Piste problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Piste problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 00:33

Ik ben in de weide beginnen rijden. Deze lag niet 100% vlak op bepaalde plaatsen en mijn paard valt heel gemakkelijk zelfs op goede stukken.

We hebben nu de weide laten frezen ( eerst met riptanden lostrekken) en dit laten egaliseren.
Hoe onderhoud ik dit best? Onze grond wordt nogal snel een keiharde steen...

pluisje88

Re: Piste problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 06:58

Als een paard makkelijk valt is niet normaal. Als het dier verder goed in z’n lijf zit en geen klachten heeft dan zou ik eens beginnen met een goede hoefsmid.
Wat betreft grond onderhoud heb ik geen idee. Maar een paard hoort niet km de haverklap te struikelen of te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:33

Wat pluisje zegt. En een weide is ook niet ideaal, als je op zandgrond zit zou ik het laten keten, dan heb je al een iets betere rijbak. Maar ik zou als ik jou was eerst eens gaan achterhalen waar dan vallen vandaan komt.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:09

Marije_1997 schreef:
Wat pluisje zegt. En een weide is ook niet ideaal, als je op zandgrond zit zou ik het laten keten, dan heb je al een iets betere rijbak. Maar ik zou als ik jou was eerst eens gaan achterhalen waar dan vallen vandaan komt.

Ik zit op zandleem.
Het vallen is blijkbaar gewoon onhandigheid. De dierenarts ziet niks aan zijn manier van lopen en de smid komt elke 7 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:11

Een paard is een beweging en vlucht dier. Onhandigheid hoort daar dus niet bij. Als een paard makkelijk struikelt en valt is er vaak iets in de rug niet in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:12

woemp schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik zit op zandleem.
Het vallen is blijkbaar gewoon onhandigheid. De dierenarts ziet niks aan zijn manier van lopen en de smid komt elke 7 weken.

Toch hoort het niet. En is het geen onhandigheid. Onhandigheid zou dan door zo nu en dan lomp en lui lopen wat struikelen. Maar regelmatig vallen is niet normaal hoor.

Wel kan een goede bodem ondersteunen in het beter kunnen lopen van je paard. Alleen dit is wel een onverstering.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:19

Yvank_ schreef:
Een paard is een beweging en vlucht dier. Onhandigheid hoort daar dus niet bij. Als een paard makkelijk struikelt en valt is er vaak iets in de rug niet in orde.

Of de tenen zijn te lang..

Ts je hebt verschillende paarden. De 1 is voorzichtig, de andere is een lompe Harry. Maar ze zijn allemaal vluchtdieren en een vluchtdier dat struikelt en valt is niet normaal.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:45

Niet wat je horen wilt denk ik, maar ik ben het wel eens met de rest. Maar wat bedoel je met vallen? Struikelen? Op de knieën vallen? Er bij gaan liggen?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:59

Earth schreef:
Niet wat je horen wilt denk ik, maar ik ben het wel eens met de rest. Maar wat bedoel je met vallen? Struikelen? Op de knieën vallen? Er bij gaan liggen?

De laatste keer was het op de knieën vallen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:59

Maar hoe zorg je dat de grond los blijft zitten en geen steen wordt?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:13

Met alleen een gefreesde wei kan je natuurlijk niet zo heel veel. Maar heb je een sleep? Een weidesleep is bvb al voldoende, geen speciale pistesleep nodig. Dan zou ik daar regelmatig het bovenste laagje grond even mee lostrekken.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:18

Hmm zo'n weide klinkt niet ideaal. Is het een mogelijkheid om er gewoon een buitenbak van te maken? Daar heb je meer aan denk ik

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:45

woemp schreef:
Maar hoe zorg je dat de grond los blijft zitten en geen steen wordt?

Door een echte piste aan te leggen. Een omgeploegd weiland is nog geen piste.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:35

woemp schreef:
Earth schreef:

De laatste keer was het op de knieën vallen.

Dan zou ik me drukker maken om het lichaam van je paard dan de bodem. Want struikelen is niet normaal zoals jij dat omschrijft.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 22:28

Poekkie schreef:
Met alleen een gefreesde wei kan je natuurlijk niet zo heel veel. Maar heb je een sleep? Een weidesleep is bvb al voldoende, geen speciale pistesleep nodig. Dan zou ik daar regelmatig het bovenste laagje grond even mee lostrekken.

