Zand longeercirkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netti_01

Zand longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 13:57

Hallo!
Ik ben opzoek naar een goede zandsoort voor in een longeercirkel! Ik heb nogal een miskoop gedaan met het zand dat er nu in ligt :( momenteel ligt er zeezand in en dat is echt niet te doen, het ligt veel te zwaar! De paarden zakken hier helemaal in met hun poten! Ik heb mijn paardje vorige week zelfs licht mankend uitgehaald :( weet iemand of beter nog heeft iemand ervaring met de ideale zand (liefst ook betaalbaar :) ) voor een longeercirkel?
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Zand longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:13

In deze periode met veel droogte is het natuurlijk ook wel logisch dat het mul word. Heb je al geprobeert om het goed nat te sproeien?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:23

De bodem van een longeercirkel heeft nogal te lijden en om deze goed te houden, zul je deze moeten onderhouden. Zoals hierboven gezegd zou ik in deze tijd beginnen door deze goed nat te maken.

Netti_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 14:58

Ja ik heb het zand al meermaals nat gespoten, maar dan nog ligt het ontzettend zwaar :( ik weet dat er aan een longeercirkel heel veel werk is en dat je hem vaak moet sleuren en nat spuiten en ik vindt dit ook helemaal niet erg voor te doen :) maar dan wil ik in de plaats wel een longeercirkel die ik daadwerkelijk kan gebruiken :) daarom zou ik er graag een andere zandsoort inleggen want ik ben inmiddels wel helemaal klaar met zeezand

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:12

Kan je je zeezand niet beter mengen met een variatie op vlokken? Of anders een goede bakbodembouwer deze vraag eens stellen. Dat zeezand zwaar is had iedereen die wel eens op het strand loopt je kunnen vertellen. Als je het zeezand aangeraden gekregen hebt van een verkoper zou ik eerst bij hem verhaal gaan halen en hem met een oplossing laten komen voor je zelf kosten gaat maken.

Netti_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:17

Sas_Mon schreef:
Kan je je zeezand niet beter mengen met een variatie op vlokken? Of anders een goede bakbodembouwer deze vraag eens stellen. Dat zeezand zwaar is had iedereen die wel eens op het strand loopt je kunnen vertellen. Als je het zeezand aangeraden gekregen hebt van een verkoper zou ik eerst bij hem verhaal gaan halen en hem met een oplossing laten komen voor je zelf kosten gaat maken.

Klopt! Heb ik ook al aan gedacht en de verkopen raadt dit ook aan :) maar daarom dat ik ook eerst even bij jullie advies wou vragen.. of iemand hier misschien ervaring in heeft? Zeezand met vlokken? Momenteel lijkt het zand me zo zwaar dat ik me moeilijk kan inbeelden dat het gewoon met wat vlokken opgelost zijn zijn ... en vlokken zijn ook niet zo goedkoop dus om ze zomaar door het zeezand te mengen terwijl het misschien weinig tot geen effect heeft lijkt me ook zo’n zonde van het geld...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:44

Ik vind het voor een rijpiste verschrikkelijk (vooral owv het zicht), maar voor een longeerpiste zou de toppad wel eens een oplossing kunnen zijn...
https://www.zandcompleet.be/product/toppad/
Onze dierenarts heeft het in z'n zachte volte liggen bv.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 08-05-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tessjaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:45

'plat' zand! oftewel m3c zand
Als het gortdroog is wordt het wat muller maar dat is met al het zand.
Flink sproeien is dan nodig, verder zeer tevreden

Netti_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 15:17

Dankjewel voor de suggesties!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:20

Over een andere boeg... kunstgras en daarover een laag(je) zand werkt ook perfect