Klinkers leggen in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Klinkers leggen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 23:21

Noodgedwongen heb ik snel mijn paarden thuis moeten zetten.
nu heb ik een stal laten zetten.
voorlopig ligt er niets in.
ik ben wat klinkers gaan ophalen om het te beklinkeren.

nu is mijn vraag:
leg je die klinkers best gewoon in zand ( kans op verzakking?) of beter op stabilisé (urine kan minder weg?)

en voor de stal wil ik ook een deel beklinkeren wodat ze altijd een droge plek hebben waar ze kunnen wandelen en staan als de paddock te modderig is, maar is dat niet te glad?

woemp

Re: Klinkers leggen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:09

Iemand een idee waarin ik de klinkers best leg?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:10

woemp schreef:
Iemand een idee waarin ik de klinkers best leg?

Gewoon geel straatzand. Even aantrillen en straten maar

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:17

Houd er wel rekening mee dat de boete behoorlijk hoog is, je stallen moeten officieel op een bodem staan die geen vocht doorlaat. Nu heb ik zelf heel lang op een stal gestaan waar een zandbodem in de stallen zat en daar kwam nooit controle. Maar wij hebben bij de bouw hier het zekere voor het onzekere genomen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:54

Mijn erbaring met klinkers is dat het ontzettend glad wordt... en vervelend met schoonmaken..

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:15

Anoeska27 schreef:
Houd er wel rekening mee dat de boete behoorlijk hoog is, je stallen moeten officieel op een bodem staan die geen vocht doorlaat. Nu heb ik zelf heel lang op een stal gestaan waar een zandbodem in de stallen zat en daar kwam nooit controle. Maar wij hebben bij de bouw hier het zekere voor het onzekere genomen.

Dit geldt alleen voor iemand die bedrijfsmatige activiteiten uitvoert. Met andere woorden, iemand die een paardenstalling heeft en deze stallen verhuurt moet een vloeistofdichte vloer hebben. Een particulier mag zelf kiezen, omdat de milieuwetgeving hier niet van toepassing is.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 15:30

Brimi_Disa schreef:
Anoeska27 schreef:

Dit geldt alleen voor iemand die bedrijfsmatige activiteiten uitvoert. Met andere woorden, iemand die een paardenstalling heeft en deze stallen verhuurt moet een vloeistofdichte vloer hebben. Een particulier mag zelf kiezen, omdat de milieuwetgeving hier niet van toepassing is.

Het is particulier en ze hebben constant de keuze om buiten te gaan of binnen te blijven zolang de paddock en weides droog genoeg blijven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:43

Hier is het niet verzakt in de stal, binnen heb je daar ook wat minder last van omdat regen het niet wegspoelt.
Of het glad is, hangt helemaal af van wat voor klinkers je hebt.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 20:37

Zo te lezen heeft iedereen die hier reageert het in gewoon zand liggen. Dan ga ik het risico ook niet nemen om stabilisé te gebruiken

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:00

Ik heb in mijn stal ook gewoon ophoogzand gebruikt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:05

Ik heb zelf gekozen voor rubber tegels op zand. Warmer en stroever dan tegels en fijner met uitmesten dan alleen zand

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:08

Ik heb op de klinkers rubber matten liggen . Alleen matten gaat zo gauw bobbelig liggen is mijn ervaring

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 13:00

Sloffer schreef:
Ik heb op de klinkers rubber matten liggen . Alleen matten gaat zo gauw bobbelig liggen is mijn ervaring

Worden die niet heel zwaar?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:12

woemp schreef:
Sloffer schreef:

Matten worden niet zwaarder door ze in de stal te leggen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 22:32

belle_boef schreef:
woemp schreef:

Matten worden niet zwaarder door ze in de stal te leggen.

Ook niet door urine van paarden?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:46

Die ik heb laten geen vocht door dus nee.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:51

Ik zou eens kijken naar vee roosters. Grotere platen en laten urine door, kan je. Gewoon opstrooien met stro

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:24

Wij hebben onder het afdak ook gewoon 30*30 tegels op zand. Een deel lag er al voor de schuur en wij hebben het afdak voor de paarden gemaakt. Een deel hebben we nieuw bestraat en een deel moet nog.

