vlas en hooi vragen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbles12

vlas en hooi vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:24

hallo!

Ik ben benieuwd hoelang jullie met normale pakken vlas doen?

En dan bedoel ik poep eruit en plas. En daarna een beetje erover heen strooien.

En een vraagje met hooi.

Wat voor balen heb je?

En hoelang doe je met een baal?

Ik zag dat er allemaal verschillende hooi soorten zijn, welke hooi voeren jullie als ruwvoer de hele dag?

alvast bedankt!

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:30

hier gooien we 2,5/3 pakken in de stal, elke dag 2 of 3 keer bijhouden en ongeveer 1 keer in de 1,5/2 weken leegscheppen en er weer nieuw vlas in doen. hooi weet ik niet(zijn niet mijn paarden)
de 2 paarden staan wel op 24/7 paddock met inloopstalletje maar plassen en mesten moeten ze zo nodig binnen doen -O-
Laatst bijgewerkt door DreamB op 14-05-20 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Re: vlas en hooi vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:46

Inloop stal, voor 3 ponys. Staan er swinters veel in, wordt in gevoerd nl. Gemiddeld 1 baal per week. Als het nat is vaker,in de zomer minder.

Voordroog hooi, onbeperkt, minimaal 130kg, 5 dagen

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:48

wat wordt er eigenlijk bedoeld met onbeperkt hooi?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:49

dan kunnen de paarden altijd de mogelijkheid hebben om hooi te eten

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:49

en betaal je dat voordeliger of is dat gewoon op jou stal?
:o

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:56

Ik voer onbeperkt graszaadhooi, naast nu weidegang 12u per dag.
Mijn onbeperkt komt nu neer op ongeveer 1,5 kleine baal per week, op 2 kleine paarden (fjord en ijslander).
Graszaadhooi kost me 3 euro per baal van 22 tot 25 kilo

In de grasloze tijd (winter) was dat 2 balen op 3 dagen, ook onbeperkt. En voerde ik er nog 3 tot 4 plakken weidehooi bij per dag(Kleine baal, 5 euro per baal, misschien 8 plakken per baal, 22 kilo schat ik)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:58

Ik heb sinds kort vlas. Stal 3x3 bij een ruin. Bij eerste keer heb ik 3 pakken vlas erin gedaan. Elke dag drollen eruit, 1x per week natte plekken. Ik heb bijgevuld op oog, ene keer een half pak vlas andere keer iets meer.

Hooi D-pony hij doet momenteel ongeveer 1.5 tot 2 dagen met 1 klein pak. Is wel 27 jaar meer voedingsbehoefte als eerder. Dit zonder weidegang. Wel nog pulp en senioris prioris erbij.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:02

Hoeveelheid vlas is nogal afhankelijk van de hoeveelheid tijd die een paard in stal doorbrengt.

Ik heb een schoon paard en we potten de vlas laag op. Ik deed 2 zakken in een box van 3,5x3,5 en na een kleine week ging er een volledig pak bij. Paarden stonden 20.00 tot 8.00 op stal. Meestal deed ik 1 pak per 1,5 week erbij en iedere dag drollen wippen. Na een paar maanden de rode vlas laag eruit en weer recht trekken.

Hoe langer op stal, hoe natter de boxen worden. En als je een paard hebt die de vlas laag los trekt heb je ook een hoger verspil. Maar mij is het altijd goed bevallen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:03

Wij gebruiken gemiddeld 1 baal vlas per week. Per paard.
In een lege stal gooien we 4 zakken.
Dan halen we dagelijks de poep er uit en 1 keer in de week de plasplek.
Dan trekken we de stal mooi recht en gooien er 1 baal vlas overheen.

Onze paarden staan in de nacht op stal.

Hooi, zonder plastic is het beste.
Wij hebben hooi met met plastic en dat heet dan voordroog.
Die van ons is heel droog omdat we het zelf maaien, maar de meeste pakken zijn natter.
En dan gaat het sneller schimmelen dus moet je meerdere paarden hebben zodat het snel op is.

