Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Is het een idee om een of twee slowfeeders te kopen? Musketonhaakjes eraan, oogjes in de stal schroeven, en dan hoeven ze het hooinet maar eraan vast te klikken.
Poekkie schreef:Boodschappentas is lastig omdat je pony dat snel op zal hebben en dan lang zonder zal staan. Of je kan dat doen en dan zelf een net met stro heel de dag door aanbieden ofzo. Qua wind zoek je dan misschien beter naar grote plastic opbergdozen met deksel.
Hier heb ik extra moeilijke slowfeeders gemaakt door fijnmazige netten (3×3) over elkaar te doen. Zo kunnen ze maar weinig eten maar blijven ze toch bezig. Eventueel kan je zo 1 groot net in de stal hangen dat maar 1x per dag moet bijgevuld worden?
Poekkie schreef:Ik bedoel 1 net als in 2 of 3 fijnmazige netten over elkaar opgehangen. Dan kan ze idd de hele dag blijven eten. Maar op het einde van de dag heeft ze nog altijd niet veel op.
Deemiii schreef:Die Little Bit tassen lijken mij wel wat. Vind ze alleen best wel prijzig, mijn pony sloopt nogal graag hooinetten. Zijn ze stevig genoeg?
Die Shires hooinetten ga ik ook even naar kijken, er hoeft niet persé veel hooi in. Ze is op rantsoen en krijgt maar 3 / 4 kg hooi per dag, naast de uren weidegang.
boris_rakker schreef:Ik voer uit fijnmazige hooinetten en hang die klaar voor de stalhouder die ze dan alleen nog in de stal of hooibak hoeft te klikken. Mijn paard doet nu 1,5 uur over een portie dat normaal in 20 minuten op is. Andere paarden op stal doen er nog veel langer mee, net hoe handig je paard ermee is/wordt.
Qua prijs kwaliteit vind ik dit net heel fijn:
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... t-25cm.htm
Inmiddels is iedereen op stal op deze over. Het zijn écht kleine mazen, 2,5 centimeter, die niet uitrekken. Het materiaal is zonder knopen en er past flink wat in.
Citaat:Paarden worden vet van stro? Waar komt die informatie opeens vandaan? Wel eens de voedingswaarden van stro, hooi en gras vergeleken?
Ik zou hem/haar juist op stro zetten en/of aanbieden naast hooi als je probeert wat kilo's eraf te krijgen. En eerder proberen om de grasopname te beperken wat dat is een ergere dikmaker dan stro. Om kilo's eraf te krijgen moet je gaan snijden in de energieopname. Als ze al nauwelijks krachtvoer krijgen moet je toch echt gaan snijden in het ruwvoer, dus de hoeveelheid kilo's hooi en gras die ze krijgen. Maar een pony/paard moet een x aantal kilogrammen droge stof binnenkrijgen om gezond te blijven en geen problemen te krijgen met het verteringsstelsel en/of stalondeugden te gaan ontwikkelen. De vuistregel is ongeveer 1 kg droge stof per 100 kg paard/pony. 1 kg stro bevat veel droge stof, ongeveer 0.84-0.88 kg droge stof. Het droge-stof-gehalte van hooi komt aardig overeen, alleen bevat 1 kg hooi ongeveer 2 x zoveel energie dan 1 kg stro. Terwijl je de energie-opname juist wilt beperken als je een pony af wil laten vallen. Gras daarintegen bevat heel weinig droge stof. Het ligt er een beetje aan of je vers gras hebt of een standweide maar 1 kg gras bevat maar 0.18-0.16 kg droge stof. Dus dan moet een pony heel veel kilo's gras eten om aan de benodigde kilo's droge stof te komen. Terwijl er in gras juist veel meer energie zit. En geloof mij paarden eten echt wat kilo's gras weg op een dag als ze op de wei staan. Daarnaast maakt het lastige aan gras