Als je je eigen stal mocht ontwerpen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Als je je eigen stal mocht ontwerpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:11

Mijn droom komt uit. we hebben een ruime bouwkavel gekocht en zijn inmiddels gestart met de bouw van onze woning en op den duur komen hier ook stallen bij.

Maarja, als alle opties open liggen hoe zou je het dan doen? Dus vandaar dit topic, ik ben wel benieuwd wat anderen zouden doen. Wellicht staan we niet overal bij stil en hebben jullie nog interessante ideeën hierover?

De stal zal dan op de plek van het rode vlak komen. Hij mag verder naar voren maar niet voorbij het grijze vlak aangezien hij achter onze woning moet blijven.
    - Ik wil graag 2 stallen, een zadelkamer en wasplaats.
    - Verder willen we aangesloten ook graag aan dubbele garage. dus deze moet in hetzelfde pand.
    - Schuur moet een rechthoekige of vierkante vorm hebben, dus een L-vorm is niet toegestaan.
    - Plek voor de mest moet ook rekening mee gehouden worden, en goed toegankelijk zijn voor afhaal met vrachtwagen. (gaat in een dichte container)
    - opslag hooi/voer/strooisel?
    - pff waar nog meer aan te denken?

Hier een plaatje van de terreininrichting zoals we deze nu voor ogen hebben.
    - Er is een gezamelijke toegangsweg welke in ons eigendom is. Deze sluit aan op de hoofdweg die voor de kavel langs loopt.
    - We kijken rechts vrij weg ons huis en tuin is daarop georiënteerd.
    - Ik wil graag dat de paarden zelf vanuit de stal de rijbak in kunnen lopen en vanuit de rijbak de wei in kunnen. de wei loopt rechts nog door

Afbeelding

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:15

Weet je zeker dat de rijbak op die plek mag. Veel gemeentes hebben regels waar je bak wel of niet mag liggen. Zou daar even naar informeren voor je een vergunning aanvraag.

Mungbean

Re: Als je je eigen stal mocht ontwerpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:38

Wil je perse boxen?
Ik zou zelf voor een ruime stal met grote paddock gaan die je per paard kan splitsen maar ook samen kan voegen.
De fokker van mijn paard had zo‘n systeem, echt heel mooi. Hele diepe/brede stallen met zeker 20 meter droge paddock per fokmerrie. Bij slecht weer konden de paddocks samengevoegd worden als soort droge wei en bij droog weer konden ze 1 hekje verder de wei op. Paarden laten los lopen in je rijbak is niet goed voor je bodem en zeer frustrerend als je een zandhapper of graver hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:58

Container naast de weg tegen de stal aan, makkelijk vullen en vanaf de weg op te pikken (ondergrond stevig genoeg voor vrachtwagen zonder dat extra verharding nodig is en je hoeft er niet te zijn).
Hoeveel hooi/strooisel/etc. wil je per levering hebben en dus kunnen opslaan? 1x/jaar heeft zijn voordelen, maar als zo'n stapel lang staat worden de muizen/ratten er ook gelukkig van. Stalkat al in de planning? En wil je hooi in folie/voordroog of moet het droog opgeslagen worden?
Welke richting op ligt de staldeur nu? zuid en west is regen kant (als het regent dan), beste optie qua deuren kunnen bijna jaarrond open is noord of zelfs oost ivm droog en minder heet in de zomer.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:11

cam schreef:
Weet je zeker dat de rijbak op die plek mag. Veel gemeentes hebben regels waar je bak wel of niet mag liggen. Zou daar even naar informeren voor je een vergunning aanvraag.

Ja deze voldoet aan de eisen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:12

Sizzle schreef:
Wil je perse boxen?
Ik zou zelf voor een ruime stal met grote paddock gaan die je per paard kan splitsen maar ook samen kan voegen.
De fokker van mijn paard had zo‘n systeem, echt heel mooi. Hele diepe/brede stallen met zeker 20 meter droge paddock per fokmerrie. Bij slecht weer konden de paddocks samengevoegd worden als soort droge wei en bij droog weer konden ze 1 hekje verder de wei op. Paarden laten los lopen in je rijbak is niet goed voor je bodem en zeer frustrerend als je een zandhapper of graver hebt.