Hooi/voordroog mag nooit schimmelig zijn maar lekker ruiken.

maar staan ze meer buiten zul je minder kunnen gebruiken, meer binnen zul je meer nodig hebben.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:16

Ik begin met 2 tot 3 pakken vlas. Elke dag mest er uit en om de week de natte plek. Ze plassen (en poepen) allebei altijd op dezelfde plek, dus ik schuif het droge vlas eromheen weg, haal de natte plek er uit, verspreid het droge vlas door de stal en doe er op het oog schoon vlas bij. Echt helemaal leeghalen doe ik bijna nooit. Het zijn geen smeerders en houden de stal netjes.
Qua hooi; we hebben baaltjes van zo'n 35 tot 40 kilo en met 2 pony's (Welsh C en Shetlander) doe ik ongeveer 2 weken met een baal. Ze staat overdag op de wei en 's nachts krijgen ze een pluk hooi.
Hooi is voordroog, met heel hoog gehalte droge stof en een vrij hoge structuurwaarde, hebben het net laten analyseren.

Qua brok krijgt de Shet er een vitaminebrokje bij en 's avonds een handje slobber met veeeeel water. Welsh krijgt gepelde haver voor een beetje peper in zijn reet maar omdat hij dat niet eet zonder slobber krijgt hij ook een handje slobber, kwart schep haver en speciaal voor hem samengesteld vitamine/mineralensupplement.

Pony's staan aan huis dus we kopen alles zelf in.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:23

Pebbles12 schreef:
hallo!

Ik ben benieuwd hoelang jullie met normale pakken vlas doen? En dan bedoel ik poep eruit en plas. En daarna een beetje erover heen strooien.

Dat ligt helemaal aan het paard, hoe schoon die op z'n stal is, hoe groot de stal is, en hoeveel ze op stal staan.

Ik heb een griezel :D Stal is 5,5x5,5 meter groot. De eerste keer instrooien gingen er 5 pakken in. En daarna ben ik 1 a 2 pakken per maand nodig. Ja echt, ik hoef maar 1 keer per maand de natte plek open te maken, weg te halen en nieuw erbij te strooien. En ik haal elke dag even de ballen eruit die netjes achterin op een rijtje liggen :D Ze staat daarbij snachts op stal en overdags buiten met aparte inloopstal.
Maar ik heb ze ook al gehad dat ik elke 2 dagen er rustig een half tot een heel pak bij kon gooien.

Pebbles12 schreef:
En een vraagje met hooi.

Wat voor balen heb je?

En hoelang doe je met een baal?

Ik zag dat er allemaal verschillende hooi soorten zijn, welke hooi voeren jullie als ruwvoer de hele dag?

alvast bedankt!

Ik heb verschillende soorten hooi. Op het moment HD balen (dat zijn die kleintjes van ca. 20 a 25 kilo) daar gebruik ik per paard en pak per dag aangevuld met stro om op te knabbelen. En ik heb voordroog in 250 kilo balen, die gaan ongeveer een week mee als ik 100% voordroog voer. Maar ik heb 1 ertussen staan die het iets te goed doet op voordroog, vandaar ook de kleine balen gewoon hooi.
Mijn paarden zijn Quarter, Paint en Haf. Waarbij de Quarter en Paint rustig onbeperkt kunnen hebben, waar ik bij de Haf wel moet ingrijpen, vreetmachine :+ Dus ook hier weer het ligt er geheel aan wat voor paard het is, hoe groot en hoeveel die nodig is en wat je dan het beste kan geven.
Beide soorten hooi die ik nu heb zijn eerste en deels 2e snee van vorig jaar.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 10:27

okee, mijn paard zou dan ongeveer denk ik van 8 uur 'sochtends tot 6 uur buiten staan. En de meeste pakken vlas kosten rond de 4-5 euro per pak dus heb je er per maand ruim gerekend 8 pakken nodig? Dit is een schatting hoor!

maar als een paard dus ongeveer deze tijd op het weiland staat, dan hoef je eigenlijk alleen hooi geven voor de avond en nacht?

dankjewel allemaal voor de antwoorden. *D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:31

Wat voor stal heb je op het oog?

Hooi geven in de zomer hangt af van de conditie van de weide. Staat er voldoende gras hoef je niet bij te voeren, is dat te weinig moet je wel bijvoeren. Anders inderdaad hooi op stal.