Ik heb geen weidesleep maar kan wel zelf eentje maken zodat ik voorlopig al even verder kan. Het zou gewoon zonde zijn dat het terug 1 vast deel wordt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:25

Hoe zie je dat 'maken' voor je?
Bij ons is dat echt wel een metalen ding met pinnen die een beetje de grond in gaan. En dan moet je natuurlijk ook iets hebben om het te trekken. Een tractor of quad. Misschien zelfs met de auto? Of je paard opleiden, maar daar zou ik wel voorzichtig mee zijn.

Ik denk dat je behalve slepen niet veel kunt op die grond. Eventueel een laagje zand op storten? Soms kan zelfs een 6 cm al voldoende zijn om heel wat verschil te maken.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 08:27

Poekkie schreef:
Hoe zie je dat 'maken' voor je?
Bij ons is dat echt wel een metalen ding met pinnen die een beetje de grond in gaan. En dan moet je natuurlijk ook iets hebben om het te trekken. Een tractor of quad. Misschien zelfs met de auto? Of je paard opleiden, maar daar zou ik wel voorzichtig mee zijn.

Ik denk dat je behalve slepen niet veel kunt op die grond. Eventueel een laagje zand op storten? Soms kan zelfs een 6 cm al voldoende zijn om heel wat verschil te maken.

Ik heb op dit forum ergens gelezen dat sommige mensen met een pallet slepen dus wilde dit eens proberen. Want ik weet niet echt waar je een goedkope sleep kan vinden die met een paard getrokken kan worden. Meer dan 200 wil ik er voorlopig niet aan geven omdat er nog veel andere kosten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:47

Met een pallet slepen gaat niets helpen. Je hebt er echt metalen pinnen voor nodig die de grond los maken. Dat doet een pallet niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:04

Nee idd, een pallet werkt alleen om het zand terug vlak te maken. Maar dat gaat niet werken op grond die al vrij 'vast' is en zal zeker niets doen aan het opentrekken van de grond. Je hebt echt iets nodig dat de bovenste cm kan lostrekken.

Onze weidesleep kostte rond de 850 euro nieuw denk ik en is voor een tractor. Denk niet dat een paard dat vooruit zou krijgen tenzij het een stevige koudbloed is.

Eventueel kan je misschien eens aan de loonwerker vragen of hij ergens gratis of heel goedkoop aan zavel geraakt, vaak zijn er hele bergen te verkrijgen bij bouwprojecten. Dan kan je vrij goedkoop een zavellaagje laten storten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:16

woemp schreef:
... Meer dan 200 wil ik er (=weidesleep)voorlopig niet aan geven omdat er nog veel andere kosten zijn.

Een goede smid is goedkoper en soms is eens per 7 weken gewoon te weinig.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:45

Je moet denk ik je zand mengen met ander zand,als het zo hard en vast word zit er vast veel leem of klei in je grond.
Maar je paard struikelt idd niet omdat je grond ongelijk is.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 23:43

DubbelDun schreef:
woemp schreef:
... Meer dan 200 wil ik er (=weidesleep)voorlopig niet aan geven omdat er nog veel andere kosten zijn.

Ik heb de duurste smid uit de regio en hij beveelt zelf aan om te bekappen om de zeven weken. De meeste rekenen hier 25/30 euro aan en hij 40 per keer. Echt lang staan de hoeven niet. De vorige val was toen hij drie weken ervoor bekapt was..

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 23:44

beatje schreef:
Je moet denk ik je zand mengen met ander zand,als het zo hard en vast word zit er vast veel leem of klei in je grond.
Maar je paard struikelt idd niet omdat je grond ongelijk is.

Hier is leem en klei inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:44

De duurste hoefsmid maakt echt geen reet uit. Dan kan ie nog zo slecht zijn. Ik zou als ik jou was eerst onderzoeken waar dat struikelen/vallen vandaan komt. Pony die ik heb gereden viel steeds op de knieeen na de sprong. Bleek iets niet goed te zitten in de achterbenen. Pony is ook weggegaan en nadat ik er 2 keer zowat naast lag ging ik ook niet meer springen met die pony.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:01

DubbelDun schreef:
woemp schreef:

Je paard laten onderzoeken bij een goede kliniek gaat meer kosten dan 200 , nav je verhaal raad ik je dat wel aan. Je paard heeft ergens last van of het z'n rug is of misschien in z'n voorvoeten hoefkatrol, zijn beide bekend met struikelen.