Hoe ver gaan jullie voor de perfecte opfok?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Hoe ver gaan jullie voor de perfecte opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 10:11

Ik vroeg mij af op basis van wat jullie een veulenopfok kiezen?

Hebben jullie deze graag vlakbij om veel op bezoek te kunnen? De goedkoopste? Of gaan jullie graag wat verder weg als je veulen dan ook beter zit? Durven jullie dan ook een landsgrens over te gaan hiervoor? Als je veulen dan bijvoorbeeld wat natuurlijker gehouden wordt zoals hele grote weides, stukken bos en natuurlijk water maar in de winter nog steeds mogelijkheid van een inloopstal en toch nog in de hand komen.

Zou bij een verdere locatie de mogelijkheid om daar te logeren bij een bezoek een pluspunt zijn waar je gebruik van zou maken?

Wat zijn jullie eisen voor een veulenopfok en wat willen jullie er dan ook voor uitgeven?

Marije_jiplover

Re: Hoe ver gaan jullie voor de perfecte opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:14

Het is voor mij niet aan de orde, maar ik hoor heel goede verhalen over de Eifelopfok in de Duitse Eifel.
Mocht ik dus een opfok zoeken, zou ik die serieus overwegen (uiteraard eerst zelf gaan kijken, voor ik er een veulen heen breng).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:15

Ik heb gekeken naar afstand die toch nog regelmatig te bezoeken is dus 1-1,5 uur reistijd.
Waar ze zowel zomer als winter altijd naar buiten kunnen.
Dat er alle dagen toezicht is en een normale gemiddelde prijs heeft.
En dat ik alle dagen langs mag komen zonder vooraf een afspraak te moeten maken.

Verder natuurlijk de standaard dingen zoals ontworming, inenten en hoefsmid.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:22

Toevallig heb ik hier afgelopen jaar naar zitten kijken. Prioriteit is natuurlijk dat het veulen het er goed heeft, maar daarnaast vind ik het wel belangrijk dat ze nog wel met regelmaat mensen zien en dat ik er zelf naartoe kan zodat ze nog wel een beetje "in de hand" komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:25

Ik kijk minder naar de afstand en meer naar de kwaliteit van de opfok.

Dat laatste houd in voor mij:
-mooie grote groepsstallen
-in de zomer de wei op en in de winter overdag naar buiten
-bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn
-ze dagelijk even gecontroleerd worden.

Ik zal zelf niet heel regelmatig gaan kijken. Afstand is dan minder belangrijk. Maar in Nichtevecht zit een hele goede. 3 kwartier rijden voor mij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:15

Zelfs bij de perfecte opfok zou ik regelmatig willen kunnen kijken. Bijv om de week. En dan is een reistijd van een uur maximaal. Er zijn niet-opfok stallen waar er ook goed voor de dieren gezorgd wordt incl 24/7 buitenkomen in gemengde kuddes bij mij in de buurt. Daarvoor hoef ik geen speciaal opfok label. Het hoeft van mij ook niet perse veel goedkoper dan op een normale stal trouwens

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:22

NatasjavE schreef:
Ik kijk minder naar de afstand en meer naar de kwaliteit van de opfok.

Dat laatste houd in voor mij:
-mooie grote groepsstallen
-in de zomer de wei op en in de winter overdag naar buiten
-bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn
-ze dagelijk even gecontroleerd worden.

Ik zal zelf niet heel regelmatig gaan kijken. Afstand is dan minder belangrijk. Maar in Nichtevecht zit een hele goede. 3 kwartier rijden voor mij.

Dit vond ik ook belangrijk, alleen wilde ik wel regelmatig gaan kijken om een band op te bouwen.
Ik had het desbetreffende veulen gezien, gekocht, en paar dagen later is het naar de opfok gegaan.
Dus we moesten elkaar nog helemaal leren kennen.
Toen was hij 10 maanden oud. Ondertussen is hij 10 jaar en echt een heel lief dier. <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:25

Hetzelfde lijstje als Natascha.