Vind boxen wel fijn. deur laat ik open staan maar wanneer er 1 boxrust nodig heeft of iets dan kan dat ook gewoon nog.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:20

Als ik mijn stal zelf kon ontwerpen zou ik 2 boxen willen (afhankelijk van hoeveel paarden je hebt uiteraard) en een ruime inloopstal van minstens 3x6 en een zadelkamer.
Bij mijn vorige huis had ik in het begin 3 boxen en later daar een inloopstal van gemaakt.
Had nog ruimte zat om er nog losse boxen bij te maken maaf dat is er nooit van gekomen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:25

Ooh ja. Ik had ooit die keuze.
Heb gekozen voor 1 grote inloopstal.
Als ik toevallig een had die iets moest hebben en de ander niet. Kon ik de deur dicht doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:27

Afbeelding

precies om die reden wilde ik ook een box Persevero. Ik heb daarom mijn boxen zowel laten grenzen aan een paddock, als binnen aan een gangpad. Tegenover dat gangpad mn opslag : strooisel + hooi. Heb ik ongeveer evenveel ruimte voor als mn 2 boxen. Wel handig hoor als je hooi vlakbij je stal ligt hihi.

Naast mn boxen de poetsplaats en daar meteen mn zadelkast bij. je spullen direct bij je poetsplaats is ook écht ideaal. Niet de zadelkamer waar ik mss ooit van droomde , maar wel veel praktischer!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:29

Persevero schreef:
Sizzle schreef:
Wil je perse boxen?

Vind boxen wel fijn. deur laat ik open staan maar wanneer er 1 boxrust nodig heeft of iets dan kan dat ook gewoon nog.

Dat kan hierbij ook hoor, de stal is gewoon dicht te doen en juist bij blessures is de individuele droge paddock dan een uitkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:08

Op basis van jouw afbeelding zou ik zeggen;

- hoe hoog wordt jullie huis en hoe veel schaduw levert dat op in jullie rijbaan?

Op onze vorige stal stond er een schuur voor 4 paddocks, die waren in de winter altijd stijf bevroren omdat zij lang in de schaduw stonden. De paddocks zonder schaduw waren vaak met een uurtje al ontdooid. Daar heb ik wel van geleerd dat ik nooit mijn huis zou planten (of bak, net wat uitkomt) tegen de bak aan afhankelijk van je zonstand. :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 11:47

@SillyB zwsplaats en zadelkamer wil idd ook naast elkaar hebben.
Hooi sowieso onbepert en dan mischen ergens onbepert aanbieden buiten. Moet alleen even kijken hoe of ik dat voldoende kan afschrmen voor de zon (broeien/brandgevaar) en genoeg kan ventileren (eventueel mechanisch)
Opslag stooisel moet ik inderdaad ook even goed over nadenken. Denkd atik gewoon vlasbalen wil en die zouden eventueel ook buiten kunnen liggen.

@Sizzle ja maar dan kun je ze nog niet scheiden en tegelijk binnen zetten. Ik heb ook een Hengst ook wat betreft de introductie van een nieuw paard is het wel makkelijker dat ik die optie hou. Ik zie er te veel nadelen in.

@bobje26 goed punt! de situatietekening boven knopt wat betreft situatie ten opzichte van het noorden. Dus de bak ligt op het westen. Hij ligt dus vanaf de middag volledig in de zon. Maar misschien is het wel handig om in de wei een boom of iets neer te zetten wat voor de hete dagen voor wat schaduw kan zorgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:53

Ik denk dat je me niet begrijpt. Ik bedoel geen groepsstalling hoor, wel echt individueel maar met variabele afzetting of panels.
In feite een individueel semi-verhard voorstukje tussen stal en wei met eigen ingang die je in erg natte periodes ook kan samenvoegen tot een grote droge uitloop.
Ik vind stallen met uitneembare panels persoonlijk ook fijn voor als een paard (tijdelijk) meer ruimte nodig heeft (dubbele box) na bijv een zware blessure of koliekoperatie en liever niet te kort moet draaien maar ook niet buiten mag.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:06

Hoi TS,

Je kavel komt me bekend voor, we worden buren! Gezellig, meer paarden in de buurt. Wij gaan zelf ook in september beginnen met stallen aan huis. Paarden staan nu nog bij de vereniging aan de overkant.
Doe maar even een pb als je wil weten waar ik woon.

Ik heb mijn paarden nu op strokorrels staan. Dit bevalt heel goed en weinig opslag nodig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:47

Ik zou idd ook kijken of je de tussenwand uitneembaar of wegklap baar kan maken
Op die manier kun je indien nodig aparte boxen maken
Maar verder kun je dan heel makkelijk een inloopstal realiseren waarbij ze de grotere ruimte kunnen delen

En zou ook de boxen zo groot mogelijk maken als je 4 bij 4 kwijt kunt
Zeker doen

De stal waar ik in pension sta met mijn merrie hebben de loopstallen en de boxen ook op die manier
Is echt ideaal omdat je de stallen heel makkelijk kunt aanpassen naar de behoefte van het moment