Shetlander leren drinken uit automatisch drinkbakje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

taradiender

Shetlander leren drinken uit automatisch drinkbakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:42

Hoi allemaal. Een tijdje terug heb ik twee Shetlanders gekocht, en heb een automatisch drinkbakje voor ze opgehangen. Nu drinken ze daar wel uit, als ik hem gevuld heb maar ze snappen niet dat ze dat dingetje moeten indrukken wil er water uit komen. Ik heb geen idee hoe ik ze dat moet leren, iemand tips? Ik laat het elke keer al zien en heb geprobeerd hun neus er tegenaan te duwen, of met een koekje er bij, maar niks werkt. Nu loop ik hartstikke vaak heen en weer om dat stomme bakje te vullen. (S nachts vul ik nog een emmer voor ze).

rien10

Re: Shetlander leren drinken uit automatisch drinkbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:43

Niks doen. Dan krijgen ze dorst en gaan proberen. Nu hoeven ze het niet te proberen want jij regelt het voor ze. Gewoon niks doen, komt vanzelf goed.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:46

Ik vul hem alleen als ze nog niet weten waar het water is, zodra ze dat doorhebben vul ik hem in het begin half vol en daarna niet meer. Uiteindelijk leren ze het vanzelf.

Als je iedere keer een emmer water neerzet gaan ze gewoon wachten op die emmer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:46

Lik appelstroop oid plakkerig zoets er op dat niet meteen oplost in de eerste slok water en bak leeg laten. Eten is goede motivator om iets te proberen en zelf uitzoeken te stimuleren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:12

rien10 schreef:
Niks doen. Dan krijgen ze dorst en gaan proberen. Nu hoeven ze het niet te proberen want jij regelt het voor ze. Gewoon niks doen, komt vanzelf goed.

Precies dit. Paarden zijn slimmer dan je denkt. Als jij het voor ze blijft regelen gaan ze het helemaal niet proberen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:17

rien10 schreef:

Ik heb een Friese merrie die niet drinkt uit een waterbakje met lepel.
En nee ze drinkt echt niet.
Zodra ze uit stal komt rent ze naar de waterbak buiten om gelijk te gaan drinken, en ja ik dacht .. ze leert het wel.
Maar nee helaas niet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:26

De kans dat ze het allebei niet snappen lijkt me wel klein :+

Ik zou inderdaad eens stoppen met de emmers er op zetten en kijken wat er gebeurd. Mochten ze het echt niet snappen zou je nog voor een vlotterwaterbak kunnen kiezen

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:00

Haha, ik heb een merrietje waarvan ik dacht dat ze de waterbak niet snapte. Dus getraind met stukjes wortel achter het ventiel stoppen etc etc. Heel project (ook nog een speciekuip water zodat ze niet zou verdorsten). Totdat ik een keer onverwachts vanuit een andere ingang de stal binnenkwam en ze gewoon uit die automatische drinkbak stond te lebberen. Ze snapte het dus allang, maar vond de training (dus aandacht + lekkers) wel leuk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:09

Kidde schreef:
De kans dat ze het allebei niet snappen lijkt me wel klein :+

Ik zou inderdaad eens stoppen met de emmers er op zetten en kijken wat er gebeurd. Mochten ze het echt niet snappen zou je nog voor een vlotterwaterbak kunnen kiezen

Ook uit een (kleine) vlotterbak drinkt de mijne niet.
Zo bang voor het geluid dat ze er helemaal mee gestopt is te drinken uit een kleine bak.

En ja dat weet ik zeker.. vlotterbak gekocht, water in laten lopen ('s morgens nog steeds gaan drinken buiten).
Na ruim 1 week.. vlotterbak vol water, kraan dicht (dat hij dus niet vol loopt...) maar 's morgens nog steeds water er in.
Trainen? Helaas absoluut niet te doen. Ze steekt nada nooit haar neus in het water.

Nu staat er gewoon een speciekuip met water (en alleen voor in de stal), achterin drinkt ze er ook niet uit en dat gaat prima.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:34

Ons shetje heeft ook nooit leren drinken uit een automatisch drinkbakje, speciaal voor hem op juiste hoogte gehangen maar no way.

taradiender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 18:52

Hoelang kan ik op z’n langs wachten tot ik ze zelf water moet geven? Ik heb zo snel medelijden met ze en ben bang dat ze dorst hebben.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:08

Ik heb het mijn pony ook aangeleerd door appelstroop op de lepel te smeren. Die snapte er ook niks van, en rende zodra ze op de paddock stond naar de waterbak.