Hoe stalmatten verbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Hoe stalmatten verbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 09:52

Hallo iedereen,

Ik heb nu rubber stalmatten in mijn container liggen. Ik ben hier heel tevreden over alleen loop ik tegen 1 probleem aan... Ze zijn namelijk niet met elkaar verbonden... dus ze komen af en toe los en krullen dan over elkaar heen. Ik weet niet vanwaar de matten komen omdat ik ze overgekocht heb van een vriendin en zij heeft ze ook 2de hands gekocht.

Nu heb ik zo van die pennen besteld maar ze passen helaas niet. (Zie foto's)

(ik weet dat de matten heel vuil zijn, ik zou ze eens moeten afspuiten maar daarvoor moet het eens goed warm zijn zodat ze kunnen drogen.)

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht er aan om de gaten eventueel groter te maken met een boormachine maar ik heb schrik dat de matten daardoor kapot zouden gaan, en dan denk ik nog dat de pinnen te lang zijn...
Heeft er iemand een ander idee hoe ik de matten zou kunnen verbinden met elkaar? (Ik kan ze niet vastmaken aan de grond want dan kan ik ze niet meer afspuiten)

Als er geen andere oplossing is ga ik andere matten kopen...
Mijn voorkeur gaat dan naar matten op rol zodat ze op maat kunnen gesneden worden.
Eisen voor de matten:
- ze moeten dik genoeg zijn
- gedraineerd zijn zodat de urine weg kan.
- en ze moeten een goede grip hebben.

Ik vroeg me af waar ik dan zo'n matten zou kunnen kopen (mag ook in pb gezegd worden)

En wat is jullie ervaring met de puzzelmatten? blijven die goed liggen of komen ze ook makkelijk los?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :D

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:21

Hm lastig. Ik zou het wellicht bij 1 mat proberen om de gaten dieper te krijgen. Ik kan het van de foto niet goed opmaken maar neem aan dat het gat aan de onderzijde van de mat zit? Dan zul je het denk ik niet zo snel kapot boren denk ik.

Ik heb zelf geen ervaring met deze matten maar wel met puzzelmatten, ook 2e hands gekocht. Ik heb deze in de stallen liggen en die blijven echt heel goed liggen. Ik gebruik vlas in de stallen en strooi maar de helft van de box op. Dus ook zonder strooisel verschuiven ze niet.

Liggen de matten voldoende opgesloten rondom?

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 10:24

Sanniejtjuh schreef:
Hm lastig. Ik zou het wellicht bij 1 mat proberen om de gaten dieper te krijgen. Ik kan het van de foto niet goed opmaken maar neem aan dat het gat aan de onderzijde van de mat zit? Dan zul je het denk ik niet zo snel kapot boren denk ik.

Ik heb zelf geen ervaring met deze matten maar wel met puzzelmatten, ook 2e hands gekocht. Ik heb deze in de stallen liggen en die blijven echt heel goed liggen. Ik gebruik vlas in de stallen en strooi maar de helft van de box op. Dus ook zonder strooisel verschuiven ze niet.

Liggen de matten voldoende opgesloten rondom?

de gaatjes zitten aan de zijkanten van de mat :)

Heb je de grote puzzelmatten? en stel de puzzelmat komt toch los kunnen ze dan die hoekjes zegmaar niet kapot trappen? :)

de matten zijn goed rondom opgesloten maar als hij gaat liggen en terug rechtstaat of draait in zijn stal. dan durven ze nog al eens loskomen :o

Rena100

Re: Hoe stalmatten verbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:30

Zijn er geen kleinere pinnen? Ik had toen in mijn matten wel van die kleinere pinnen zitten.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 10:32

Rena100 schreef:
Zijn er geen kleinere pinnen? Ik had toen in mijn matten wel van die kleinere pinnen zitten.

Ik vind ze helaas niet :(

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:34

Afbeelding
Ja ik heb de grote puzzelmatten, ze zijn net iets meer dan een vierkante meter groot, en aardig zwaar. Ze blijven door de puzzelverbinding heel stevig liggen. Kapot lopen lijkt mij onwaarschijnelijk. Ik had ze al 2e hands natuurlijk na 2,5 jaar zie ik nog 0 slijtage. Ze zijn wel wat dunner dan jouw matten zo te zien. Maar daardoor kunnen ze ook amper over elkaar heen schuiven, en worden ze niet stuk gelopen. Daarnaast is bij de gene die ik heb de onderkant ook behoorlijk stroef, dat zal ook verschil maken. Bij mij liggen ze op een geruwde beton vloer, met putje in het midden van de stal.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:38

Maar de pennen zijn te dik en te lang? Of alleen te lang? Want dan zou je ze wel in kunnen korten.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 10:44

Rena100 schreef:
Maar de pennen zijn te dik en te lang? Of alleen te lang? Want dan zou je ze wel in kunnen korten.

ook te dik ze passen niet in het gaatje :(

tamary

Re: Hoe stalmatten verbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:01

Als je doorlatende matten wil, dan moet de ondergrond daar geschikt voor zijn. Een metalen of houten en dus niet drainerende vloer is dat niet. Urine blijft dan onder die matten liggen en kost je je matten (en in dit geval ook de vloer van je container). Puzzelmatten die ik ken zijn niet doorlatend, je legt ze op afschot of er gaat bv vlas op, al zou ik in een loopstal geen bodembedekking willen ivm toilet functie.
Ik heb doorlatende matten gehad, nooit weer (te zwaar om te verplaatsen en dus schoon te houden, urine liep slecht weg, vlas verstopte de boel en combi zorgde dat matten afbrokkelden). Nu niet doorlatende (in de loopstal) en die zijn stukken fijner te onderhouden en het droogt veel beter ivm afschot, maar ook contact met lucht. Je wil het vocht kwijt de ruimte uit.