Sproeien buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Sproeien buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 21:28

Ik ben aan het oriënteren voor het sproeien van onze buitenbak (20x40). Maar kan wel wat ervaren gebruiken!
Kraanwater lijkt me nooit voldoende (druk) om alles te bereiken.
Wel ligt de bak 25-30m van een kanaal. Heeft iemand ervaring met een waterpomp vanuit het kanaal naar de bak?
Op elektra of op benzine?
Hoeveel water per uur moet de pomp kunnen? Of kijk je naar andere kenmerken?
Hoeveel sproeiers om 20x40 te halen?

Alle ervaringen zijn welkom! :)

Dispar_Vulgo

Re: Sproeien buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 16:37

niemand ervaringen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:02

Water vanuit een oppervlakte bron is niet altijd handig, zoals nu zijn er in bepaalde delen van het land een verbod om daar water uit te onttrekken. Dit kan voor lange tijd een verbod zijn dus heb je er niets aan om dan op die manier water te willen pakken. De afgelopen 2 zomers waren droog en toen hadden we ook al vrij vroeg dat verbod om water op die manier te pakken.
Wij hebben een pomp laten slaan, 18 meter diep ongeveer. Op de lange zijdes van de bak staan 3 sproeiers per lange zijde, in totaal dus 6 sproeiers.
Bedenk van te voren hoe lang je denkt te gaan beregenen. Er zijn bijvoorbeeld pompen die een capaciteit hebben van bijvoorbeeld maar 3 uur aan 1 stuk draaien. Daar zit je zo aan.
Onze nieuwe pomp ( de vorige stond afgelopen jaar in de brand omdat die maar 3 uur kon draaien wat we niet wisten) heeft een capaciteit van ongeveer een 4500 liter per uur, deze pomp kan onafgebroken draaien en heeft ook een droogloopbeveiliging en werkt via het stroomnet. Kijk eens naar een DAB pomp, daar heb je vele soorten in en goede uitleg bij.
Wij hebben de pomp hier besteld, ik had eerst gebeld, dingen gevraagd en goede uitleg gekregen wat weer bij onze situatie paste:
https://www.waterpompshop.nl/dab?gclid= ... GYQAvD_BwE