dat je niet helemaal kan bepalen hoeveel ze krijgen als je ze gewoon op de wei zet. Want als je wilt dat pony afvalt wil je snijden in de hoeveelheid energie dat ze binnenkrijgen. Maar je wilt ze wel voorzien in de juiste hoeveelheid eiwitten, vitamines en mineralen. Dat maakt het soms lastig om het juiste 'dieet' te bepalen voor hun. Het is dan makkelijker iets te bepalen dat je volledig kan controleren. Hooi en stro geef je zelf, en kun je zelfs nog helemaal afwegen. Al wordt het iets lastiger als ze stro ook als strooisel hebben in de stal want dan heb ik je minder controle er over. En moet je gokken wat ze binnen krijgen. Maar geloof mij de meeste paarden/pony's eten echt geen kilo's weg in de stal. (Dat zou ook weer niet helemaal goed zijn) Maar goed ik snap dat TS haar pony eigenlijk gewoon in de wei wil hebben. Dus dan is TS inderdaad goed bezig om dan hooi te beperken. Maar ik zou dan juist stro aanblijven bieden om toch te kunnen voorzien in die droge-stof-behoefte zonder iets aan te bieden dat gelijk weer heel veel energie bevat.
(Mocht de pony alsnog niet of niet genoeg afvallen, dan zou ik eerder kijken of de pony op een kalere weide kan en/of het aantal uur op de weide verminderen en/of eventueel een graasmasker overwegen dan stro weghalen uit het dieet. Dat zou waarschijnlijk ook niet tot nauwelijks effect hebben op zijn/haar gewicht zolang de pony gewoon op de wei staat.)
Maar even terug naar de vraag van TS. Is eventueel een plastic krat met deksel niet wat. En dat je er eventueel gaten in boort zodat er wel wat lucht bij kan. Maar dan waait het niet eruit zoals bij een krat. En als de bak eventueel nog te licht is dat hij weg waait als het flink waait kun je er nog een baksteen onderin leggen.
Zelf zou ik echter wel de voorkeur geven aan iets van een slowfeedsysteem als je wilt dat je pony afvalt. Want ze krijgen al kleiner porties. Maar je wilt ook niet dat ze die gelijk op hebben want dan zitten ze weer te lang zonder eten. Met een slowfeed systeem moeten ze er langer over doen. En wordt de periode dat ze zonder eten zitten gelijk kleiner.
Ik zelf gebruik hooitassen die hierop lijken:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-hooitas-adagio-zwart.htm?gclid=Cj0KCQjwnv71BRCOARIsAIkxW9FPY4vOmfQyKsZxrRdB5hn9ODFsVrbMie56hPuuVSZOBQjnPz3KLH4aAhMcEALw_wcB
Ik vind ze zelf veel handiger in gebruik dan zo slowfeednet. Maar ik heb ze eigenlijk wel vast in de stal hangen. De bovenste lus/koord/handvat heb ik door de tralies heen gedaan en dan kun je ze zo vastklikken aan 2 ringen. Je kunt de zak daardoor gewoon laten hangen maar wel open maken en gemakkelijk vullen. Je zou de zak er eventueel elke keer vanaf kunnen halen en weer terug hangen. Weet niet of het dan gemakkelijker in gebruik is voor de staleigenaren dan een net. Wel kun je hem eventueel buiten de stal ergens aan vast klikken zodat die niet wegwaait wat dan wel weer handig is.
Of is eventueel een combinatie van zo tas/zak die je dan laat hangen in de stal + plastic bakken voor de stal niet een optie.
IlBuono schreef:In foto's zie ik op sommige stallen ook zo'n tuinafvalzakken die blijven staan door een metaaldraadje erin https://www.bol.com/nl/p/opvouwbare-pop ... vWEALw_wcB
Zoiets, is misschien ook handig al weet ik niet of het stevig genoeg is voor jou omgeving maar het waait er niet zo snel uit als bij een gewone tas