Verharen (oude) shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Verharen (oude) shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 10:40

Hoi bokkers,

Ik heb een lieve oude shetlander van 30 jaar, dit jaar komt ze wat slechter door haar vacht heen dan voorgaande jaren. Daarnaast heeft ze ook last van zomer eczeem waardoor ze in de zomermaanden een deken moet dragen.

Op dit moment heeft ze nog steeds grotendeels haar wintervacht, ondanks gerichte onthaar sessies met een gekarteld zweetmes lijkt er geen eind aan te komen.

Ze staat verder 24-7 buiten en heeft inmiddels al wat jeuk door de mugjes. Vandaar dat ik inmiddels al lang de eczeemdeken op had willen hebben, maar ja, die vacht hè.

Ik overweeg om haar te (laten) scheren, maar heb hier zelf geen ervaring mee. Daarnaast zou ik open staan naar een andere ontharingstool die als het ware de haren wegsnijd.

Heeft iemand de gouden ervaring of tip?

Myrthe_Roos

Re: Verharen (oude) shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:08

Wij hebben hier ook een oude shet die niet door z'n vacht komt, ik haal er als het warm word gewoon het scheerapparaat overheen. Als ik dat niet deed krijgt hij gewoon zweerplekken zo broeit het onder al dat haar. Gelukkig is hij niet bang voor het apparaat, dus dat scheelt. Een andere methode zou ik zo niet weten.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:09

Ik zou scheren, ken je geen boer of schapenhouder in de buurt?
Misschien willen die je wel helpen met scheren

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:27

Scheren. Doe ik bij mijn 34 jarige Shet ook. Die komt ook heel slecht uit de wintervacht. Ik heb hem een paar maand geleden al een deel geschoren, was zo warm dat hij zichzelf kapot schuurde, en de rest gaat er hopelijk binnenkort af. Moet even de messen laten slijpen.

BelgenGek schreef:
Ik zou scheren, ken je geen boer of schapenhouder in de buurt?
Misschien willen die je wel helpen met scheren

Als dan wel messen voor paarden gebruiken en niet voor koeien of schapen. Voor die gebruiken ze hele andere messen.

Ik zou gewoon een oproepje op markt zetten, er zijn genoeg bokkers die tegen betaling voor anderen scheren.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:31

Is ze al op cushing getest? Hier ook oudere shetlander met cushing die slecht door zijn vacht komt. Sinds 3 jaar scheer ik hem ergens half april altijd, anders loopt hij in juli nog met wintervacht.

Rina hier gebruik ik juist rundermessen. Deze zijn vergelijkbaar met paardenmessen, alleen wat groffer. Met paardenmessen kom ik hier niet door de vacht. Schapenmessen zijn wel anders inderdaad

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 11:37

Kidde schreef:
Is ze al op cushing getest? Hier ook oudere shetlander met cushing die slecht door zijn vacht komt. Sinds 3 jaar scheer ik hem ergens half april altijd, anders loopt hij in juli nog met wintervacht

Ze is niet op cushing getest, omdat ze geen andere symptomen vertoont dan slecht verharen waarvan ik er vanuit ga dat dat door de leeftijd komt.

Bedankt voor jullie reacties, een vriendin van mij zou kunnen scheren. Dus ik denk dat ik dat ga laten doen!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:47

Ik zou voor dit jaar idd ook scheren, maar ook meteen induiken op de voeding, zodat je dit volgend jaar niet weer hebt.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:12

stitchlover schreef:
Kidde schreef:
Is ze al op cushing getest? Hier ook oudere shetlander met cushing die slecht door zijn vacht komt. Sinds 3 jaar scheer ik hem ergens half april altijd, anders loopt hij in juli nog met wintervacht

Ze is niet op cushing getest, omdat ze geen andere symptomen vertoont dan slecht verharen waarvan ik er vanuit ga dat dat door de leeftijd komt.

Bedankt voor jullie reacties, een vriendin van mij zou kunnen scheren. Dus ik denk dat ik dat ga laten doen!

Dat had mijn paard ook, toch positief getest op cushing

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:43

_yvonne schreef:
stitchlover schreef:

Dat had mijn paard ook, toch positief getest op cushing

Tja en de mijne verhaart net zo slecht, is cushing getest en negatief. Het hoeft niet altijd cushing te zijn.

Net zoals het niet altijd de voeding moet zijn. Er zijn echt paarden die slecht uit de wintervacht komen. Die van mij wordt ondertussen al jaren elk voorjaar geschoren. Hij verhaart wel, en als een gek, maar er blijft gewoon teveel vacht zitten. En dan help ik hem liever even dan dat hij zich het hele vel kapot schuurt. Zijn voer is compleet op hem aangepast, en precies dat wat hij nodig is. Ook daarmee helpt het hem niet om die dikke vacht kwijt te raken.
En ook mijn ondertussen overleden warmbloed was zon vachtpaard. Ook die moest ik als ik ook maar een beetje wilde rijden scheren. Maar ook het compleet tegengestelde, het krijgt geen wintervacht heb ik op stal staan. Jaren en jaren geprobeerd zonder deken, en echt elke keer weer moet ik het opgeven omdat de dame pislink wordt tegen de rest van de paarden omdat ze het koud heeft. Haar moeder en broer waren van hetzelfde laken een pak. Kregen ook gewoonweg geen wintervacht en waren dekens nodig.
Imo geen paard gelijk, en het hoeft niet altijd gelijk een ziekte of voerissue te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:52

Lijnzaad