Ik heb ze zelf tot nu toe in het buitenland gehad en niet perse dichtbij. Tot nu toe heb ik nog geen slechte getroffen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:06

Een merrie heb ik in de opfok dichtbij huis gehad. Mijn 2 jarige loopt nu in Friesland, ruim 250 km enkele reis. Ik ben er nu 2x geweest. Er is goed overleg en ik krijg regelmatig foto's. Hij vermaakt zich wel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:15

nadeel als het zo ver is dat je er geen zicht op hebt, een veulen van mij is ooit door eigenaren uit de eiffel opgehaald omdat ze zo slecht stonden.

ik durf het niet meer aan, en hou ze zelf thuis, gelukkig kan dat met een merrieveulen

maar wat voor mij key is, kleine groepen, ook in de winter minstens een halve dag buiten, en veel toezicht

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:20

Ik heb meerdere opfok stallen bekeken en het ging mij om ;

Hoe zijn de stallen?
Komen ze in de winter ook buiten?
Hoe vaak komt de hoefsmid? Sommige opfok's blijven ze de hele zomer buiten en zien ze pas de smid in het najaar weer.

Hoe kundig komt het op je over?

Hierdoor was ik wel 50,- per maand duurder uit dan een andere opfok maar ik vond en vind het dat wel waard.

T'was krap aan 100 km rijden. Ik had wel dichterbij gekund maar dat voelde niet zo goed.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:27

- kleinschalig (groepjes van max 4 tot 6 in een stal)
- ruime stallen en goede ventilatie
- dagelijks toezicht en dan niet even met de verrekijker het land in kijken, maar echt even het land in
- goede veulenbrok en onbeperkt ruwvoer in de winter
- paddockgang in de winter (die van ons komt er in de winter van 9-17 u uit)
- hoefsmid, entingen etc. alles via de opfok geregeld
- voldoende land, zodat ze op tijd omgeweid kunnen worden
- reisafstand niet langer dan een uur, gezien wij minimaal 1x pm gaan kijken

Dit alles gelukkig gevonden op 30 min afstand. Staat er erg goed bij in een koppel van 4 jaarlingen.
Iedere keer dat we langs zijn geweest, schone stal, voldoende eten etc.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:47

Mijn paint ruin heeft in de Eifel gestaan, zomer winter buiten met schuil gelegenheid. Was 3 uur rijden voor mij en ik ging geregeld kijken.

Mijn paint merrie stond tot voor kort in Ossenzijl, kleine anderhalf uur rijden. De plek in de Eifel kon nu niet, vond ik te ver, heb nu minder tijd om geregeld naar de Eifel te rijden. Ze stond in een opfok waar ze een uitloopstal hadden, ook 's winters. Helaas zijn ze met de opfok gestopt en staat mijn merrie nu samen met mijn ruin op een pensionstal.

Ik vind het dus niet erg om ver te rijden voor een opfok die aansluit bij mijn wensen

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:11

Ik heb toevallig bijna een maand geleden mijn pony naar de opfok gedaan. (Kleine noot mijn haflinger is inmiddels 3 maar een laatbloeier dushij mag nog een half jaar in de opfok lopen)

Ze staan 24/7 buiten in een natuur gebied met zijn vijven en koeien.

Ze komen dagelijks controleren en komen in de hand bij het verweiden en als de hoefsmid komt.

Ik was al bekend met deze opfok omdat ik er jaren in pension heb gestaan en eerder 1 bij hun uit de opfok heb gekocht.

Qua afstand is het voor mij zeker 1,5 uur rijden (verhuisd heel eind weg haha) maar vertrouw hun blindelings.

Je moet doen waar je een goed gevoel bij hebt.

Ik heb gekozen voor altijd buiten en niet in loopstallen.

Afbeelding
Afbeelding