Hoogte om stal te vullen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Hoogte om stal te vullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:05

Op welke hoogte mag je maximaal de stal vullen met stabilisé of zand en klinkers ?

Ik wilde het tot aan het metalen plaatje doen van de deur zodat ze geen overstapje hebben( in dat geval moet ik 15cm verhogen) , maar ik dacht dat het hout niet in contact mocht komen met de vloer omdat het dan sneller zou slecht worden door opstijgend vocht ? Dus als ik onder het hout moet blijven moet er nog wat grond uit de stal geschraapt worden.

Hopelijk maakt de foto het wat duidelijker :

Afbeelding

woemp

Re: Hoogte om stal te vullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:05

De foto staat wel gedraaid ...

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:18

Waarom zou je geen overstapje willen? Hebben wij al jaren en dat gaat ook al die tijd al goed, zelfs ons slechtziende paard en chronisch bevangen pony hebben hier geen moeite mee, bovendien helpt een drempel tegen het uitlopen van de bodembedekking (en het was erg handig toen mijn pony op zaagsel moest).

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:29

nessinator schreef:
Waarom zou je geen overstapje willen? Hebben wij al jaren en dat gaat ook al die tijd al goed, zelfs ons slechtziende paard en chronisch bevangen pony hebben hier geen moeite mee, bovendien helpt een drempel tegen het uitlopen van de bodembedekking (en het was erg handig toen mijn pony op zaagsel moest).

Omdat het metaal wat uitsteekt ten opzichte van het hout en ik bang ben dat ze zich daaraan gaan verwonden

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:36

ik ben ook eens dat een opstap niet nodig is. maar om toch antwoord te geven.

Hout mag best vochtig worden, zolang er maar voldoende droogtijd tegenover staat. Als het in vocht blijft liggen, is dat niet het geval. Grote kans dat er dan schimmels of zwammen op willen groeien.
Je zou ook voor een behandelde paal karboleum (schrijf ik dat goed?) kunnen gaan. Die kan er langer beter tegen.

Maar waarom niet voor een ander materiaal? Denk aan rubberen matten die je als rand neerlegt.
Je zou ze vast kunnen maken met schroeven met van die plaatringen eraan. (zoals bijvoorbeeld isolatie op een plat dak ook wordt bevestigd)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:43

Ik weet niet hoe hoog je stal ligt ten opzichte van de rest van de wei/paddock, maar als er eens een mega-bui komt dan wil je ook niet dat het je stal inloopt.
Als je bang bent dat ze zich open halen aan dat stukje metaal dan kun je daar een stukje rubber tegen aan zetten.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:56

DubbelDun schreef:
Ik weet niet hoe hoog je stal ligt ten opzichte van de rest van de wei/paddock, maar als er eens een mega-bui komt dan wil je ook niet dat het je stal inloopt.
Als je bang bent dat ze zich open halen aan dat stukje metaal dan kun je daar een stukje rubber tegen aan zetten.

De stal ligt niet op het laagste punt en er is een gracht voor afvoer naast de weide

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:27

Ik denk dat jij de zelfde stal(len) hebt als ik, Select stallenbouw?
Wij hebben zowel binnen als buiten de bestrating op de zelfde hoogte liggen als het betonnen randje.
Dat betekend dat de onderkant van de houten wanden de grond niet raken.
Ik snap wat je bedoeld met het uitsteken van het metalen deurprofiel maar daar heb ik in 6 jaar nog geen problemen mee gehad.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:19

su72 schreef:
Ik denk dat jij de zelfde stal(len) hebt als ik, Select stallenbouw?
Wij hebben zowel binnen als buiten de bestrating op de zelfde hoogte liggen als het betonnen randje.
Dat betekend dat de onderkant van de houten wanden de grond niet raken.
Ik snap wat je bedoeld met het uitsteken van het metalen deurprofiel maar daar heb ik in 6 jaar nog geen problemen mee gehad.

Ja wij niet want de klinkers waren al 7 cm dik en er moest nog een onderlaag zand onder dus bij mij steken de stenen hoger uit dan het hout maar ik heb overal een kleine spatie gelaten alleen als ik nu de stal zal vullen met stro of vlas dan zal die spatie ook vol komen... en daar maak ik me wat zorgen in.

Afbeelding

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:35

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een spatie?
Ik denk dat het een soort gootje is?
Wij hebben vlas in de stallen en dat ligt ook tegen het betonplex aan, dat is geen probleem hoor.
Zo'n gootje is alleen lastig als je de hele stal leeg wil trekken want dan moet je de restjes eruit peuteren...