Hoe kom je op 8 pakken per maand? Vlas is hier overigens een stuk duurder bij de fouragehandelaar, laatste keer betaalde ik 7,-

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 10:35

als je elke week dan 2 pakken gebruikt maximaal, dan doe je met 4 eken dus 1 maand 8 pakken gebruiken, en dit is ruim gerekend. Een stal waar ik het hooi, stro, en zaagsel en voer zelf moet gaan betalen. stro is niet perse nodig, dus dat scheelt, pony komt in de wei zo veel mogelijk. :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:35

Mijn ponys staan alleen in de winter op vlas. Ik heb 2 stallen die open staan. Per stal gooi ik er 2 pakken in. En daarna haal ik dagelijks poep en natte plekken weg. Per week gaat er een nieuwe baal bij per stal.

Hooi krijgen ze hier onbeperkt. Ik doe ongeveer een maand met een 450 kilo baal graszaadhooi. Daarnaast doe ik een week tot 1.5 week met een 100 kilo baal weidehooi.

Dit zijn 2 shetten en een welsh.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:39

Denk dat je met 8 pakken per maand echt over zal houden, maar goed, dat is fijner dan een tekort. Als je opslagruimte hebt kan je een pallet bestellen. Wij bestelden nooit te veel, omdat de muizen en ratten in de onderste pakken kropen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:40

Ik begin met vlas gelijk met 4 a 5 pakken.
Haal elke dag de mest eruit en soms de natte plek.
Meestal pot ik op en gooi er bij indien nodig.
Gemiddeld 2 pakken per maand per stal.

Heb 1 merrie die wat rommeliger is op stal en als de stal wat overhoop is, haal ik het natte eruit en gooi er een heel pak bij.
Heb dit jaar 2 pallets gehaald (42 stuks) voor 3 stallen en heb nog aardig wat over.
Bij staan ze 8-10 uur op stal (nu weer 24/7 buiten).

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 10:41

okee, fijn om te horen dat het ruim genoeg is haha _/-\o_

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:46

Ik begin met vlas in een stal 5 pakken. Mijn schone merrie krijgt elke week 1 pak. Daar haal ik elke dag mest weg en 1x in de twee weken het nat. Mijn gore merrie krijgt elke week 1,5 a 2 pakken. Daar haal ik elke week nat uit en elke dag mest.

Mijn E pony's krijgen op stal een net van ongeveer 10 kg en 3x per dag een grote pluk dan. Nu staan ze te voorgrazen. Dan krijgen ze onbeperkt hooi uit plastic en elke dag een beetje gras. Straks mogen ze vol op het gras en krijgen ze niks meer.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:50

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Dit is een topic waar veel mensen heel overzichtelijk per maand laten zien wat een paard kost. Zo wel in pension, aan huis als in eigen beheer. Hopelijk helpt dat je verder!

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 10:51

dankjewel!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:39

Pebbles12 schreef:
en betaal je dat voordeliger of is dat gewoon op jou stal?
:o

Onbeperkt is nooit op.
Ik heb ze aan huis

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:46

Onze stallen zijn 3x4, als basis begin ik met 5 pakken.
Dagelijks de ballen mest eruit, als de natte plek er door komt haal ik die er uit, de hoeveelheid die er uit wordt geschept vul ik ook weer aan zodat er een dik pak in de stal blijft. Bij een te dunne laag ga je nooit een mooie droge bovenlaag krijgen, dan blijf je scheppen en aanvullen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:09

Mijn 2 paarden hebben een inloopstal en op dit moment gebruik ik ongeveer 1 baal vlas per maand, wanneer het veel regent 2-3. Ik mest altijd alleen de drollen en eens in de zoveel tijd de natte plekken en dan komt er ook weer nieuw op. Ik ben begonnen met 3 pakken.

Hooi hebben we ongeveer 250kg balen en daar doen ze een dag of 18-20 mee, als ze meer op wei staan langer. Ze hebben hier onbeperkt. Probleem is hier dat de balen in bulk worden aangekocht en het totaal een x aantal kilo is, maar niet elke baal even groot is, dus het is lastig te zien hoeveel er daadwerkelijk doorheen gaat.