Kosten waterput en andere tips...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Kosten waterput en andere tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:18

Omdat het alsmaar droog blijft, hebben wij besloten een waterput te laten slaan. We zitten op zandgrond en verwachten dat we een put van 15 m nodig hebben. Ik weet dat ik behalve de put ook een pomp en een sproeier nodig heb. Daarnaast heb ik een grondwaterleiding nodig naar een ander stuk land (ongeveer 250 m).

Wie heeft informatie over prijzen, systemen en ander nuttige weetjes?
Ik heb al info ingewonnen bij het waterschap.

Antje12

Re: Kosten waterput en andere tips...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:08

Wij hebben op zandgrond een put van 12 meter laten spuiten. Dat kostte inclusief de buizen om het water omhoog te geleiden 250 euro.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:19

Ik zou even kijken op mp welke boer er in de buurt hooi aanbiedt en die bellen of hij iemand weet die veeput kan komen spuiten met giertank en pomp. Die zal waarschijnlijk ook weten hoe diep je ongeveer zit (kan per paar 100m nogal verschillen). en is vaak goedkoper dan officieel bedrijf.
Ik was 10 jaar terug voor ook zo'n 12m 150 euro kwijt.
Nu paar km verder op zou ik tot 30-35m diep moeten en dan is het maar de vraag of dat kan en wat het gaat kosten. Maar rondbellen ervoor is waar ik ook over denk, ivm practischer dan oplossing nu bij warm zomer weer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:37

je kunt qua systeem kiezen voor een simpele pomp die aan of uit kan. Die moet je aan de pomp uitzetten anders worden ze te heet.
Of een hydrofoor pomp. Die heeft altijd druk en daar kun je ook kraantjes op aansluiten voor je tuin of wasplaats buiten. Die pompen zijn wel wat duurder en gevoeliger en gaan iets eerder stuk als er te veel zand mee komt.
Maar wij gebruiken dat water in de moestuin, tuin, wasplaats en voor de bak/wei te sproeien en dan is het wel handig dat ik niet steeds de pomp eerst aan hoef te gaan zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:11

Ik lees even mee. Wij zitten op veengrond. We hoeven denk ik niet heel diep, maar dat moeten ze maar bekijken.

Ik twijfel wel over de plek en welke pomp. In principe willen wij ermee sproeien en afspuiten. Drinkwater voor paarden twijfel ik nog over. Is nu opvang water en leidingwater.

Wij hebben ook een poel en las dat iemand daar ook water in pompt om hem schoon en vol te houden. Maar die ligt bij ons ong 100meter vanaf de schuur.

Denk serieus na over een solar apparaat.

Op onze vorige gehuurde plek grondwater met pomp op drinkbak met vlotter en 2 buiten kranen. Was zandgrond. Geen idee hoe diep die zat, maar water was wat geel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:23

Belangrijk is om na te vragen of spuiten nog wel mag. Want hier is dat verboden!

Je mag alleen nog maar door middel van grond boring een bron laten slaan. Dit is een flinker prijskaartje dan laten spuiten.

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:24

Ik volg even!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:25

MarliesV schreef:
Belangrijk is om na te vragen of spuiten nog wel mag. Want hier is dat verboden!

Je mag alleen nog maar door middel van grond boring een bron laten slaan. Dit is een flinker prijskaartje dan laten spuiten.

Hier gevraagd en ons is verteld dat je tm 15meter vrij bent.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:28

superpony schreef:
MarliesV schreef:

Hier gevraagd en ons is verteld dat je tm 15meter vrij bent.

Moet je wel zeker weten dat je grondwater niet dieper zit dan die 15 mtr voor aanvang.
Wij zitten hier tussen de 18 en 20 mtr diep.

Moeten een nieuwe bron laten boren helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:32

Wij hebben een poel van nog geen 3 meter diep en staat al vol water, dus dat komt zeker goed.

Meeste mensen kunnen wel wat met die 15 meter, maar als je schoner water wil, moet je wel dieper vaak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:34

Wij hebben in principe een afspraak met iemand die het komt doen. Hij doet het vaker voor een bedrijf en slaat tot 10 meter. Of het dan bruikbaar was als drinkwater voor de paarden moesten we laten testen.

Nu was dat niet mn eerste doel, maar we moeten natuurlijk een pomp kopen en kan er dan gelijk rekening mee houden of we wel of geen speciaal filter willen etc.

Welke pomp hebben jullie??