Zandprobleem? Of toch iets anders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NastyMonster

Zandprobleem? Of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:55

Hallo iedereen , ik heb een paar vragen.

Eventjes kort de situatie : Heb al paarden sinds ik 8 ben maar ze hebben altijd aan huis gestaan met ouders die bijna er niks van wisten. Ben dus pas sinds 2 jaar echt paardgericht bezig en heb veel meer bij geleerd. Hatelijke comments hoef ik dus niet over hoe en wat ik fout heb gedaan , ik probeer het steeds beter te doen.

Op dit moment merk ik dat mijn 3 jarige welsh wat last heeft van haar maag of darmen. Ze heeft begin januari een mest onderzoek gehad en daar kwam niks uit. Wel heeft zij toen ze 7 maanden was flinke wormen meegenomen waar wij nog dik een jaar last van hebben gehad. Haar darmen hebben toen een klap gehad en ik vermoed dat ze zoiezo gevoeliger is.
Ik wilde deze maand toch weer een mest onderzoek doen , ze schuurt ook net boven haar billen en het is een tijdje geleden.
Nu zit ik ook met het probleem dat de paarden op de paddock blijven proberen de kortste sprietjes gras te eten , continue. Ze hebben altijd toegang toch hooi en op dit moment vul ik het zelfs twee keer per dag bij om ze terug te halen naar de voerbak inplaats van het ''grazen''. Ik krijg ze op geen manier er van af , ondanks er altijd eten is. Ze krijgen mineralenbrok ( graanvrij) .
Nu denk ik dat het tijd is voor een zandkuur , alleen vind de welsh dat verschrikkelijk.
Nu was ik aan het denken over dit product :http://www.subli.nl/psyllium-slobber/
Het nadeel is dat er granen in zitten en 25% zetmeel. Mijn 12 jarige half tinker doet het juist beter zonder granen en teveel zetmeel ( Krijgen nu metazoa timothee superfit broxx) .
Dit product is ook goedkoper dan 2 zandkuren ( niet dat het alleen om geld draait) en ik denk dat de welsh hier beter van eet vanwege de gerstvlokken.

Wat zijn jullie meningen hiervan? Moet ik het mestonderzoek afwachten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:02

Mestonderzoek naar zand kun je zelf doen, eventueel met een handschoen van de dierenarts (maar een plastic zakje kan ook).
(Een wormen check kan geen kwaad, maar is wellicht niet nodig.)

Gewoon een hoeveelheid mest oplossen in water, half uurtje wachten, in termen van de handschoen mag er onderin de vingers een heel dun laagje zand zitten. (Of: los een hele hoop op in een emmer, half uurtje wachten, afgieten: er mag een theelepel zand achterblijven.

Psyllium husk koop ik bij de (mensen) drogisterij - en drie straten verder bij de natuurwinkel koop ik gebroken lijnzaad.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:18

Zand kun je idd makkelijk zelf onderzoeken.
Als je paard zo gevoelig is voor wormen zou ik het zelf wel iets anders aanpakken qua onderzoek.
Ik vind januari nl erg vroeg in het jaar en dan nu pas weer te lang gewacht.
Liever maart testen en na aanleiding van hoeveel epg kijken wanneer weer getest moet worden.
Idd hoeft een zandkuur niet zo duur te zijn als je het bij pit&pit besteld ofzoiets.
Zelf geef ik ook liever niet zoveel zetmeel, ik heb er ook één die snel hoefbevangen is.
Maar kijk gewoon eerst of er echt zand in de poep zit, paar dagen achter elkaar testen is het beste.

tamary

Re: Zandprobleem? Of toch iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:27

Zandkuur preventie : 50gr/100kg paard, zandkuur behandeling minimaal 100gr/100kg paard psylliumvezel, 5-7 dagen achter elkaar. DA kan bij problemen hogere dosis adviseren.
Doseringen van veel kant en klare kuren zijn te laag en dan zijn ze duur & nutteloos, maar geven wel gevoel van veiligheid. Beste is slobber maken en dosis daar meteen voor geven droog doorheen roeren. Vocht aantrekken kan dat spul beter in de darmen doen, waar het vochtig worden voor betere werkzaamheid zorgt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:31

Aanvulling op bovenstaande zandtesten:
- als je geen zand kan vinden wil dat niet zeggen dat het er niet zit, het komt er alleen niet uit (en dat is vaak precies het probleem)
- als er wel zand is weet je iig dat het loskomt en dat er teveel opname is. Maar de hoeveelheid zand in de mest zegt niets over de hoeveelheid zand in de darmen. Ja, als het heel veel is mag je aannemen dat er veel in je paard gezeten heeft, maar je weet niet of er nu nog steeds veel zit of dat alles eruit is.

Dus je hebt er beperkt wat aan. Als je veel zand vindt is het wel reden tot actie, maar schuif zand niet weg als oorzaak als je niets kan vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:00

Mijn DA raadde me aan: test 5 dagen achter elkaar, de ene hoop mest bevat om de een of andere manier meer zand dan de andere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:20

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:25

DubbelDun schreef:
Ik koop deze altijd bij Pit-Pit
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.htmln

Ik heb deze ook pas gekocht, maar nog niet gegeven. Hoeveel geef je daarvan? En doe je deze ook door de slobber of geef je die droog door het voer?
Heb alleen ervaring met de vezels en niet met de zaadjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:20

Ik geef standaard de eerste week van de maand 2x per dag een volle 60 ml schep.
Soms gaat mijn oudje na 4 a 5 dagen er van aan de dunne en dan stop ik er mee.