........ik vermoed in een paarden buik. Was al een risico dat ik die op een hoek neerzette.
De wei is nog niet bruikbaar nu. Hopelijk staat het gras straks te hoog om interesse te hebben in die wilgen. Ze staan er dan ook nooit lang op.
Vanuit de bak kunnen ze alle wilgen pakken. Staat nu geen stroom op, maar mochten we de bak gebruiken, komt daar wel weer de mogelijkheid om stroom op te zetten. We moeten ze daar bijv soms opsluiten om even hooi uit te laden.

Wij komen nu bij kwekerijen. Hier in de buurt wel eentje die ook wat groter verkoopt, maar hij wilde met die Linde echt wachten tot November. Dat is een vrij grote met van alles wat. En ook echt nette prijzen.

Een andere verkoopt vooral bomen, maar spuit behoorlijk met gif hoorde ik al van zijn praten.....

En de kruiden bij een kwekerij/tuincentrum combi gehaald. Die levert geen grote bomen.

In de ene wei staat een boom, maar die stond er al. Eigenlijk buiten de wei, maar we hebben een stuk doorgetrokken, dus dan maar zo. Ik kan er nog wel rond omheen.

Heb ook 2 zaailingen geplant van dennen, maar moeten maar zien of die aanslaan en op een goede plek staan. Het is niet allemaal om te eten. Ik wil ook groen vanwege beschutting en aankleding. Wij zitten aan een bosrand, dus hebben sws zijkant en achterkant bos. Maar vanaf de weg veel inkijk nu na het verwijderen van grote laurieren haag en aanleg pad en de pp zelf blijft wat vlak en kaal zo als we niks planten.

De waterplanten doen het wel goed trouwens. Die zijn gewoon van Intratuin.