Vergunning buitenbak (zonder verlichting of drainage)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder_30

Vergunning buitenbak (zonder verlichting of drainage)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 16:51

Hoi,

Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen/input.

Mag je zonder vergunning de grond laten keren voor het maken van een simpele bak zonder drainage, hekwerk of verlichting?

De bak zou op een perceel komen met een agrarische bestemming. Op het woongedeelte is geen plek. Er is een functieaanduiding paardenhouderij op het geheel.

Ik heb de gemeente al gesproken maar wordt daar niet veel wijzer van.

Graag jullie hulp, bedankt alvast!

belle_boef

Re: Vergunning buitenbak (zonder verlichting of drainage)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:55

Maar wat zegt de gemeente? Dat is bepalend

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 16:58

Ik heb aangegeven dat het om een simpele bak gaat. Na wat doorvragen kreeg ik als reactie dat er waarschijnlijk een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd maar daarbij gaf ze aan dat het een hele procedure is van wel tienduizenden euro's.

Dat gaat over een bestemmingswijziging en geen omgevingsvergunning. Dus ik had het idee dat de medewerker over twee verschillende zaken aan het praten was.

Aangezien het perceel op zandgrond ligt vroeg ik mij dan ook af of er mogelijkheden zijn zonder vergunning.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:03

Zit er subsidie op het stuk? Dan mag dit niet of je moet je deel subsidie ervan laten vallen

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 17:04

Hoi, nee geen sprake van subsidies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:12

Vlinder_30 schreef:
Ik heb aangegeven dat het om een simpele bak gaat. Na wat doorvragen kreeg ik als reactie dat er waarschijnlijk een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd maar daarbij gaf ze aan dat het een hele procedure is van wel tienduizenden euro's.

Dat gaat over een bestemmingswijziging en geen omgevingsvergunning. Dus ik had het idee dat de medewerker over twee verschillende zaken aan het praten was.

Aangezien het perceel op zandgrond ligt vroeg ik mij dan ook af of er mogelijkheden zijn zonder vergunning.

Bestemmingswijziging en omgevingsverguning zijn 2 verschillende dingen ja. Wss zal bij jou een Bestemmingswijziging zijn. Maar je geeft al aan dat de bestemming van het perceel paardenhouderij is? Hier hoort een rijbaan bij natuurlijk. Geen idee of dat dan ook zomaar mag. Ik zou vragen of je iemand van de afdeling vergunningen van de gemeente mag spreken en dan specifiek iemand die verstand heeft van de agrarische sector.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:31

Vaak mag een paddock wel. Vraag daar eens naar.
Wij hebben gewoon een stuk wei gekeerd en schrikdraad er om heen.Zand is ook niet geen meer maar grijzig geworden door gebruik.
Hij is simpel maar doel treffend.
verlichting heb ik door een grote schijnwerper aan de stal. Maar dat was bij jou niet de bedoeling begrijp ik.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:32

Hey, wij zaten in soortgelijke situatie afgelopen jaar. Het hangt wel erg van de gemeente af. Ik zou een vooroverleg aanvragen om het e.e.a. helder te krijgen.

Kijk ook even naar het bestaande bestemmingsplan en wat er om je heen wel of niet is gebouwd. Wat zijn de kaders van de verordeningen. Hoeveel meter afstand heeft de bak tot aan de buren bv en wat is er qua eventueel overlast voor de omgeving.

Probeer die punten te weerleggen en onderbouwen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:40

Het hangt van de gemeente af en de bestemming van je grond. Bij ons mag je niet dieper dan 20 cm graven zonder vergunning. Je brengt dan verandering aan in de bodemstructuur en dat mag niet.

De gemeente moet dit toch voor je kunnen uitzoeken of je iig doorverwijzen lijkt me? Zo niet dan kun je ook gewoon het risico nemen en het gewoon doen.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:45

Gewoon doen. Dat doen de meesten. En vaak hoor je niks van de gemeente als het gedaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:52

Knollboll schreef:
Gewoon doen. Dat doen de meesten. En vaak hoor je niks van de gemeente als het gedaan is.

Beste advies ooit. Vooral als TS na aanleg in een gemeente blijkt te wonen die wel streng handhaaft (en terecht, regels zijn regels).

TS, kijk eens op ruimtelijkeplannen.nl .. als je je adres intypt kan je het bestemmingsplan aanklikken met de bijbehorende regels. Daar zal waarschijnlijk instaan hoe of wat qua rijbak met de bestemming op je perceel. Kom je er niet uit, vraag bij de gemeente door naar iemand van vergunningen met verstand van de agrarische sector. Of kijk of misschien de omgevingsdienst van je regio kan helpen de regels voor je duidelijk te maken.

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 18:43

Marije_1997 schreef:
Vlinder_30 schreef:

Bestemmingswijziging en omgevingsverguning zijn 2 verschillende dingen ja. Wss zal bij jou een Bestemmingswijziging zijn. Maar je geeft al aan dat de bestemming van het perceel paardenhouderij is? Hier hoort een rijbaan bij natuurlijk. Geen idee of dat dan ook zomaar mag. Ik zou vragen of je iemand van de afdeling vergunningen van de gemeente mag spreken en dan specifiek iemand die verstand heeft van de agrarische sector.

Ik zal nog eens kijken of er een relatie is tussen de functieaanduiding paardenhouderij en een (rij) bak. Kon in de bestemmingsplannen weinig specifieks vinden dus ben bang dat ik toch weer terug moet naar de gemeente voor meer informatie.

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 18:45

beatje schreef:
Vaak mag een paddock wel. Vraag daar eens naar.
Wij hebben gewoon een stuk wei gekeerd en schrikdraad er om heen.Zand is ook niet geen meer maar grijzig geworden door gebruik.
Hij is simpel maar doel treffend.
verlichting heb ik door een grote schijnwerper aan de stal. Maar dat was bij jou niet de bedoeling begrijp ik.

Zo'n situatie zou ook ideaal zijn. Het wordt idd geen professionele, gedraineerde of verlichte bak. Het gaat echt om een simpele bak maar wel met een redelijke bodem. Wil niet de weide zelf rijden natuurlijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:24

Hangt echt af van bestemmingsplan. Zou anders even afspraak maken bij de gemeente. BP geeft doorgaans aan of het wel/niet of met omgevingsvergunning mag. Gesprek is vaak beter dan telefonisch. En idd kijken wat er op ruimtelijkeplannen.nl al te vinden is.