Die van ons hebben aan 1 kant nog een stuk tegels en aan de andere kant de paddock.

Ze kunnen helemaal rondom lopen, we hebben een pp en plassen erg weinig onder het afdak.

er wordt wel veel zand op gelopen wat ze zelf meenemen aan de hoeven, maar de tegels zijn absoluut niet glad, ook niet na wel plassen.

Er hangen ook overal hooinetten, dus wil de vloer goed schoon kunnen houden en liggen doen ze echt altijd buiten. Ook als we heel dik opstrooien.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:28

Een bouwfirma heeft aanbevolen om een onderlaag te leggen van steenpuin en dan ongeveer 3 cm ‘split’. Daarop dan de betonklinkers. Heeft hier iemand ervaring mee?

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:47

Ja, maar onderlaag steenpuin en split is gebruikelijker voor een oprit waar je met je auto overheen moet dan in een paardenstal. Ik zou ook 30*30 stoeptegels nemen. Die zijn gemakkelijk te hanteren, vaak nog ergens gratis af te halen en ze worden ook niet glad.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:52

sas66 schreef:
Ja, maar onderlaag steenpuin en split is gebruikelijker voor een oprit waar je met je auto overheen moet dan in een paardenstal. Ik zou ook 30*30 stoeptegels nemen. Die zijn gemakkelijk te hanteren, vaak nog ergens gratis af te halen en ze worden ook niet glad.

Dus gewoon metserzand is wel voldoende voor de stal?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:57

sas66 schreef:

Niet alleen voor de oprit, als onderlaag zorgt het ervoor dat vocht beter wegloopt en niet ophoopt. Als onderlaag puin en split, met daarover een toplaag wordt veel vaker toegepast ook onder schuurtjes bijvoorbeeld. Daarover kun je tegels of andere bedekking doen indien gewenst. Voor tegelen en straten wordt veelal straatzand toegepast.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 16:01

Serenity350 schreef:
sas66 schreef:

Niet alleen voor de oprit, als onderlaag zorgt het ervoor dat vocht beter wegloopt en niet ophoopt. Als onderlaag puin en split, met daarover een toplaag wordt veel vaker toegepast ook onder schuurtjes bijvoorbeeld. Daarover kun je tegels of andere bedekking doen indien gewenst. Voor tegelen en straten wordt veelal straatzand toegepast.

En is straatzand nog iets anders dan metserzand of split?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:37

woemp schreef:
Serenity350 schreef:

En is straatzand nog iets anders dan metserzand of split?

Ja, en dan zit er ook weer verschil tussen het zand wat je gebruikt om het op te leggen, en het zand dat je gebruikt om in de voegen te vegen. Hoewel in de praktijk dit heus niet altijd even nauw hoeft te liggen, ook afhankelijk van het gebruik en de belasting die het krijgt. Ook wordt zand wel vaker voor diverse doeleinden gebruikt, maar al die namen zijn in principe wel verschillende soorten, en dat heeft dan te maken met de grootte en de vorm van de zandkorrel. Denk maar aan het zand op het strand waar je zandkastelen mee bouwt, als het nat is plakt het heel makkelijk. Dat is een eigenschap die soms juist handig is, en soms dus niet. Zo heeft elke soort zand zijn eigen eigenschappen.

Deze website heeft van heel veel verschillende soorten een vrij duidelijk omschrijving staan en navigeert makkelijk. https://www.zandbestellen.nl/

Niet dat het daar ook meteen bij hoeft te bestellen, maar het is vooral handig om een globaal plaatje te krijgen van de meest gangbare soorten zand, grind en split wat aangeboden wordt en waarvoor je het kunt gebruiken. Ik raad mensen altijd aan om wat het bestellen van zand betreft juist ook even rond te vragen naar een plaatselijke leverancier. Zo halen wij het ook altijd en een boer uit de buurt transporteert het dan voor een vriendelijk prijsje naar ons land.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 22:25

Bedankt!